Såhär gör du om du ska göra det helt korrekt och ordentligt:
1. Kasta den gamla oljefällan, kasta de gamla slangarna och köp allt nytt på volvo.
Det går att göra rent grejerna men det är skitigt, tar tid och blir aldrig lika bra som nytt.
2. Montera ned tråget och gör rent kanalerna. Det nedre av hålen på blocket är det som leder ned i tråget.
3. När allt är rent monterar du tillbaka allt, fyller på ny olja och nytt oljefilter, sen är det bara dit med resten (Insuget m.m.)
Så SKA man göra för att få det helt 100..
Jag gjorde det där ganska nyligen på min bil. Jag hade just bytt olja så jag pallade inte ta ned hela tråget. Istället tog jag en tjock wire och körde ned i kanalen i det nedre hålet. Snurrade runt wiren samtidigt och såg att jag fick ny, ren olja på wiren när jag drog upp den.
Kanalen blir ju tillräckligt ren på det viset, men det dumma är att du kan riskera att trycka ned skit i den fina oljan. Den risken tog jag då bilen gått långt och är gammal i vilket fall..
Ang. att man bör byta slangar:
Jag bytte slang till en ny från volvo. Ett par månader senare skulle jag besikta och fick då nedslag på oljeläckage. Slangen hade spruckit och det hade sprutat olja, något som inte syntes uppifrån och då jag parkerar den på grus hade jag inte heller sett något. Om en ny slang kan paja så lätt, så rekommenderar jag verkligen inte att man kör runt med de gamla.. Dock tyckte de på volvo att det var märkligt och ovanligt att en ny slang spricker på mitten..
Senast redigerat av Deception (23 augusti 2011)