2490
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

1 335 Inlägg
19 december 2011
#121
Kan inte annat än att säga ÄNTLIGEN! Varför ska jag som skattebetalare vara med och pumpa in pengar i ett bolag som aldrig har gått bra! Tycker det är bra att det blir slut på den konstgjorda andningen nu! big_smile Ända bolaget som kan kopplas till Saab som går bra är ju Scania delen. Varken personbilar eller flyg funkar ju. Och jag förstår verkligen inte varför GM ville smutsa ner sig med Saab!? :S

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 december 2011
#122
OphanWitehall skrev:
Kan inte annat än att säga ÄNTLIGEN! Varför ska jag som skattebetalare vara med och pumpa in pengar i ett bolag som aldrig har gått bra! Tycker det är bra att det blir slut på den konstgjorda andningen nu! big_smile Ända bolaget som kan kopplas till Saab som går bra är ju Scania delen. Varken personbilar eller flyg funkar ju. Och jag förstår verkligen inte varför GM ville smutsa ner sig med Saab!? :S

läs på lite innan du öppnar munnen roll


Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2011
#123
Funkiee skrev:
OphanWitehall skrev:
Kan inte annat än att säga ÄNTLIGEN! Varför ska jag som skattebetalare vara med och pumpa in pengar i ett bolag som aldrig har gått bra! Tycker det är bra att det blir slut på den konstgjorda andningen nu! big_smile Ända bolaget som kan kopplas till Saab som går bra är ju Scania delen. Varken personbilar eller flyg funkar ju. Och jag förstår verkligen inte varför GM ville smutsa ner sig med Saab!? :S

läs på lite innan du öppnar munnen roll

Detsamma..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

241 Inlägg
19 december 2011
#124
TS_quattro skrev:
Iggge skrev:
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.

Nu börjar detta likna flashback, allt är en konspiration! Visa siffror för detta annars lägg ner, det finns en anledning till att Saab kursat mer eller mindre två ggr, Saab har inte klarat sig på egen hand på MYCKET länge, eller de kanske sökte stöd hos Scania och GM bara för att de tyckte det var kul? Saab är en ytterst liten biltillverkare i en väldigt konkurrensutsatt bransch, vad SAAB producerade på ett år när det gick som bäst klämmer V.A.G ut på en vecka. Med sitt fåtal modeller, framförallt brist på småbilar så har de mer eller mindre inget att komma med. Nej, jag säger inte att Saab är dåliga bilar, jag säger att det är ett litet och under GM:s tid väldigt dåligt skött företag, resultatet ser vi ju nu. Hade GM satsat på att låta Saab utveckla sina egna modeller och sin egen teknik och samtidigt genom sitt minst sagt enorma återförsäljarnät gjort bra och kraftfull reklam för Saab hade kanske läget varit ett annat. Och detta skulle de ha gjort från början när de tog över Saab vilket de inte gjorde, vad de gjorde var att köpa en biltillverkare och tvingade sedan på dem Opel-delar...

Saab är en väldigt litet företag om man jämför dem med alla andra, och visst har det gått dåligt för Saab. Men så som jag förstår så har det inte gått så dåligt som det påstås. Men vi får helt enkelt se vad som kommer hända i framtiden.

Saab forever wolf in sheeps clothing

4 637 Inlägg
19 december 2011
#125
Hoppas det löser sig.

Och jag är inte orolig för reservdelar, min nästa bil blir nog en 9-3 trots detta...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2011
#126
Iggge skrev:
TS_quattro skrev:
Iggge skrev:
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.

Nu börjar detta likna flashback, allt är en konspiration! Visa siffror för detta annars lägg ner, det finns en anledning till att Saab kursat mer eller mindre två ggr, Saab har inte klarat sig på egen hand på MYCKET länge, eller de kanske sökte stöd hos Scania och GM bara för att de tyckte det var kul? Saab är en ytterst liten biltillverkare i en väldigt konkurrensutsatt bransch, vad SAAB producerade på ett år när det gick som bäst klämmer V.A.G ut på en vecka. Med sitt fåtal modeller, framförallt brist på småbilar så har de mer eller mindre inget att komma med. Nej, jag säger inte att Saab är dåliga bilar, jag säger att det är ett litet och under GM:s tid väldigt dåligt skött företag, resultatet ser vi ju nu. Hade GM satsat på att låta Saab utveckla sina egna modeller och sin egen teknik och samtidigt genom sitt minst sagt enorma återförsäljarnät gjort bra och kraftfull reklam för Saab hade kanske läget varit ett annat. Och detta skulle de ha gjort från början när de tog över Saab vilket de inte gjorde, vad de gjorde var att köpa en biltillverkare och tvingade sedan på dem Opel-delar...

