3714
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

2 924 Inlägg
10 september 2011
#81
En ny 9-2 är såklart attraherande men att det skulle vara räddningen tror jag inte alls på därför att i den klassen finns det redan överkapacitet i utbudet på bilar från en STOR mängd biltillverkare, behövs inte en till... och dessutom på småbilar tjänar man inte så mycket per såld bil jämfört med större bilar...

Saabs räddning är nog att nischa sig hårdare och satsa på att tjäna mer pengar per såld bil och på så sätt göra sig mindre beroende av volym.
Däribland kan finnas en nischad Saab 9-2 som konceptbilen de nyss visat.

Men först och främst måste det ju kortsikta lösas och få kinesägarna på plats å känns inte som det kommer hinnas med innan KK...

~ Life is short, have FUN! ~

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 september 2011
#82
Malheus skrev:
Läser man på aftonbladet så ska Muller få högre lön.. Lita på blaskan eller inte, tror det ligger lite i det med varför han fixa sig Saab

Han vet att företaget inte får att rädda, ända räddningen vad jag tror är att Saab tillverkar en LITEN bil, en ny 92a ?

Tror att Muller vill suga företaget torrt på alla pengar..då kan väl inte kineserna köpa firman få allt värde är borta?

Muller borde bekymra sig mer om vilka det faktiskt är han fått att investera och vilka problem han kan få om de inte kan få avkastning. Därav har han nog faktiskt ett reellt intresse av att rädda Saab vidare. Men möjligheterna är ju försvinnande små och tingsrättens sågning av hans smått infantila rekonstruktionsansökan lär ju inte heller Hovrätten ha några invändningar mot.


1 213 Inlägg
12 september 2011
#83
Idag begärde fackförbund  Saab i konkurs.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.255776 … -ha-vantat

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

100 Inlägg
12 september 2011
#84
Verkar vara Saabs överklagande vs fackets ansökan om konkurs. Spänningen stiger...
Senast redigerat av Tony_M (12 september 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 september 2011
#85
Tony_M skrev:
Verkar vara Saabs överklagande vs fackets ansökan om konkurs. Spänningen stiger...

Överklagandet går igenom Hovrätten väldigt snabbt. Det man var rädda för igår var inte huruvida facket skulle lämna in om konkurs, utan huruvida man skulle hinna få klartecken att affären godkänns från tillräckligt hög nivå i Kina innan överklagan hann passera hovrätten. Och bekräftelse från Kina hoppas man få redan denna vecka. Det kanske säger en del om hur snabbt Hovrätten kommer att avvisa den här överklagan. En konkurs däremot är inte upprättad i en handvändning, utan det dröjer nog veckor eller månader än innan det är klart.


142 Inlägg
15 september 2011
#86
lägg ner saab en gång för alla! hoppas verkligen inte att dom fortsätter då det inte är humant för dom som jobbar där att jämt gå och oroa sig om det håller ekonomiskt månad för månad.satsa på nåt annat i trollhättan

5 111 Inlägg
15 september 2011
#87
ChriZtoffer skrev:
Hank91 skrev:
Jag lånar tråden lite, har fått reda på det mesta genom att läsa igenom här men lite oklarheter:
Jag funderar nämligen på att köpa en Saab 9-3 SS 2,0t -05. Vad jag vet så skall det inte vara några problem med saabar efter 04 angående oil sludge? skall väll inte vara några problem om man är noga med oljan osv? hittade nämligen en saab på nätet men mina kompisar var lite tveksamma pga dom sa att saab var dyra att reparera bl.a? Kan inte så mkt om bilar men vad jag har läst här så är det väll inga problem men reservdelar och så?

Den motor som har problem med oilsludge är som Rquired skrev T7 motorn, den sitter i 9-5 och sista årsmodellerna av gamla 9-3an. 9-3SS har T8 som är en helt annan motor (alublock istället för gjutjärn), så det behöver du inte vara orolig för.

c20let2k skrev:
Jeg er fra Norge så jeg skriver på Norsk, regner med dere forstår det.

Saab har vel lidd en dårlig sjebne i mange år nå, siden de ikke klarte og bli redded (som det ser ut som) av Spyker, hvorfor forsøke og fortsette og holde liv i Saab?
Saab har jo ikke laget noe eget på mange år, de har jo kun brukt gammel Opel teknologi, Opel's motorer, Opels plattformer de siste årene..

Om de ikke klarer og selge biler, forstår jeg litt siden de tildels bruker gammel Opel teknologi (hvem kjøper en 'gammel' Opel' til mye høyere pris?

Saab har vel heller ikke bygget motorer selv på mange år heller??
Siden Saab gang på gang ikke klarer og bevise noe, så er det kansje på tide at det legges ned, konkuransen i bilindustrien i dag er alt for hard..!

Det där stämmer inte riktigt, gamla 9-3 (den som tidigare hette 900) bygdes med en del gamla Opeldelar ja, men 9-3SS bygger (eller bygde iaf när det kom) på nya grejer från GM, motorn utvecklades av SAAB/GM Powertrain i Trollhättan. Så att den skulle vara bygd på gamla Opeldelar är fel.

Tolkningsfråga på sitt sätt.
9-3SS delar teknik med Opel Vectra C, som numer är en utgången modell hos Opel.
9-5 (gamla) delade teknik med Opel Vectra B, som väl måste anses vara en ganska gammal bil i dagsläget, och den modellen tillverkades väl till i fjol.


