3448
Sök

Att gaturegga en rallybil?

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#1
Kollade runt på lite Vocar igår på blocket, för jag och en kompis tänkte bygga en "gatu-rallybil"

Så tänkte ja att det måste ju vara lättare att få tag på tex en billigt volvo 940 voc och få den reggad på gatan med buren, sen trimmar man den motorn, ist för som vi hade tänkt bygga ända från grunden.

Så går dom att regga på gatan? Bara bälterna man måste byta ut skulle jag tänka mig, någon annan som har bra koll?

Mvh adam

Trying is the first step towards failure

535 Inlägg
28 augusti 2011
#2
En rallybil är väl redan gatreggad?


205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#3
Men man kan väl inte ba dra ut å köra den hur som helst?? Eller? haha
Trodde bara de va typ max fram och tillbaka från en tävling, hoppas jag har fel för isåfall sticker jag å hämtar bil idag big_smile

Trying is the first step towards failure

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#4
Så vadå? Köpa en ny bessad rally bil å ba köra, känns för enkelt tongue

Trying is the first step towards failure

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
28 augusti 2011
#5
ja asså rallybilar ska ju bli besiktiade på en vanlig bilprovning innan race tongue jag ser inga problem smile men gå in på http://www.sfro.com/ dom kan ju allt om bygga om bilar tongue

Lobster knife fight

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#6
Jeqpe skrev:
ja asså rallybilar ska ju bli besiktiade på en vanlig bilprovning innan race tongue jag ser inga problem smile men gå in på http://www.sfro.com/ dom kan ju allt om bygga om bilar tongue

Jo det vet ja, men är det bara jag som tycker det känns allt för enkelt?? tongue

Får ringa å höra smile

Trying is the first step towards failure

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
28 augusti 2011
#7
aa tycker de me smile fast man får ju inte ha så mkt hästar ändå rallybilar har ju typ bara runt 300hk (fast de räcker big_smile ) men dom har väl någon specialbestämmelse tongue gissar på ordentlig byggd bur, brandsläckare, killswitch till batteriet på utsidan o sånt smile men de hade vatt kungligt att glida me en rallybil till konsum elr liknande big_smile

Lobster knife fight

6 Inlägg
28 augusti 2011
#8
BmW_Tokig skrev:
Så vadå? Köpa en ny bessad rally bil å ba köra, känns för enkelt tongue

bror på hur rallybilen är besiktad:

"Standardrallybil vilket betyder att orginal inredning och baksäte ska finnas kvar i bilen. Men man ska komplitera medbur, rallystolar och rallybälten. En standard rallybil besiktas som vanligt på Svensk Bilprovning årligen och denna rallybil får du även köra med på vägen.

Sedan kan man även Homologera en rallybil och då får man plocka ur all inredning förutom instrumentbräda och du får dra in broms och bränsleledningar inuti bilen. Men ska man bygga en homologerad rallybil så måste du vända dig till en homologeringsbesiktningsman i Rally och begära ett igångsättningstillstånd och sedan måste bilmodellen ha en FIA/nationell homologeringshandling. Bygger du en homologerad rallybil så ska denna besiktas minst var 8:e månad i samband med tävling där det görs en så kallad A-besiktning."

plus att du behöver licens för den klass bilen körs i för att köra på allmän väg.


billigast är att bygga från grunden och besikta med bur.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
28 augusti 2011
#9
billigt o billigt tongue hörde en som köpte växellåda för typ 100000 elr nåt sånt smile o han byggde från grunden big_smile

Lobster knife fight

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#10
bulten90 skrev:
BmW_Tokig skrev:
Så vadå? Köpa en ny bessad rally bil å ba köra, känns för enkelt tongue

bror på hur rallybilen är besiktad:

"Standardrallybil vilket betyder att orginal inredning och baksäte ska finnas kvar i bilen. Men man ska komplitera medbur, rallystolar och rallybälten. En standard rallybil besiktas som vanligt på Svensk Bilprovning årligen och denna rallybil får du även köra med på vägen.