Saab är en väldigt litet företag om man jämför dem med alla andra, och visst har det gått dåligt för Saab. Men så som jag förstår så har det inte gått så dåligt som det påstås. Men vi får helt enkelt se vad som kommer hända i framtiden.

"Som du förstår"? Det är väl enklare att utgå från fakta? smile

Och medan "SAABs stulna vinster" endast är en myt har GM faktiskt redogjort för hur det gått till, både genom årsredovisning och vid försäljningen. Klart GM inte var redo att ge ovanstående myt mer bränsle än nödvändigt, därför redogjorde GM Europe´s ekonomiansvarige för detta: GM´s interndebitering var inte en metod för skatteplanering utan i alla fall officiellt en metod för att jämna ut utvecklingskostnaderna mellan olika bolag inom koncernen. Om Opel utvecklat en plattform SAAB använde sig utav fick självklart SAAB betala mer för denna än vad Opel gjorde, men om Opel använde sig utav motorer SAAB utvecklat fick Opel betala mer för dessa motorer än vad SAAB gjorde.

Tro inte att det är endast SAAB-entusiaster som när denna myten, när GM planerade att lägga ner Opel i samband med företagets konkurs ropade även Opel-entusiaster högt om interndebitering som gynnat SAAB men missgynnat Opel. Sanningen är den att metoden har både kostat och genererat intäkter till bägge företagen.

Och viktigast utav allt, GM´s interndebitering handlade om miljonbelopp som mest medan SAAB på pappret genererade miljard-förluster. SAAB hade således genererat en kraftig förlust oavsett. Miljarder minus miljoner blir inte en vinst annat än när Viktor Muller räknar på det.

Fakta är att SAAB endast gjort vinst 1984, 1994 och 2009. 1994 års vinst på 144 miljoner kronor kom efter att GM investerat en stor summa pengar i bolaget, och 2009 års vinst (Runt 2 miljarder) kom efter att GM köpt upp och efterskänkt skulder på 8.9 Miljarder SEK åt SAAB och på så vis sett till att Spyker/Muller kunde börja om med ett skuldfritt SAAB: Samma GM som entusiasterna påstår endast försökt sänka företaget...

Endast 1984 har SAAB´s personbilstillverkning genererat vinst. Och en annan sak man måste komma ihåg är att bilar är dyra produkter att utveckla och en biltillverkare är dyr att driva, det handlar inte bara om att göra en liten vinst. Kort och gott så behöver en biltillverkare stora vinster för att överleva på lång sikt.

Någon sådan stor vinst har SAAB, vilka som mest genererat några hunda miljoner kronor i vinst enligt ovan, aldrig varit i närheten utav. Således hade SAAB troligen inte överlevt och kunnat utveckla ett brett modellutbud även om de så genererat 250 miljoner kronor i vinst varje år sedan 1947...
Senast redigerat av Rquired (19 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 december 2011
#127
Tokken skrev:
Funkiee skrev:
OphanWitehall skrev:
Kan inte annat än att säga ÄNTLIGEN! Varför ska jag som skattebetalare vara med och pumpa in pengar i ett bolag som aldrig har gått bra! Tycker det är bra att det blir slut på den konstgjorda andningen nu! big_smile Ända bolaget som kan kopplas till Saab som går bra är ju Scania delen. Varken personbilar eller flyg funkar ju. Och jag förstår verkligen inte varför GM ville smutsa ner sig med Saab!? :S

läs på lite innan du öppnar munnen roll

Detsamma..

Du också verkar det som.. har du följt vad som hänt med saab så kan du förstå vad som hänt o varför....


Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2011
#128
Funkiee skrev:
Tokken skrev:
Funkiee skrev:

läs på lite innan du öppnar munnen roll

Detsamma..

Du också verkar det som.. har du följt vad som hänt med saab så kan du förstå vad som hänt o varför....

Jag förstår att du vill vara märket troget så att oavsett vad som händer är det inte SAAB´s fel..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Seg bôvel
322 Inlägg
19 december 2011
#129
Iggge skrev:
TBOC_Razor skrev:
Personligen tror jag att allting kommer att startas upp igen...

Saab kursar, GMs heliga tekniklicenser dras tillbaka vid KK, Müller behöver inte längre be GM om lov att sälja saab, några kineser eller nått köper saab och sen rullar allting på igen.


Enda anledningen att Saab inte blivit sålt är ju att GM har varit fast beslutna att döda saab och sagt nej varje gång som det varit aktuellt med försäljning. Bara för att GM ska kunna få dom där licenserna för sig själv, utan saab som licenstagare kan ju GM göra exakt vad dom vill med tekniken. Skulle inte förvåna mig om licenserna hamnar i kina trots att GM inte släppte Saab till kina för att dom "inte ville ge sin dyrbara teknik till kineserna".


