Startproblem när motor är varm Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI

HelloMr
4 juni · 2 Inlägg

Hej!

Jag har lite problem med min Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI  ecoFLEX Manual, 130hp, 2012.

Sen en tid tillbaka har jag lite startproblem, dock endast när bilen är varm. Den startar alltid OK när den stått över natten och motorn är kall, men när jag t ex åker runt i 20 min, stänger av bilen och ska starta igen så går det inte på första försöket. Bilen feltänder och motorn skakar till och låter illa. Håller jag dock ned kopplingen så gör bilen ett nytt försök av sig själv och då brukar motorn oftast gå igång.

Se denna video för referens, det är exakt så här det blir för mig (dock startar min efter färre försök)
https://www.youtube.com/watch?v=4TaXS9TwvSQ

Kommentarer var tyvärr avstängda på videon så det enda jag har är en video på någon som upplever exakt samma problem som mig. Googling föreslår att det kan vara vevaxelgivaren som behöver bytas ut eller rentav ECU:n.

Är det någon på detta forum som upplevt samma problem och kan ge lite tips och råd? Jag vill helst slippa lägga pengar  på ev. byte av vevaxelgivare etc om jag inte är säker på att det kommer att lösa problemet.

(Betalade för en felkodsavläsning hos Bilprovningen och fick några stycken varav de enda relevanta skulle kunna vara "B1325, Modul effektstyrning")? Eller B1020, Auxiliary elektronisk styrenhet?

Vänliga hälsningar,

R2112
5 juni · 2 Inlägg

Man har egentligen inte så många val, vevaxel och eventuellt kamaxelsensorer är typiska felkällor för detta. Börja med vevaxel, kan inte kosta så mycket, köp original om möjligt.

Presidento Of World
5 juni · 3 336 Inlägg

Tempgivare har väl dessa symptom. Vanligt med EGR fel på dom med då kan dom bli svårstartade

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
HelloMr
5 juni · 2 Inlägg

Tack för svar, ja man undrar ju i vilken ände man ska börja. Delarna verkar ju hyffsat billiga, förutom EGR-ventil då. Men jobbet verkar pilligt, får försöka hitta en vettig verkstad som kan hjälpa mig.

husseman
5 juni · 1 624 Inlägg

Hmm, vevaxellägesgivare o dess kontakt o kablar låter som en bra start att börja med. O här är det inte smart att köpa billigaste skiten. - detta är en av de viktigaste  givarna på din bil, så Org. eller bättre.  Mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang