3683
Sök

Saab 9-5 2.0t -00. Misständer vid jämn gas. vakum i tanken?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 september 2011
Trådstartare
Hej!

• Bilmodell
saab 9-5 2.0t.
B205e

• Årsmodell
2000

• Miltal
ca 22000

• Modifikationer på bilen 
röda spridare
biopowerchip
insatsfilter
tändstift anpassade för biopower. minns inte beteckningen i huvudet men är rätt stift iaf.

• Hur yttrar sig felet? 
bilen hackar till och jag ser på displayen att datorn registrerar misständningar. ibland bara ett par stycken och ibland uppåt 30-40st på rad.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
felet uppkommer då jag har FULL tankt. brukar avta när man kommer neråt 3/4 tank.
yttrar sig vid jämn gas. alltså när jag kör på farthållare eller håller konstant fart. ibland även vid motorbromsning (sällan) men ALDRIG när man gasar på ordentligt.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
ingen felsökning har ännu gjorts.

ytterligare bra att veta kan vara att det hörs ett kraftigt sugande ljud varje gång jag stannar bilen och öppnar tanklocket. detta har funnits där sen jag köpte bilen vad jag kan minnas men har tidigare inte märkt att den hackar/misständer, detta har börjat märkas efter att jag gick över till etanol.

min teori är att tankurluftningen krabbar på något vis. och eftersom det krävs större mängd bränsle när man kör på etanol än på bensin för att hålla motorn vid liv så har inte symptomen upplevts innan? kan jag vara något på spåren tror ni?

hur som helst så är alla tips välkomna. vågar man köra utan tanklock för att se om det hjälper? kan ju bli jobbigt om det flödar över menar jag hmm

MVH Fredrik

STREETRACER
892 Inlägg
2 september 2011
Är det hårda misständningar? så du känner av dem själv? elr är det bara "Bilen" som känner av dem?

Bmc Crew

Xenoholic
2 559 Inlägg
2 september 2011
Fick oxå ett CP-fenomen på min 9-3 när jag etanolkonverterade den, när jag hade tankat fullt så hade jag ingen tomgång på den i nån minut eller så hmm
Men det "lagade" sig själv som tur var efter ett par månader tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 903 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Sketstopp24v skrev:
Är det hårda misständningar? så du känner av dem själv? elr är det bara "Bilen" som känner av dem?

jovisst! man känner hur bilen hoppas till och rycker lite tongue

STREETRACER
892 Inlägg
2 september 2011
Okej, vad har du för stift?  Kolla DIn oxå...  annars kan jag tippa på att det är nåt i mjukvaran som är fel... vem har "Suitat" din bil?

Bmc Crew

30 Inlägg
2 september 2011
kör du med BCPR7ES11?

Team R-N Racing

1 903 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Stämmer bra det Hampus, dom är det. Men går inte med på att det skulle vara varken stift eller tändkasset eftersom det BARA uppstår då jag har nästan full tank tongue

Och mjukvaran är de definitivt inte, är Alexander som gjort den smile

Mvh

Gazer
60 Inlägg
11 september 2011
Hmm, bara vid fulltank, frågan är om tankurluftningsventilen fungerar som den ska. Inte backventilerna utan den elektriska ventilen som ska sköta urluftningen.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

1 903 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Gazer skrev:
Hmm, bara vid fulltank, frågan är om tankurluftningsventilen fungerar som den ska. Inte backventilerna utan den elektriska ventilen som ska sköta urluftningen.

tankurluftningens magnetventil kallas den i WIS va? isåfall vet jag vilken du menar. Är det normalt med ett kraftigt sugande ljud när man öppnar tanklocket?

MVH

Gazer
60 Inlägg
25 september 2011
Nä, ska inte vara sugande (undertryck) i tanken när bilen är avstängd.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

1 903 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Gazer skrev:
Nä, ska inte vara sugande (undertryck) i tanken när bilen är avstängd.

okej, då kan vi fastslå att något är knas med tankurluftningen, testat öppna locket med motorn igång och det hörs ett tydligt sugande ljud ur tanken.

Sök