Så nu när Saab kursat är GM ute ur bilden helt och Saab-Scania gripen försvinner från logotypen. När saab kommer igång igen så kommer det alltså att vara ett nytt saab utan kedjorna från sitt förflutna.


Detta är vad jag tror iaf....

Ja, Jag måste säga att jag verkligen vill tro på det där. Saab är ett underbart märke men tror samtidigt att dem har någon sorts plan för att som du säger, Bli av med GM(General Monsters är ju deras nya nick har jag hört). Vi får helt enkelt bara hoppas.

Men för att överleva på sikt vid en dylik lösning måste Saab expandera.
Det går inte ihop att bara tillhandahålla stora 9-3 och 9-5:or i en värld som allt mer efterfrågar bränslesnåla, mindre fordon.
Saab måste även marknadsföra sig mer utomlands, att sälja bilar som bara säljer i Norden och UK håller inte i längden.
I somras var jag i Turkiet i en vecka, och såg inte en enda Saab under hela veckan. Bilar från vår andra stora svenska biltillverkare såg man dock i varenda gathörn.
Såg en Scania-lastbil på sin höjd, om det nu räknas.

Men nu ska vi inte säga att hoppet är ute för Saab, se bara på hur det gick för KIA för 15 år sedan.
Tack vare Hyundai klarade de sig från konkurs och säljer nu populära bilar som aldrig förr.


886 Inlägg
19 december 2011
#130
Jag måste ändå erkänna att jag tillhör dem som tror att GM konspirerar lite mot Saab.

Jag är helt övertygad om att Saab hade kunnat gå väldigt bra om GM:

* Tillåtit Saab att tillverka fler, främst mindre,  modeller, med kortare produktcykler.
* Inte samtidigt ägt Opel och satsat på att det märket skulle slå i Europa.

Jag tror helt enkelt att GM köpte Saab för att få tillgång till teknik och kunnande, för att sedan missköta företaget och nu till sist se till att det blir omöjligt att överleva.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

2 656 Inlägg
19 december 2011
#131
Funkiee skrev:
OphanWitehall skrev:
Kan inte annat än att säga ÄNTLIGEN! Varför ska jag som skattebetalare vara med och pumpa in pengar i ett bolag som aldrig har gått bra! Tycker det är bra att det blir slut på den konstgjorda andningen nu! big_smile Ända bolaget som kan kopplas till Saab som går bra är ju Scania delen. Varken personbilar eller flyg funkar ju. Och jag förstår verkligen inte varför GM ville smutsa ner sig med Saab!? :S

läs på lite innan du öppnar munnen roll

desamma ???


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
19 december 2011
#132
Förstår inte denna hatiska stämmning vissa verkar ha emot saab.

Flera utropar "Äntligen" när saab går i konkurs och tusentals trollhättebor blir utan jobb. Detta är och förblir en tagedi!

Skulle jag använda samma samma mynt och önska livet ur biltillverkare hade jag sagt "äntligen" om bmw gått i konkurs då jag har mycket svårt för deras bilar, både designmässig och övrigt, precis som ni som utropar äntligen om saab förmodligen har med det varumärket.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

2 656 Inlägg
19 december 2011
#133
zovix skrev:
Förstår inte denna hatiska stämmning vissa verkar ha emot saab.

Flera utropar "Äntligen" när saab går i konkurs och tusentals trollhättebor blir utan jobb. Detta är och förblir en tagedi!

Skulle jag använda samma samma mynt och önska livet ur biltillverkare hade jag sagt "äntligen" om bmw gått i konkurs då jag har mycket svårt för deras bilar, både designmässig och övrigt, precis som ni som utropar äntligen om saab förmodligen har med det varumärket.

Mvh Magnus

mja många säger säkerligen äntligen pga skattekostnader vi fått i sverige pga saab pengar som kunde användas till nått mycket bättre


241 Inlägg
19 december 2011
#134
ekelund88 skrev:
zovix skrev:
Förstår inte denna hatiska stämmning vissa verkar ha emot saab.

Flera utropar "Äntligen" när saab går i konkurs och tusentals trollhättebor blir utan jobb. Detta är och förblir en tagedi!

Skulle jag använda samma samma mynt och önska livet ur biltillverkare hade jag sagt "äntligen" om bmw gått i konkurs då jag har mycket svårt för deras bilar, både designmässig och övrigt, precis som ni som utropar äntligen om saab förmodligen har med det varumärket.

Mvh Magnus

mja många säger säkerligen äntligen pga skattekostnader vi fått i sverige pga saab pengar som kunde användas till nått mycket bättre

Vilka skattepengar? Staten har aldrig gått in i Saab med kapital? Därför Muller så aktivt sökte kapital från bland annat Kina.

EDIT: Allt Svenska staten gjort är att gå i borgen på två miljarder som Saab betalar själv till EIB
Senast redigerat av Iggge (19 december 2011)

Saab forever wolf in sheeps clothing

2 656 Inlägg
19 december 2011
#135
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
zovix skrev:
Förstår inte denna hatiska stämmning vissa verkar ha emot saab.

Flera utropar "Äntligen" när saab går i konkurs och tusentals trollhättebor blir utan jobb. Detta är och förblir en tagedi!

Skulle jag använda samma samma mynt och önska livet ur biltillverkare hade jag sagt "äntligen" om bmw gått i konkurs då jag har mycket svårt för deras bilar, både designmässig och övrigt, precis som ni som utropar äntligen om saab förmodligen har med det varumärket.

Mvh Magnus

mja många säger säkerligen äntligen pga skattekostnader vi fått i sverige pga saab pengar som kunde användas till nått mycket bättre

Vilka skattepengar? Staten har aldrig gått in i Saab med kapital? Därför Muller så aktivt sökte kapital från bland annat Kina.

EDIT: Allt Svenska staten gjort är att gå i borgen på två miljarder som Saab betalar själv till EIB

dom 2 miljarderna får staten betala.. för dom e ju BORGENÄRER och saab har konkat herregud har du koll på nått?
Senast redigerat av ekelund88 (19 december 2011)


241 Inlägg
19 december 2011
#136
ekelund88 skrev:
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
mja många säger säkerligen äntligen pga skattekostnader vi fått i sverige pga saab pengar som kunde användas till nått mycket bättre

Vilka skattepengar? Staten har aldrig gått in i Saab med kapital? Därför Muller så aktivt sökte kapital från bland annat Kina.

EDIT: Allt Svenska staten gjort är att gå i borgen på två miljarder som Saab betalar själv till EIB

dom 2 miljarderna får staten betala.. för dom e ju BORGENÄRER och saab har konkat herregud har du koll på nått?

Bara för att ett företag  begärt sig själv i konkurs så betyder det inte att företaget inte sitter på några pengar.

http://www.dn.se/ekonomi/statens-pengar-ar-sakrade

Alltså behöver inte staten gå in med några pengar alls till Saab.
Senast redigerat av Iggge (19 december 2011)

Saab forever wolf in sheeps clothing

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
19 december 2011
#137
Sen uppväger nog Saab Powertrain & Saab Tools En HEL DEL värdemässigt, det är ju ingen stenåldersteknik som är under taket på Saab. Däremot kommer skattebetalarna få betala en hel del för de som kommer gå arbetslösa ett tag framöver nu.


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
19 december 2011
#138
Wicca skrev:
Jag måste ändå erkänna att jag tillhör dem som tror att GM konspirerar lite mot Saab.

Jag är helt övertygad om att Saab hade kunnat gå väldigt bra om GM:

* Tillåtit Saab att tillverka fler, främst mindre,  modeller, med kortare produktcykler.
* Inte samtidigt ägt Opel och satsat på att det märket skulle slå i Europa.

Jag tror helt enkelt att GM köpte Saab för att få tillgång till teknik och kunnande, för att sedan missköta företaget och nu till sist se till att det blir omöjligt att överleva.

det är jag oxå övertygad om

helt klart är det så att gm köpte saab för tekniken och sen var det inte speciellt intresant efter det
och då lägger dom hela skulden på saab istället för hos gm själva
och säljer skiten när det inte håller längre

när saab får stå på räkningarna till utvecklingen av gm andra märken så blir det lätt en stor förlust

Kör fort så hinner inget hända...

2 656 Inlägg
19 december 2011
#139
http://www.allabolag.se/5562588912/bokslut tror du själv dom har pengar? :p hahaha o jo visst kommer vi få betala massor.....


241 Inlägg
19 december 2011
#140
ekelund88 skrev:
http://www.allabolag.se/5562588912/bokslut tror du själv dom har pengar? :p hahaha o jo visst kommer vi få betala massor.....

Som jag sa. Saab sitter inte på en gammal teknik och reservdelsmarknaden är fortfarande en säker inkomst, Samt att flera medier uppger att det Saab äger idag täcker kostnaderna som staten gått i god för.
Senast redigerat av Iggge (19 december 2011)

Saab forever wolf in sheeps clothing


Sök