rudarmy skrev:
Lägger in lite fakta så inte någon gör bort sig å följer vissa råd här i tråden
Blå och grön glykol: Etylenglykol
Röd glykol: Propylenglykol
Grön/Blå är blandbar..men ej röd...
Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja
Jag vill inte delta i diskussionen i glykoldjungeln, men här är jag tvungen. Nedanstående har visat sig stämma alla gånger jag kollat i diverse affärer:
Grön = Propylen
Blå = Etylen
Röd = Etylen
Gå till vilken butik som helst och ta glykolflaskor i valfri färg och läs på baksidan. Där står det vad den innehåller, t.ex den röda flaskan monoethylen, Long Life blabla etc. Det som däremot inte står är möjligheterna att blanda med andra vätskor eftersom det kan få enorma konsekvenser då folk medvetet eller omedvetet kan skylla motorskador på glykolen. Där hänvisas man till biltillverkaren istället. Blandningsegenskaperna är däremot omtvistade, mina erfarenheter samt läsning på internet pekar däremot att:
Grön är blandbar med Blå i viss mån
Blå är blandbar med Grön i viss mån
Röd är icke blandbar pga Long-Life-tillsatserna som förvandlar kylarvätskan till gröt (egen erfarenhet)
1. Om man är i behov av att fylla på kylarvätska, fyll då vatten och kontrollera fryspunkten om det är mitt i vintern. Alla mackar har glykolmätare.
2. Byt kylarvätskan helt när du får tillfälle med för motorn avsedd glykol 50%, och batteri/destillerat vatten 50%, eftersom kylarvätskan ändå har ett bytesintervall.
Man kan öka koncentrationen av glykol till 55-60% utan att glykolen tappar frysegenskaperna, samtidigt som du har marginal att kunna fylla på med vatten vid behov utan att hålla på och blanda och leta "rätt" glykol. Färgerna i kombination med blandningsmöjligheterna är troligtvis bara riktlinjer och är inget man kan lita på helt.