3930
Sök

Saab 9000 CSE 2,3t

20 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Tjenare råkat utför ett ganska jobbigt problem på denna underbara problembil .....

Jag körde häromdagen från jobbet till morsan, när jag sedan skulle från morsan till farsan började bilen att rycka.
Den rycker på tomgång och kraftigt vid gaspådrag. Bytte idag tändstift men saken är densamma.
Den beter sig nästan precis som vid soppatorsk, den vill liksom gå upp i normala varv men orkar inte...
Jag vet ju inte hur man ser att topplocks packningen har gått men den drar ingen kylarvätska som man märker av direkt och oljan ser fin ut, men den trycker ändå ut mycket vätska i avgaserna.

Skulle behöva all hjälp jag kan få!!

Tack på förhand/ JOcke

513 Inlägg
20 augusti 2011
Vätskan är nog bara kondens skulle jag tro. Provat att rycka wastegaten? Funkar det då utan ryck är det mangnetventilen nästan säkert. Men du talar om att den rycker vid tomgång, hur? Svajar den eller som om den slår av och på motorn?

513 Inlägg
20 augusti 2011
Vätskan är nog bara kondens skulle jag tro. Provat att rycka wastegaten? Funkar det då utan ryck är det mangnetventilen nästan säkert. Men du talar om att den rycker vid tomgång, hur? Svajar den eller som om den slår av och på motorn?

20 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Melin82 skrev:

Den rycker svajigt, pendlar mellan 800 och tusen varv från och till typ ... Den bluddrar också en jäkla massa från och till!
Funderar på att kolla soppapumpen imorgon om det kanske kan vara den. Men jag ska testa rycka WG innan big_smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 augusti 2011
dax o byta soppafilter kanske?? wink

20 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
dax o byta soppafilter kanske?? wink

Aaa men det filtret är inte gammalt... Men kan lika gärna byta när jag kollar pumpen imorgon då! wink

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 augusti 2011
kollat så det inte är något tryckläckage från turbon till insuget eller någon trasig vacumslang?

526 Inlägg
21 augusti 2011
skulle kuna tänka mig att de kanske e dags endå för ett nytt soppa filter!
den kan även hålla på och fjanta sig sådär när det är dags för Luftfiltret att rengöra!

Är du 100% säker på att du har rätt stifft i bilen?
Kolla tryckslangar.
bror hade problem med sin 9000 att dumpen släppte ut ladden och då går den som en påde nötter!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 augusti 2011
att dumpen läcker gör inget på hans bil som har mapsensor, det jag kan tänka mig med luftfiltret är om det är intryckt åt fel håll, då bluddrar den o går konstigt

526 Inlägg
21 augusti 2011
aaha my bad there mate..

Ja luftfiltret tar ju inte många minuter att kolla så han kan göra ett försök me de? Är det ett öppet filter?

20 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
TyraX skrev:
den kan även hålla på och fjanta sig sådär när det är dags för Luftfiltret att rengöra!

Kolla tryckslangar.
bror hade problem med sin 9000 att dumpen släppte ut ladden och då går den som en påde nötter!

Jag är helt hundra att det är rätt stift, och något läckage kan bli svårt att hitta... Om man inte kan använda startgas som felsökare tongue

Men nu har han börjat ryka ur motorrummet, bakom insuget kommer det ibland vit rök och luktar bränd olja...
Det blir bara värre och värre, med dom jävla rycken så jag tror bilen bara smäller snart haha wink
Den har ju trots allt bara rullat 14500mil så lite mer ska den rulla tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 augusti 2011
filma det tongue

526 Inlägg
21 augusti 2011
Baloo__ skrev:
TyraX skrev:

Kolla tryckslangar.

Jag är helt hundra att det är rätt stift, och något läckage kan bli svårt att hitta... Om man inte kan använda startgas som felsökare tongue

Men nu har han börjat ryka ur motorrummet, bakom insuget kommer det ibland vit rök och luktar bränd olja...
Det blir bara värre och värre, med dom jävla rycken så jag tror bilen bara smäller snart haha wink
Den har ju trots allt bara rullat 14500mil så lite mer ska den rulla tongue

Aj aj.. men du då ger du nycklarna till mamma din åxå säger du..

"GE MIG INTE NYCKLARNA INNAN JAG LAGAT OLJELEKAGET" big_smile lokalisera vart oljan pissar ut och byt packning smile kör Inte med bilen när den läcker och som du säger att de blir värre..

Klart bilen gå dåligt om du har lekage nånstans big_smile

930 Inlägg
21 augusti 2011
Kolla tändkassetten.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Sök