2587
Sök

Rost på framskärm Audi 100, hur reparera med glasfiber?

1 534 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Hej!
Läser mkt på detta forum, men skriver inte så flitigt..

Hursom tänkte jag ge mig på min Audi 100, som har väldigt mkt rost på ett ställe, där rosten ätit kanten på framskärmen som går mot hjulen.

Det jag undrar, hur kan jag reparera detta på bästa möjliga sätt så att det blir bra gjort och håller bra, utan att svetsa??

Jag har glasfiberväv och polyester, men har inte gjort detta förut så tips mottages gärna.

Gjorde en bild i paint för att visa ungefär hur det ser ut..

Lyckades inte ladda upp bilden så man ser den från sidan, men här är en länk iaf..

http://imageshack.us/photo/my-images/80 … di100.jpg/

1 122 Inlägg
30 augusti 2011
rostlagade på precis samma ställe för nån månad sen på en audi 100. Jag tog iaf vinkel slipen å kapade bort all skit och tejpade från insidan och spacklade på skiten efter rostomvandlare osv

Kapa/Rostomvandlare ala feltema/grunda/spackla/grunda/lacka/klarlack
Senast redigerat av ValP2k (30 augusti 2011)

gasa nu foer faen!

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
30 augusti 2011
Plåt och svets måste väl vara det bästa? Varför plasta en plåtskärm?

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

1 122 Inlägg
30 augusti 2011
Han frågade ju utan att svetsa men
Senast redigerat av ValP2k (30 augusti 2011)

gasa nu foer faen!

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
30 augusti 2011
Jo...jag är också läskunnig...jag bara undrar varför i hela friden?!

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

Xenoholic
2 559 Inlägg
30 augusti 2011
Varför inte åka till en skrot o köpa en bättre beg för ett par hundringar?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 534 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Jag vet att man kan svetsa, jag vet också att man kan leta på skroten.

MEN, jag skulle vilja lära mig det här med glasfiber, sen kanske det inte är den bästa lösningen, vore säkert bättre med svetsning, men jag undrar om det håller, det måste det ju göra då det är många som har plastade kjolar/breddare/bodykits...

Jag menar absolut inte att man kletar en massa som man sedan slipar bort, jag tänkte använda mig av glasfiberväv...

Skulle dock vilja veta hur man går tillväga om man skulle reparera med glasfiber, då det är en skärmkant och inte ett "hål" som skall repareras, antar att det är lättare med hål?

612 Inlägg
30 augusti 2011
Man reparerar inte plåtskador med glasfiber, på sin höjd fusklagar man sånt med det. Om du vill åtgärda ditt problem utan att verka vara kommunens största fusklagare finns förvisso alternativet att gjuta upp en hel skärm av glasfiber. Mycket jobb (och utmärkt träning på glasfiberarbete förvisso), men räkna med att det kostar dig minst en tusenlapp om inte två. Och första försöket blir knappast presentabelt, så öva på enklare grejer först.

1 534 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Jag hoppades på lite hjälp på traven, inte en massa avrådan..

Bilen är 17 år gammal, tänkte att det ser bättre ut me glasfiberlagning än en massa rost.
Orkar inte kosta på en massa på utsidan, det får räcka det jag lagt ner.
Glasfiber har jag aldrig gett mig på o tyckte de var dags att lära mig nu när jag har ett bra tillfälle..

Någon som kan ge en hint om hur man går tillväga?

612 Inlägg
30 augusti 2011
När du läst igenom allt på denna sidan bör du ha ett hum om hur det fungerar: http://fiber.get.to/

Avstängd
10 388 Inlägg
30 augusti 2011
Aerocombi skrev:
Varför inte åka till en skrot o köpa en bättre beg för ett par hundringar?

Nog mest för att en "bättre begagnad" är galet svårt att hitta till en Audi 100 C4....då det är mer regel än undantag att skärmarna är slut. Samma sak med A6 C4.

Taskig konstruktion helt enkelt (då det är galvat)

Sorry för OT

Alternativet är att plocka en skärm från tyskland. Vill minnas att dessa, nya, på tyska ebay ligger ganska så precis på halva mekonomenpriset inkl. frakt. Visst, sen slutar det ju inte där utan då blir det iofs lack på det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök