29 augusti 2011
Trådstartare
Hej allesammans!
Jag har en tid haft bekymmer med att motorn i min Skoda Felica -98 (26.000) självdör vid start. Jag har haft lite diskussion med bland annat min chef samt mina arbetskamrater som är belästa på ämnet.
Det som kommit fram är bland annat frågor om hur motorn reagerar om jag ger gas i samband med startögonblicket - ingen verkan, motorn självdör ändå.
Andra frågor har handlat om att bränsletryckregulatorn är på väg att ge upp. Jag har precis blivit tillsagd att vänta med att starta motorn några sekunder och vrida om bilnyckeln till läget innan start. Jag har inte hunnit göra detta ännu så hur och om detta varit framgångsrik kommer som ett inlägg i denna tråd vid ett något senare tillfälle.
Kan även berätta att jag måste vänta några sekunder innan jag kan återigen försöka få igång motorn igen efter att den självdött.
En ny bränsletryckregulator kostar på runt 400 kr på skroten. Är det värt att byta ut denna del trots att någon större felsökning inte har gjorts? Är det "krångligt" eller smärre enkelt att byta ut denna?
Enligt min chef borde jag så snart som möjligt byta ut bränsletryckregulatorn eftersom när denna ger upp helt kommer jag antingen inte få något bräsletryck alls, eller fullt bränsletryck. Låter smart, men jag lämnar ändå detta till Er kära läsare: Kan det vara något annat fel än att det är just bränsletryckregulatorn som är på väg att cykla hem?
Tacksam om alla svar jag kan få!