Hank91 skrev:
Jag lånar tråden lite, har fått reda på det mesta genom att läsa igenom här men lite oklarheter:
Jag funderar nämligen på att köpa en Saab 9-3 SS 2,0t -05. Vad jag vet så skall det inte vara några problem med saabar efter 04 angående oil sludge? skall väll inte vara några problem om man är noga med oljan osv? hittade nämligen en saab på nätet men mina kompisar var lite tveksamma pga dom sa att saab var dyra att reparera bl.a? Kan inte så mkt om bilar men vad jag har läst här så är det väll inga problem men reservdelar och så?
Det här med oilsludge är en sjukdom på nästintill alla moderna motorer och har mycket med miljökrav och låg friktion i motorn att göra. Saab´s motor som brukar refereras till som T7 hade stora problem med detta även med moderna mått mätt; Men efter 2004 skall detta vara åtgärdat. Det betyder dock inte att problemet inte
kan uppkomma!
Är du dock noggrann med skötseln är risken mycket liten, gå inte heller på några långa serviceintervaller eller liknande. En motor mår inte bra av oljebyte med 3000 mils intervall oavsett vad tillverkaren påstår (Hint, Audi...). I övrigt är Saab ingen direkt dyr bil att laga eller underhålla, men det finns helt klart märken som är billigare. Vill du ha en Saab är detta inget att tänka på, skillnaden är inte enorm, men kan du tänka dig andra märken är det ett minustecken i listan förstås.
Samma sak gäller tillförlitligheten, det finns förstås dem som är kanonnöjda och dem som "aldrig" kommer köpa en Saab igen: Men statistik ger att Saab varken har de pålitligaste bilarna eller de nöjdaste ägarna utan är tvärt om en medelmåtta på dessa punkter.
Reservdelar? Svårt att sia om, att det kommer bli vissa problem i framtiden går inte att förneka. Saab är en liten biltillverkare med endast 4 miljoner exemplar tillverkade totalt tror folk piratdelstillverkare kommer att kasta sig över eller prioritera möjligheten att tillverka delar till dem?
Delar kommer nog finnas till de lite äldre modellerna som 9-3ss, vad som händer med pris eller tillgång är mer osäkert. Kom också ihåg att går Saab omkull brukar inte pirattillverkare ta över och erbjuda alla delar och all kunskap: Slitdelar är en sak för sådant går åt, men vem tillverkar den där styrboxen som inte brukar gå sönder i så stort antal men som just du tvunget måste ha? Och om du får tag på den, vem har kunskap att installera och initiera den när de auktoriserade verkstäderna med tiden lägger ner?
SAAB i all ära, personligen tycker jag att det finns bättre och billigare alternativ och då är det inte ens värt risken hur liten den än är. Sedan får man inte glömma det svaga andrahandsvärdet heller, även om det gynnar dig vid köp så skall du sälja den en dag också till Svenssons som tror att det är omöjligt att få tag på delar till den och tycker att en Saab har en "looser-stämpel" efter problemen och den eventuella konkursen.
Vill du ha just en Saab så köp, men jag hade funderat noga på det. Det är lätt att lyssna på de optimistiska entusiasterna, men det är inte dem utan du som löper risken!