Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system
Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system
Okej, vet du nån som har gjort det? så man kan se kolla lite
Kom nya regler förra (?) året som gör det betydligt svårare att regga med hydraulisk handbroms än vad det var tidigare. Enda möjligheten nu är i princip om det inte går att få dit en konventionell mekanisk. Och det gör det så gott som alltid! Problemet är inte att den ska ta bra, problemet är att säkerställa att den inte tappar trycket. Ett vanligt hydrauliskt bromssystem är inte konstruerat för att stå trycksatt längre perioder. Är ju sällan du bromsar maximalt mer än några sekunder i följd, men en parkeringsbroms ska kunna hålla hjulen låsta flera timmar eller dagar. Tappar du trycket sakta men säkert kanske bilen rullar iväg efter en halvtimma.
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,
Konstigt, till mig sade Gustav att det var oki på ombyggt/amatörbyggt fordon o även i undantagsfall på samma krets, Detta var dock för 2år sedan typ.
jag skall ha det lagligt, då mina bakbromsar ej har inbyggd handbroms.
Ja det får du ha men inte på samma krets som fotbromsen. Med andra ord ett bromsok till på skivan. Handbromsen ska funka som en nödbroms också så därför måste den vara oberoende av ditt vanliga hydrauliska system
I Sverige behvöer inte handbromsen alls fungera som en nödbroms, det är i andra länder
nja,, får ej vara hydralisk pga tryckfall som blir när en bil står stilla utan påfallande tryck,, meo så släpper hydraliken lite efter ett tag,, å det är inte så lyckat,, detta från en sfro man, Gustav Ulander i bilsport,,
Konstigt, till mig sade Gustav att det var oki på ombyggt/amatörbyggt fordon o även i undantagsfall på samma krets, Detta var dock för 2år sedan typ.
jag skall ha det lagligt, då mina bakbromsar ej har inbyggd handbroms.
för 2år sen var det okej vill minnas att gustav skrev om detta på något annat forum att dom konstaterat att det inte är så bra
men är man bara ute efter att ha en bra broms på bakhjulet tex vid drifting så är det ingent som säger att man inte får ha 2sep system ett hydralsikt och orginal mekaniska
borde inte vara några problem att ha kvar orginal spaken och ha en stånde hydralisk spak brevid
Jag har 6-kolvs racing-ok med 330 skivor bak utan handbroms i - så jag får regga bilen med detta helt enligt reglerna :-9
Låter konstigt att du ska kunna regga bilen utan handbroms men inte med hydraulisk handbroms. Men SBP är ju lite konstiga i sig och går mer på egna bedömningar än reglerna.
Farsan reggar bilen nere i Kristinehamn varje år förutom i år, och då fick han en 2a för att regskylten var "oläslig" enligt dom uppe i Stockholm även fast dom aldrig sagt något om det innan...
Lite ryskroulett det där med besiktning enligt mig.