Iggge skrev:
TS_quattro skrev:
Iggge skrev:
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.
Nu börjar detta likna flashback, allt är en konspiration! Visa siffror för detta annars lägg ner, det finns en anledning till att Saab kursat mer eller mindre två ggr, Saab har inte klarat sig på egen hand på MYCKET länge, eller de kanske sökte stöd hos Scania och GM bara för att de tyckte det var kul? Saab är en ytterst liten biltillverkare i en väldigt konkurrensutsatt bransch, vad SAAB producerade på ett år när det gick som bäst klämmer V.A.G ut på en vecka. Med sitt fåtal modeller, framförallt brist på småbilar så har de mer eller mindre inget att komma med. Nej, jag säger inte att Saab är dåliga bilar, jag säger att det är ett litet och under GM:s tid väldigt dåligt skött företag, resultatet ser vi ju nu. Hade GM satsat på att låta Saab utveckla sina egna modeller och sin egen teknik och samtidigt genom sitt minst sagt enorma återförsäljarnät gjort bra och kraftfull reklam för Saab hade kanske läget varit ett annat. Och detta skulle de ha gjort från början när de tog över Saab vilket de inte gjorde, vad de gjorde var att köpa en biltillverkare och tvingade sedan på dem Opel-delar...
Saab är en väldigt litet företag om man jämför dem med alla andra, och visst har det gått dåligt för Saab. Men så som jag förstår så har det inte gått så dåligt som det påstås. Men vi får helt enkelt se vad som kommer hända i framtiden.
"Som du förstår"? Det är väl enklare att utgå från fakta?
Och medan "SAABs stulna vinster" endast är en myt har GM faktiskt redogjort för hur det gått till, både genom årsredovisning och vid försäljningen. Klart GM inte var redo att ge ovanstående myt mer bränsle än nödvändigt, därför redogjorde GM Europe´s ekonomiansvarige för detta: GM´s interndebitering var inte en metod för skatteplanering utan i alla fall officiellt en metod för att jämna ut utvecklingskostnaderna mellan olika bolag inom koncernen. Om Opel utvecklat en plattform SAAB använde sig utav fick självklart SAAB betala mer för denna än vad Opel gjorde, men om Opel använde sig utav motorer SAAB utvecklat fick Opel betala mer för dessa motorer än vad SAAB gjorde.
Tro inte att det är endast SAAB-entusiaster som när denna myten, när GM planerade att lägga ner Opel i samband med företagets konkurs ropade även Opel-entusiaster högt om interndebitering som gynnat SAAB men missgynnat Opel. Sanningen är den att metoden har både kostat och genererat intäkter till bägge företagen.
Och viktigast utav allt, GM´s interndebitering handlade om miljonbelopp som mest medan SAAB på pappret genererade miljard-förluster. SAAB hade således genererat en kraftig förlust oavsett. Miljarder minus miljoner blir inte en vinst annat än när Viktor Muller räknar på det.
Fakta är att SAAB endast gjort vinst 1984, 1994 och 2009. 1994 års vinst på 144 miljoner kronor kom efter att GM investerat en stor summa pengar i bolaget, och 2009 års vinst (Runt 2 miljarder) kom efter att GM köpt upp och efterskänkt skulder på 8.9 Miljarder SEK åt SAAB och på så vis sett till att Spyker/Muller kunde börja om med ett skuldfritt SAAB: Samma GM som entusiasterna påstår endast försökt sänka företaget...
Endast 1984 har SAAB´s personbilstillverkning genererat vinst. Och en annan sak man måste komma ihåg är att bilar är dyra produkter att utveckla och en biltillverkare är dyr att driva, det handlar inte bara om att göra en liten vinst. Kort och gott så behöver en biltillverkare stora vinster för att överleva på lång sikt.
Någon sådan stor vinst har SAAB, vilka som mest genererat några hunda miljoner kronor i vinst enligt ovan, aldrig varit i närheten utav. Således hade SAAB troligen inte överlevt och kunnat utveckla ett brett modellutbud även om de så genererat 250 miljoner kronor i vinst varje år sedan 1947...