3469
Sök

Turbo bil på vintern, bra eller dåligt?

HenkeHansson
1 september 2011
#1
Tjena!
Kunde inte hitta en liknade tråd som handlar om detta, i så fall länka mig till den tack smile

I alla fall jag planerar att köpa en vinter bil, bak hjulsdrivet, märke inte bestämt än! Och då funderar jag på turbo eller ej? Har hört att turbon lätt rasar m.m på vintern om man ska "leka", som jag absolut hade tänkt. Stämmer detta? eller går det alldeles utmärkt att köra turbo på vintern också?

tacksam för alla svar, mvh smile

1 915 Inlägg
1 september 2011
#2
Turbo funkar lika bra på vinter som sommar, så länge du sköter om motorn med service och låter den gå på tomgång en stund innan du stänger av den, så turbon får kyla ner sig lite. (Men det gäller året runt)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 697 Inlägg
1 september 2011
#3
Det bra att låta motorn gå tills den är helvarm innan man leker, kör ett tag efter att temp.mätaren visar att den är varm för det tar nog lite mer tid innan oljan är varm. Sliter mycket mindre på lager osv. i motorn då. Annars tror jag inte det ska vara några problem.


223 Inlägg
1 september 2011
#4
En turbo blir ju effektivare på vintern, så det låter mest som snack.
På en del bilar måste man låta turbon kyla ned sig om man kört lite hårdare om man inte har turbotimer. På många nyare bilar sköts det automatiskt och man behöver inte låta bilen kyla ned sig alls vid vanlig körning.


HenkeHansson
1 september 2011
#5
Ja precis, på tomgång ska den ju alltid gå en stund:)
Då måste det alltså vara en myt de där med att turbon lätt rasar på vintern?

HenkeHansson
1 september 2011
#6
precis, tänker exakt samma
Juvakka skrev:
Det bra att låta motorn gå tills den är helvarm innan man leker, kör ett tag efter att temp.mätaren visar att den är varm för det tar nog lite mer tid innan oljan är varm. Sliter mycket mindre på lager osv. i motorn då. Annars tror jag inte det ska vara några problem.

HenkeHansson
1 september 2011
#7
Låter bra! Alltid bra att höra andras åsikter också:) själv förstår jag inte varför de skulle bli problem med turbon på vintern..
slowSwede skrev:
En turbo blir ju effektivare på vintern, så det låter mest som snack.
På en del bilar måste man låta turbon kyla ned sig om man kört lite hårdare om man inte har turbotimer. På många nyare bilar sköts det automatiskt och man behöver inte låta bilen kyla ned sig alls vid vanlig körning.

1 327 Inlägg
1 september 2011
#8
Ingen skillnad mellan att äga en turbobil på sommaren eller turbobil på vintern.

Det som kan då sönder på vintern kan lika gärna gå sönder på sommaren. Har du däremot en bil utan turbo så finns det ju förståss mindre delar som kan gå sönder.


HenkeHansson
1 september 2011
#9
Låter bra! Då kan jag nu köpa mig en vinterracer med turbo utan att tänka på detta mer smile
Aero T16 skrev:
Ingen skillnad mellan att äga en turbobil på sommaren eller turbobil på vintern.

Det som kan då sönder på vintern kan lika gärna gå sönder på sommaren. Har du däremot en bil utan turbo så finns det ju förståss mindre delar som kan gå sönder.

huh?
10 427 Inlägg
1 september 2011
#10
Kanske låter lite negativt men behovet av motorstarkare bil på vintern borde ju vara ganska lågt,
om man inte kör fyrhjulsdrivet möjligtvis eller kör med spikdäck på is tongue


HenkeHansson
1 september 2011
#11
Det har du rätt i! men bilen kommer även användas endel när inte snön ligger på backen:)
steifan skrev:
Kanske låter lite negativt men behovet av motorstarkare bil på vintern borde ju vara ganska lågt,
om man inte kör fyrhjulsdrivet möjligtvis eller kör med spikdäck på is tongue

121 Inlägg
1 september 2011
#12
Åkte 940 turbo förra vintern och ska även göra de i år o de e inga problem. Gött o ha lite extra skjuts även på vintern. Så kör på turbo du smile

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

HenkeHansson
1 september 2011
#13
Japp Turbo får det bli! smile hitta nån köpvärd bil nu då smile
steken_yeah skrev:
Åkte 940 turbo förra vintern och ska även göra de i år o de e inga problem. Gött o ha lite extra skjuts även på vintern. Så kör på turbo du smile

7 120 Inlägg
1 september 2011
#14
Körde 200sx S13 förra vintern utan bekymmer smile

HenkeHansson
1 september 2011
#15
Låter bra! Måste ha gått gött? wink
Aerodynamik skrev:
Körde 200sx S13 förra vintern utan bekymmer smile

1 772 Inlägg
1 september 2011
#16
Har en Volvo 945 turbo -95 till salu, PM för info.

Edit; helvete vad långt bort du bodde..
Senast redigerat av NordstromJ (1 september 2011)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

HenkeHansson
1 september 2011
#17
Är tyvärr inte intresserad utan kombi hmm
NordstromJ skrev:
Har en Volvo 945 turbo -95 till salu, PM för info.

Edit; helvete vad långt bort du bodde..

Turbo lover
555 Inlägg
1 september 2011
#18
Felplacerad skrev:
Måste låna din tråd lite.....

Hört det här "svalka turbo" snacket i flera år nu.  Men hur mycket skada gör det egentligen ? Måste ju ta otroligt lång tid för att det ska påverka något. Nu pratar jag original bil med standard turbo på original laddtryck.

Ganska överdrivet om man inte pressat bilen precis innan man tänkt stänga av. Bättre att köra lugnt sista biten och stänga av motorn med en gång istället.


7 120 Inlägg
1 september 2011
#19
HenkeHansson skrev:
Låter bra! Måste ha gått gött? wink
Aerodynamik skrev:
Körde 200sx S13 förra vintern utan bekymmer smile


Kul som fan, men knappast optimalt att ta sig fram med. smile

HenkeHansson
1 september 2011
#20
Haha ne de kan det inte ha vart tongue men de får man stå ut med för att ha kul smile
Aerodynamik skrev:
HenkeHansson skrev:
Låter bra! Måste ha gått gött? wink
Aerodynamik skrev:
Körde 200sx S13 förra vintern utan bekymmer smile


Kul som fan, men knappast optimalt att ta sig fram med. smile


Sök