3421
Sök

Besikta med hydraulisk handbroms?

37 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#1
Någon som vet om man får besikta med en hydralisk handbroms? smile


22 Inlägg
25 augusti 2011
#2
Kör bara... tongue hehe big_smile


37 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#3
Haha om det vore så bra wink


22 Inlägg
25 augusti 2011
#4
hehe...big_smile Borde väl egentligen inte vara några problem va, en hydralisk handbroms tar väl egentligen bättre än en gammal klassiks vajer ju ;P


37 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#5
Ja det tycker jag också! tongue


1 213 Inlägg
25 augusti 2011
#6
Intressant fråga, men nog bäst ringa Sbp om detta.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

37 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#7
Var till besiktningen idag och fråga och dom sa att jag skulle ringa upp nån speciell bilprovning, men dum som  man är så har man glömt vad han sa... smile


VD
643 Inlägg
25 augusti 2011
#8
Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system


37 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#9
Lidborn skrev:
Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system

Okej, vet du nån som har gjort det? så man kan se kolla lite smile


1 482 Inlägg
26 augusti 2011
#10
MC ok och skivor längst in mot drivaxlarna och bakaxeln tex.

BLT Service
Theracords Music Label

353 Inlägg
26 augusti 2011
#11
funkar utmäkt bara man bygger på rätt sätt, kom ihåg att du behöver en tvåkretscylinder (dyr) och inte en sådan kina skit som sälj i mängder!


1 758 Inlägg
26 augusti 2011
#12
Kom nya regler förra (?) året som gör det betydligt svårare att regga med hydraulisk handbroms än vad det var tidigare. Enda möjligheten nu är i princip om det inte går att få dit en konventionell mekanisk. Och det gör det så gott som alltid!
Problemet är inte att den ska ta bra, problemet är att säkerställa att den inte tappar trycket. Ett vanligt hydrauliskt bromssystem är inte konstruerat för att stå trycksatt längre perioder. Är ju sällan du bromsar maximalt mer än några sekunder i följd, men en parkeringsbroms ska kunna hålla hjulen låsta flera timmar eller dagar. Tappar du trycket sakta men säkert kanske bilen rullar iväg efter en halvtimma.

7 392 Inlägg
26 augusti 2011
#13
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,


KHRacing
26 augusti 2011
#14
granadadr skrev:
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,

Konstigt, till mig sade Gustav att det var oki på ombyggt/amatörbyggt fordon o även i undantagsfall på samma krets, Detta var dock för 2år sedan typ.

jag skall ha det lagligt, då mina bakbromsar ej har inbyggd handbroms.

KHRacing
26 augusti 2011
#15
Lidborn skrev:
Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system

I Sverige behvöer inte handbromsen alls fungera som en nödbroms, det är i andra länder

Os Difuntos
1 822 Inlägg
26 augusti 2011
#16
kort svar. NEJ










långt svar. NEEEEEEEEEEEEEJ

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
26 augusti 2011
#17
KHRacing skrev:
granadadr skrev:
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,

Konstigt, till mig sade Gustav att det var oki på ombyggt/amatörbyggt fordon o även i undantagsfall på samma krets, Detta var dock för 2år sedan typ.

jag skall ha det lagligt, då mina bakbromsar ej har inbyggd handbroms.

för 2år sen var det okej vill minnas att gustav skrev om detta på något annat forum att dom konstaterat att det inte är så bra

men är man bara ute efter att ha en bra broms på bakhjulet tex vid drifting så är det ingent som säger att man inte får ha 2sep system ett hydralsikt och orginal mekaniska

borde inte vara några problem att ha kvar orginal spaken och ha en stånde hydralisk spak brevid

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
27 augusti 2011
#18
Jag har 6-kolvs racing-ok med 330 skivor bak utan handbroms i - så jag får regga bilen med detta helt enligt reglerna :-9

Nybörjare
75 Inlägg
27 augusti 2011
#19
KHRacing skrev:
Jag har 6-kolvs racing-ok med 330 skivor bak utan handbroms i - så jag får regga bilen med detta helt enligt reglerna :-9

Låter konstigt att du ska kunna regga bilen utan handbroms men inte med hydraulisk handbroms. Men SBP är ju lite konstiga i sig och går mer på egna bedömningar än reglerna.

Farsan reggar bilen nere i Kristinehamn varje år förutom i år, och då fick han en 2a för att regskylten var "oläslig" enligt dom uppe i Stockholm även fast dom aldrig sagt något om det innan...

Lite ryskroulett det där med besiktning enligt mig.


1 853 Inlägg
27 augusti 2011
#20
Vad jag vet så måste det vara två separata system sedan får man lösa det som man vill... Jag löste det själv såhär:

https://www1.garaget.org/archive/26/25960/99329/99329-2412760.jpg

Vajer är väll att föredra då hydrauliken kan tappa trycket om den står länge åtdragen...

/mvh soyd


Sök