Tjena! Kunde inte hitta en liknade tråd som handlar om detta, i så fall länka mig till den tack
I alla fall jag planerar att köpa en vinter bil, bak hjulsdrivet, märke inte bestämt än! Och då funderar jag på turbo eller ej? Har hört att turbon lätt rasar m.m på vintern om man ska "leka", som jag absolut hade tänkt. Stämmer detta? eller går det alldeles utmärkt att köra turbo på vintern också?
Turbo funkar lika bra på vinter som sommar, så länge du sköter om motorn med service och låter den gå på tomgång en stund innan du stänger av den, så turbon får kyla ner sig lite. (Men det gäller året runt)
Det bra att låta motorn gå tills den är helvarm innan man leker, kör ett tag efter att temp.mätaren visar att den är varm för det tar nog lite mer tid innan oljan är varm. Sliter mycket mindre på lager osv. i motorn då. Annars tror jag inte det ska vara några problem.
En turbo blir ju effektivare på vintern, så det låter mest som snack. På en del bilar måste man låta turbon kyla ned sig om man kört lite hårdare om man inte har turbotimer. På många nyare bilar sköts det automatiskt och man behöver inte låta bilen kyla ned sig alls vid vanlig körning.
Det bra att låta motorn gå tills den är helvarm innan man leker, kör ett tag efter att temp.mätaren visar att den är varm för det tar nog lite mer tid innan oljan är varm. Sliter mycket mindre på lager osv. i motorn då. Annars tror jag inte det ska vara några problem.
Låter bra! Alltid bra att höra andras åsikter också:) själv förstår jag inte varför de skulle bli problem med turbon på vintern..
slowSwede skrev:
En turbo blir ju effektivare på vintern, så det låter mest som snack. På en del bilar måste man låta turbon kyla ned sig om man kört lite hårdare om man inte har turbotimer. På många nyare bilar sköts det automatiskt och man behöver inte låta bilen kyla ned sig alls vid vanlig körning.
Ingen skillnad mellan att äga en turbobil på sommaren eller turbobil på vintern.
Det som kan då sönder på vintern kan lika gärna gå sönder på sommaren. Har du däremot en bil utan turbo så finns det ju förståss mindre delar som kan gå sönder.
Låter bra! Då kan jag nu köpa mig en vinterracer med turbo utan att tänka på detta mer
Aero T16 skrev:
Ingen skillnad mellan att äga en turbobil på sommaren eller turbobil på vintern.
Det som kan då sönder på vintern kan lika gärna gå sönder på sommaren. Har du däremot en bil utan turbo så finns det ju förståss mindre delar som kan gå sönder.
Kanske låter lite negativt men behovet av motorstarkare bil på vintern borde ju vara ganska lågt, om man inte kör fyrhjulsdrivet möjligtvis eller kör med spikdäck på is
Det har du rätt i! men bilen kommer även användas endel när inte snön ligger på backen:)
steifan skrev:
Kanske låter lite negativt men behovet av motorstarkare bil på vintern borde ju vara ganska lågt, om man inte kör fyrhjulsdrivet möjligtvis eller kör med spikdäck på is
Hört det här "svalka turbo" snacket i flera år nu. Men hur mycket skada gör det egentligen ? Måste ju ta otroligt lång tid för att det ska påverka något. Nu pratar jag original bil med standard turbo på original laddtryck.
Ganska överdrivet om man inte pressat bilen precis innan man tänkt stänga av. Bättre att köra lugnt sista biten och stänga av motorn med en gång istället.