Martin 9-3 skrev:Founder skrev:Martin 9-3 skrev:
Efter sett skräckexempel på folk som utbildar sig och får leva med studieskulder länge så är det inte aktuellt att ta studielån och plugga.
Kanske tar nån utbildning senare i livet om det behövs.
När det gäller industri tex, så behöver inte företagen ha en pluggis som kan rymdfysik och 10 språk flytande, de vill ha någon som kommer i tid, jobbar på tiderna och inte maskar, kan sitt jobb och funkar i "gänget" Thats it...
Ska man bli Advokat, jurist, ekonom mm och ha sådanna ansvar så krävs just sån kompetens.
Men de flesta jobben är något man lär sig rutinerna för efter en tid i arbetet.
Inte många av alla jobb som i procent kräver hög utbildningsnivå.
Någon som studerat med högsta betyg tills han är 30år kan fortfarande inget av det jag tjärnar pengar på idag.
Ärligt talat så tror jag inte att det blir någon vidare "arbetare" av den som suttit i skolbänken och bara gått omkring med böcker de senaste 25 åren...
Nej men en person som pluggat tex gymnasie matte upp till C-D kursen samt tekniska ämnen har en enormt mycket bättre förståelse för tex produktionsprocesser. Jag har sett tex på SAAB i Trollhättan hur oftast dom som pluggat någon svårare linje i gymnasiet eller läst något år tekniskt på högskolan är dom som blir cheferna på "golvet". Samt att dom som pluggat lite mer i skolan är dom som bygger bäst kvalite då dom förstår hur processen hänger ihop och hur allt funkar snabbare och lättare än en som tex inte pluggat.
Språk var en intressant punkt. Ta tex Saab som ett exempel där mer o mer utav industrin blir GM baserad med instruktioner och kommunikation på Tyska och Engelska. Man använder tex samma typ av special verktyg på flera fabriker eftersom dom ofta använder samma komponenter i bilarna och det är sällan dom instruktionerna är översatta till ens Engelska...
Jag menar inte att man behöver plugga högskola för att stå o jobba på golvet, men faktum är att man får svårare och svårare att få ett vanligt industri jobb idag utan teknisk gymnasie utbildning.
Jag hoppade inte av gymnasiet utan att få betygen i grundämnen. Gick Tekniska och programmet var så upplagt att kärnämnena var intensivt under första året. Matte är roligt och intressant och gick ut a+b med mvg, c-hade jag gjort halvvägs, den var ju lättare än a/b.
Svenska Engelska A+B Teknik + Datorkunskap mm.
Det som jag inte gick var historia, religion, Kemi B, sen datorintrikningarna med CAD och Programmering.
Kände att sitta och rita av en liten figur i datorn eller programmera enkla skitprogram inte var lockande...
Jo du har ju gjort ditt val men jag kan lova dig att kunskap alltid lönar sig. Jag har inte läst något i skolan som jag inte har haft användning av i senare livet på något sätt... Har faktiskt läst CCNA hos Cisco samt MCSE utbildning men tröttnade på att jaga problem som tillmesta del orsakades av idiotiskt byggda system av microsoft...
Vad gälller data utbildningar så känner jag folk med CCNA, CCNP, MCP m.m. som inte kan få jobb även fast dom har en hel hög med certifikat, vad detta kan bero på vet jag inte men i data världen är det helt klart så att man inte kan mäta kunskap i betyg på samma sätt som tex för en tekniker. Men just därför ska man inte göra misstaget och tro att man kan få samma teknisk kunskap hemma som tex en ingenjör får...
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
- www.bmwb.se
0
0
0
0