241 Inlägg
19 december 2011
#88
Efter att ett bilföretag gått i Konkurs så är dem skyldiga med att se till så att reservdelar säljs till sina bilar under en kommande 20-års period.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2011
#89
Iggge skrev:
Efter att ett bilföretag gått i Konkurs så är dem skyldiga med att se till så att reservdelar säljs till sina bilar under en kommande 20-års period.

Ofan.. Källa? Inte så att jag inte tror dig men jag är inte så insatt. hmm

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

241 Inlägg
19 december 2011
#90
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Efter att ett bilföretag gått i Konkurs så är dem skyldiga med att se till så att reservdelar säljs till sina bilar under en kommande 20-års period.

Ofan.. Källa? Inte så att jag inte tror dig men jag är inte så insatt. hmm

Det ska vara så i Sverige också tror jag. Men Pontiac och så vidare har fortfarande massvis med reservdelar trots att dem gått i konkurs. Det är en "säkerhet" för oss kunder.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2011
#91
Iggge skrev:
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Efter att ett bilföretag gått i Konkurs så är dem skyldiga med att se till så att reservdelar säljs till sina bilar under en kommande 20-års period.

Ofan.. Källa? Inte så att jag inte tror dig men jag är inte så insatt. hmm

Det ska vara så i Sverige också tror jag. Men Pontiac och så vidare har fortfarande massvis med reservdelar trots att dem gått i konkurs. Det är en "säkerhet" för oss kunder.

Hmmm.. behöver nog få läsa det svart på vitt tror jag.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

241 Inlägg
19 december 2011
#92
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Tokken skrev:

Ofan.. Källa? Inte så att jag inte tror dig men jag är inte så insatt. hmm

Det ska vara så i Sverige också tror jag. Men Pontiac och så vidare har fortfarande massvis med reservdelar trots att dem gått i konkurs. Det är en "säkerhet" för oss kunder.

Hmmm.. behöver nog få läsa det svart på vitt tror jag.

Jag läste det förra gången Saab skulle gå i KK om att reservdelar kommer produceras på grund av konsumentlagen(eller vad det nu var). Hur som helst så ska jag se om jag kan hitta det igen.

Saab forever wolf in sheeps clothing

241 Inlägg
19 december 2011
#93
Hitta i alla fall denna från idag. Ser inte ut som att det blir problem med reservdelar.

http://www.svd.se/naringsliv/bilagare-b … 719189.svd

Saab forever wolf in sheeps clothing

plankan
19 december 2011
#94
Det är inga 20 år efter en modell evt läggs ner,så varför skulle det då vara 20 om ett företag gör konkurs hmm

241 Inlägg
19 december 2011
#95
plankan skrev:
Det är inga 20 år efter en modell evt läggs ner,så varför skulle det då vara 20 om ett företag gör konkurs hmm

Jag är inte så insatt, Men jag vet att reservdelar inte kommer bli ett problem. Varken nya eller begagnade.

Saab forever wolf in sheeps clothing

5 198 Inlägg
19 december 2011
#96
Iggge skrev:
plankan skrev:
Det är inga 20 år efter en modell evt läggs ner,så varför skulle det då vara 20 om ett företag gör konkurs hmm

Jag är inte så insatt, Men jag vet att reservdelar inte kommer bli ett problem. Varken nya eller begagnade.

Finns ju alltid folk som tror att allt som det står saab på exploderar nu... men ska man va ärlig så tror JAG att det är en grej för att sanera ekonomin, som många andra konkurser

241 Inlägg
19 december 2011
#97
gamlingen skrev:
Iggge skrev:
plankan skrev:
Det är inga 20 år efter en modell evt läggs ner,så varför skulle det då vara 20 om ett företag gör konkurs hmm

Jag är inte så insatt, Men jag vet att reservdelar inte kommer bli ett problem. Varken nya eller begagnade.

Finns ju alltid folk som tror att allt som det står saab på exploderar nu... men ska man va ärlig så tror JAG att det är en grej för att sanera ekonomin, som många andra konkurser

Vi får ju hoppas det smile

Saab forever wolf in sheeps clothing

886 Inlägg
19 december 2011
#98
Någon som vet hur det blir med uppdateringar osv? T.ex. om man upptäcker något fel på nya 9-5an och skulle behöva göra en återkallning osv, kommer sånt att fungera lika bra som annars?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

241 Inlägg
19 december 2011
#99
Wicca skrev:
Någon som vet hur det blir med uppdateringar osv? T.ex. om man upptäcker något fel på nya 9-5an och skulle behöva göra en återkallning osv, kommer sånt att fungera lika bra som annars?

Om man väntar så kommer det nog komma ett uttalande om vad som händer med redan sålda Saab bilar.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2011
#100
Iggge skrev:
Efter att ett bilföretag gått i Konkurs så är dem skyldiga med att se till så att reservdelar säljs till sina bilar under en kommande 20-års period.

Fel tyvärr, när en biltillverkare går i konkurs försvinner den rent juridiskt och alla åtaganden samt avtal upphör att gälla. Det kommer kort och gott inte finnas något SAAB efter en konkurs, och man kan inte kräva reservdelar under en 20års period från någonting som inte existerar.

Det är en helt annan sak om en tredje part, återförsäljarföreningen eller ett privat företag, går in och garanterar tillgången men inte ens då är dem skyldiga att tillhandahålla delarna en viss tid; Och framför allt är dem inte skyldiga att tillhandahålla alla delar överhuvudtaget. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök