Försökte få ihop en beskrivande rubrik så hoppas den duger..
Men jag har en liten fundering på mina VVME 55w xenon kit... På styrdonet står det att det drar 3.2 ampere, vilket är precis samma som mina 35 watts kit gör.
Borde inte en 55 watts lampa dra mer ström än en 35 watt ???
Dom tänds väl upp med 20 000 volt eller nåt, och sen går dom ner till 80 volt för att hålla lampan lysande ?
men strömmen in borde ju öka när lampans effekt ökar ??
Nån som kan förklara detta med effektberäkning av xenon, eller kan man ta 3,2A X ca 13 volt som då blir det ju ca 41 watts förbrukning för att få ut 35 watt fram till lampan efter lite transformatorförluster i högspänningsdelen åååh näää jag vet inte.. ..
Nu har jag beställt 55w kit på ebay som ska förbruka 4.2 A i alla fall så man kan jämföra skillnaden..
1 amperes högre förbrukning borde väl ge ca 10 watt mer ljus vilket borde bli mer rimlig siffra?
Passade även på att koppla in en 35 watts lampa på ett 55 watts styrdon/ballast och det blev en sjuk skillnad jämfört med att ha original 55 watts lampan... Riktigt asbra ljus blev det, men frågan är varför ??
Matas en 55 watts lampa med högre spänning än en 35 watt ?
Kommer 35 watts lampan dö en bitter död i förtid för den sitter på en 55w ballast ?
Hoppas nån har svar (och förstår) dessa mycket intressanta förvirrade frågor nu när höstmörkret närmar sig och extraljusen ska på