Sedan kan man även Homologera en rallybil och då får man plocka ur all inredning förutom instrumentbräda och du får dra in broms och bränsleledningar inuti bilen. Men ska man bygga en homologerad rallybil så måste du vända dig till en homologeringsbesiktningsman i Rally och begära ett igångsättningstillstånd och sedan måste bilmodellen ha en FIA/nationell homologeringshandling. Bygger du en homologerad rallybil så ska denna besiktas minst var 8:e månad i samband med tävling där det görs en så kallad A-besiktning."

plus att du behöver licens för den klass bilen körs i för att köra på allmän väg.


billigast är att bygga från grunden och besikta med bur.

Den ja kikar på " T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

Den sista raden är de som oroar mig wink
Eftersom bilen inte ska gå i skogen, utan ja, till konsum tex, osv

Men om jag förstod allt du skrev rätt så denna jag kikar på som är en "standardrallybil" får ja ta ut på gatan?? big_smile

Trying is the first step towards failure

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#11
Jeqpe skrev:
billigt o billigt tongue hörde en som köpte växellåda för typ 100000 elr nåt sånt smile o han byggde från grunden big_smile

Jo vi hade tänkt bygga en 940 evo look a like typ, fast inte då med evo toppen men med resten, å sen ha den på gatan, lite halv ball grej smile

Trying is the first step towards failure

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
28 augusti 2011
#12
standardrallybil e de typ VOC bil elr?

Lobster knife fight

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#13
Jeqpe skrev:
standardrallybil e de typ VOC bil elr?

Ja tex, ja kikade på en voc och den räknades som det iaf så smile

Trying is the first step towards failure

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
28 augusti 2011
#14
jaha ok tongue men vocsare e ju inte så kul på gatan typ som en orginal volvo tongue nästan roligare med en org dom kan man vässa mer big_smile

Lobster knife fight

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#15
Jeqpe skrev:
jaha ok tongue men vocsare e ju inte så kul på gatan typ som en orginal volvo tongue nästan roligare med en org dom kan man vässa mer big_smile

Lugn nu wink Motorn ska ju inte vara original, men då har man ju en besiktad kaross med bur å grejer ;D

Trying is the first step towards failure

6 Inlägg
28 augusti 2011
#16
BmW_Tokig skrev:
bulten90 skrev:
BmW_Tokig skrev:
Så vadå? Köpa en ny bessad rally bil å ba köra, känns för enkelt tongue

bror på hur rallybilen är besiktad:

"Standardrallybil vilket betyder att orginal inredning och baksäte ska finnas kvar i bilen. Men man ska komplitera medbur, rallystolar och rallybälten. En standard rallybil besiktas som vanligt på Svensk Bilprovning årligen och denna rallybil får du även köra med på vägen.

Sedan kan man även Homologera en rallybil och då får man plocka ur all inredning förutom instrumentbräda och du får dra in broms och bränsleledningar inuti bilen. Men ska man bygga en homologerad rallybil så måste du vända dig till en homologeringsbesiktningsman i Rally och begära ett igångsättningstillstånd och sedan måste bilmodellen ha en FIA/nationell homologeringshandling. Bygger du en homologerad rallybil så ska denna besiktas minst var 8:e månad i samband med tävling där det görs en så kallad A-besiktning."

plus att du behöver licens för den klass bilen körs i för att köra på allmän väg.


billigast är att bygga från grunden och besikta med bur.

Den ja kikar på " T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

Den sista raden är de som oroar mig wink
Eftersom bilen inte ska gå i skogen, utan ja, till konsum tex, osv

Men om jag förstod allt du skrev rätt så denna jag kikar på som är en "standardrallybil" får ja ta ut på gatan?? big_smile

den får gå på gatan om föraren har licens, annars får du åka in och registrera om den till personbil, ska inte vara några problem när den går som "standard" nu.

äldre VOCare är oftast standard, nyare typ 940 är oftast homologerad(tex:standard om baksättet sitter kvar)

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#17
bulten90 skrev:
BmW_Tokig skrev:
bulten90 skrev:

bror på hur rallybilen är besiktad:

"Standardrallybil vilket betyder att orginal inredning och baksäte ska finnas kvar i bilen. Men man ska komplitera medbur, rallystolar och rallybälten. En standard rallybil besiktas som vanligt på Svensk Bilprovning årligen och denna rallybil får du även köra med på vägen.

