4244
Sök

Högt lambdavärde Volvo 850 GLE -93

7 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#1
Har problem med en 850, lambda värdet är för högt.

Detta kom på första besiktningen.

CO 5,1 (0,5) HC 486 (100)
CO 2500 6,0 (0,3) LAMBDA 0,85 (0,96-1,04)

Då byttes lambdasonden.

Då kom dessa siffror.

CO 0,0 (0,5) HC 074 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,17 (0,96-1,04)

Efter ännu fler försök med diverse felsökning.

CO 0,0 (0,5) HC 000 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,18 (0,96-1,04)


Så frågan är om det är någon som vet vad som kan vara galet?

De är min fars bil och han har en hel del erfarenhet/kunskap genom åren så han har ju kollat de mest tänkbara.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 augusti 2011
#2
Hål i avgassystemet, och det kan jag sätta min egen mamma på!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
31 augusti 2011
#3
instämmer med ovanstånde talare eftersom dom andra värdena är perfekta är det avgasläckage som är problemet

efter lambda sonden är hålet

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#4
Okej tack ska kika på de vid tillfälle.

Återkommer med resultat.


93 Inlägg
5 oktober 2011
#5
hur har det gått JVE?

Hade besiktning i måndags och fick liknande värden:

CO 0,3 (0,5) HC 199 (100)
CO 2500 0,4 (0,3) Lambda 1,18 (0,97-1,03)

Vette tusan vad som kan vara felet, har kollat slangar på insugssidan utan att hitta något läckage. Ska krypa under bilen i helgen och kolla avgasröret.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 oktober 2011
#6
BaNaN85 skrev:
hur har det gått JVE?

Hade besiktning i måndags och fick liknande värden:

CO 0,3 (0,5) HC 199 (100)
CO 2500 0,4 (0,3) Lambda 1,18 (0,97-1,03)
.

Det där var ju inte ett dugg liknande :s

HC = Oförbränt bränsle.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

7 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#7
BaNaN85

Har inte kollat något ännu. Väntar på att köra den i avgastest igen.


121 Inlägg
6 oktober 2011
#8
JVE skrev:
BaNaN85

Har inte kollat något ännu. Väntar på att köra den i avgastest igen.

Be någon hålla handen för avgasröret när bilen är igång och du kan kolla efter läckor i lugn och ro men han behöver ju inte hålla konstant så se til att släppa ut lite då och då.


7 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#9
Har helt glömt bort att jag har denna bil men kommit på i dagarna att jag måste fixa igång den.

Har letat läckage i avgassystemet, fanns 2 mindre hål som är fixat. Sen var jag på besiktningen men utan något resultat. Han försökte flera gånger få igenom den men ännu fel på lambda värdet.

Så allt är ännu ett fråge tecken?

Lambdasonden är från biltema, ska man testa köpa någon annan vettigare?

Kan de vara hål i någon vakuumslang så den tar tjuvluft? Utan att några givare känner av de?


Lastbilschaufför
196 Inlägg
26 april 2012
#10
Lambdasonden från biltema är inte bra för 5 öre!! Testa att byta igen mot nån från en på skroten så ska du se att det kommer fungera....
Hade samma problem med min faktiskt. Men tog en från skroten som såg bra ut o de funkade 100 för mig ;-)

7 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#11
Okej. Har beställt en lambdasond på skroten nu så får vi se sen då.


Racebo
420 Inlägg
15 februari 2013
#12
hur gick det med bilen?
Har samma fel på min MEN jag vet att jag har ett stort hål i slutröret och jag kickar runt nu för eventuella fel som uppstår och vad jag kan gå ut och kolla på!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

184 Inlägg
15 februari 2013
#13
Racebo skrev:
hur gick det med bilen?
Har samma fel på min MEN jag vet att jag har ett stort hål i slutröret och jag kickar runt nu för eventuella fel som uppstår och vad jag kan gå ut och kolla på!

Har du stort hål i slutröret så kan det ge felvärden när besiktningen stoppar ditt sensorn. Det påverkar inte din bil ( det är ju egentligen inget fel på motorn, lambdasonden etc), men när besiktningen stoppar i sensor i slutröret så får de syre överskott pga hålet som får in luft vilket stör mätningen.


Racebo
420 Inlägg
15 februari 2013
#14
Mr_Yellow skrev:
Racebo skrev:
hur gick det med bilen?
Har samma fel på min MEN jag vet att jag har ett stort hål i slutröret och jag kickar runt nu för eventuella fel som uppstår och vad jag kan gå ut och kolla på!

Har du stort hål i slutröret så kan det ge felvärden när besiktningen stoppar ditt sensorn. Det påverkar inte din bil ( det är ju egentligen inget fel på motorn, lambdasonden etc), men när besiktningen stoppar i sensor i slutröret så får de syre överskott pga hålet som får in luft vilket stör mätningen.

Okej, så jag kan inte utgå att göra nånting tills jag har svetsat ditt ett nytt rör och dom får göra en ny mätning?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

184 Inlägg
15 februari 2013
#15
Ja du har ju en tydlig fel som behöver åtgärdas inför besiktningen. Du kan ju även ta dig till nåt verkstad så att de kan mäta lambdan innan du ombesiktar.


7 Inlägg
18 mars 2013
Trådstartare
#16
De var lambdasonden de var fel på. Funka klockrent efter de men 2 veckor senare så rasade ändå bilen. Motorn började knacka.



Sök