3857
Sök

Storlek på Oljekylare. M50b25TURBO

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hejsan ska montera dit en oljekylare på min e36turbo i vinter. Kommer att sitta efter en oljetermostat.

Hur stor behöver man igentligen ha?.

Har problem med att oljetemperaturen sticker uppåt när jag kör bana och konbana och drifting. Så efter en halvdags körande med konbana (30min väntan imellan körningarna) (1 körning = 2minuter på varvstopp och ett par däck) så har jag närmare 120grader oljetemp och då brukar jag lugna ner mig.


Vilken temperatur på oljan ska man inte gå över?


Info:
M50b25
Oljevolym 6.5liter
Statoils racing olja
Effekt 3-400.
Turbo

Kommer sitta i luftflöde med en extra fläkt på. (så att det kyler när man står i burnbox och kör långsam drifting)

Vilka märken är prisvärda. Vad behöver man för storlek (onödigt med för stort)


https://www1.garaget.org/archive/25/24381/128687/128687-2432142.jpg

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

KHRacing
23 augusti 2011
#2
Aldrig över 120grader i mina ögon

Ju större desto bättre anser jag att oljekylaren skall vara, sedan kan man silvertejpa några rader o taget för att uppnå den rätta tempen,
kör själv med KLRacing´s största samt utan termostat, tar lite längre tid att värma upp motorn, en va faen :-)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
Aldrig över 120grader i mina ögon

Ju större desto bättre anser jag att oljekylaren skall vara, sedan kan man silvertejpa några rader o taget för att uppnå den rätta tempen,
kör själv med KLRacing´s största samt utan termostat, tar lite längre tid att värma upp motorn, en va faen :-)

Har skaffat ett oljefilter hus med utag för oljekylare och inbygd termostat så kör nog med den tongue.

Att börja tejpa rader är inte intressant för mig tongue.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#4
KHRacing skrev:
Aldrig över 120grader i mina ögon

Ju större desto bättre anser jag att oljekylaren skall vara, sedan kan man silvertejpa några rader o taget för att uppnå den rätta tempen,
kör själv med KLRacing´s största samt utan termostat, tar lite längre tid att värma upp motorn, en va faen :-)

Har skaffat ett oljefilter hus med utag för oljekylare och inbygd termostat så kör nog med den tongue.

Att börja tejpa rader är inte intressant för mig tongue.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

391 Inlägg
24 augusti 2011
#5
95 grader du ska ha en varning på tobbe smile jag körde som du med thermostat och sedan 19" raders oljekyl räckte till min supra motor med dubbla snurrer smile

KHracing varför tejpa? finns ju thermostat varm och kall olja är viktigt smile
Senast redigerat av Xabin (24 augusti 2011)


KHRacing
24 augusti 2011
#6
Tejpa gör i de allra mest seriösa racingstallen, så varför kan inte "svensson" göra det ?

Allt över 120 grader är farligt anser jag.

Jag värmer min motor till minimum 65grader innan jag kör med den

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#7
KHRacing skrev:
Tejpa gör i de allra mest seriösa racingstallen, så varför kan inte "svensson" göra det ?

Allt över 120 grader är farligt anser jag.

Jag värmer min motor till minimum 65grader innan jag kör med den

Dock är det smidigt med oljetermostat då jag brukar bilen till vardags. Och skönt å få upp den så fort man kan innan spontan race.


Xabin skrev:
95 grader du ska ha en varning på tobbe smile jag körde som du med thermostat och sedan 19" raders oljekyl räckte till min supra motor med dubbla snurrer smile

KHracing varför tejpa? finns ju thermostat varm och kall olja är viktigt smile

Menar du att över 95grader är det skadligt?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

517 Inlägg
27 augusti 2011
#8
äre ett m3 oljefilterhus du har? eller finns det andra att köpa? letade som fan efter m3 huset men hitta inget, oljekyl har jag men inte monterat. så behöver lite tips så jag kan få dit det sen när det kan behövas.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#9
SchleX_320 skrev:
äre ett m3 oljefilterhus du har? eller finns det andra att köpa? letade som fan efter m3 huset men hitta inget, oljekyl har jag men inte monterat. så behöver lite tips så jag kan få dit det sen när det kan behövas.

Yess. Finns å köpa nya på bmw!. Finns andra oljefilter lock och köpa på ebay har jag sett.

Fixar bilder åt dig!.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners


Sök