Sedan kan man även Homologera en rallybil och då får man plocka ur all inredning förutom instrumentbräda och du får dra in broms och bränsleledningar inuti bilen. Men ska man bygga en homologerad rallybil så måste du vända dig till en homologeringsbesiktningsman i Rally och begära ett igångsättningstillstånd och sedan måste bilmodellen ha en FIA/nationell homologeringshandling. Bygger du en homologerad rallybil så ska denna besiktas minst var 8:e månad i samband med tävling där det görs en så kallad A-besiktning."

plus att du behöver licens för den klass bilen körs i för att köra på allmän väg.


billigast är att bygga från grunden och besikta med bur.

Den ja kikar på " T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

Den sista raden är de som oroar mig wink
Eftersom bilen inte ska gå i skogen, utan ja, till konsum tex, osv

Men om jag förstod allt du skrev rätt så denna jag kikar på som är en "standardrallybil" får ja ta ut på gatan?? big_smile

den får gå på gatan om föraren har licens, annars får du åka in och registrera om den till personbil, ska inte vara några problem när den går som "standard" nu.

äldre VOCare är oftast standard, nyare typ 940 är oftast homologerad(tex:standard om baksättet sitter kvar)

Aja okej, så en personbils regg, men det är ju då dom kommer klaga på tex bälterna å de jag skrev tidigare i tråden eller? Är det kanske bara någon jag har fått för mig tongue

Trying is the first step towards failure

6 Inlägg
28 augusti 2011
#18
BmW_Tokig skrev:
bulten90 skrev:
BmW_Tokig skrev:

Den ja kikar på " T71ZO STANDARDRALLYBIL. FORDONET GODK MED STÖD AV 42 KAP 38-70 PAR I
VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:22). SKYDDSBUR MONTERAD.
BILBÄLTEN OCH SÄTEN FRAM UTBYTTA. UNDANTAGEN UPPHÖR ATT GÄLLA OM
ÄGAREN SAKNAR GILTIG TÄVLINGSLICENS UTFÄRDAD AV SBF."

Den sista raden är de som oroar mig wink
Eftersom bilen inte ska gå i skogen, utan ja, till konsum tex, osv

Men om jag förstod allt du skrev rätt så denna jag kikar på som är en "standardrallybil" får ja ta ut på gatan?? big_smile

den får gå på gatan om föraren har licens, annars får du åka in och registrera om den till personbil, ska inte vara några problem när den går som "standard" nu.

äldre VOCare är oftast standard, nyare typ 940 är oftast homologerad(tex:standard om baksättet sitter kvar)

Aja okej, så en personbils regg, men det är ju då dom kommer klaga på tex bälterna å de jag skrev tidigare i tråden eller? Är det kanske bara någon jag har fått för mig tongue

tror inte dom klagar på det, finns ju redan med i tilläggs infon att stolar och bälten är bytta och godkända, om dom klagar är dom sjuka, då du sitter aningen säkrare än i orginal.

205 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#19
bulten90 skrev:
BmW_Tokig skrev:
bulten90 skrev:

den får gå på gatan om föraren har licens, annars får du åka in och registrera om den till personbil, ska inte vara några problem när den går som "standard" nu.

äldre VOCare är oftast standard, nyare typ 940 är oftast homologerad(tex:standard om baksättet sitter kvar)

Aja okej, så en personbils regg, men det är ju då dom kommer klaga på tex bälterna å de jag skrev tidigare i tråden eller? Är det kanske bara någon jag har fått för mig tongue

tror inte dom klagar på det, finns ju redan med i tilläggs infon att stolar och bälten är bytta och godkända, om dom klagar är dom sjuka, då du sitter aningen säkrare än i orginal.

Men det kan ju ses ur andra aspekt, tex att du sitter så klistrad i stolen så du inte ser Agda 86 som ska gå över gatan wink haha

Trying is the first step towards failure

13 Inlägg
29 augusti 2011
#20
vad jag vet så ska en vocare vara original inredning bara det att du måste ha bur riktiga rallystolar åh bälte men du måste även ha original bälte.. en vocare har ca 170 hk... då får man ha den på väg gäller även ekonomiare om den inte är rensad på inredning... säg en trmmad grupp h bil kan du glömma att sfro tillåter dig åka med på väg som du skulle kunna göra med en vocare smile är doc inte 100 på detta men...



Sök