3667
Sök

Spikning -> märken i kolven. Varför?

42 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#1
Har søkt igenom forumet, men hittade inte svaret på det här.

När en motor spikar, varför får man då märken i kolven som ser ut som att man suttit och slagit en mejsel ner i kolven? I mitt huvud borde ju den extra belastningen påverka hela kolvens yta, och inte punktvis? Ventilerna är oskadda, och de slår heller inte ner i kolven med mindre dom går sönder.

Har sett kolvar med hål som följd av för hög komp + lustgas, varför får man inte tillnärmat samma konsekvens med spikning?

Tacksam för svar


Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 september 2011
#2
VidarM skrev:
Har søkt igenom forumet, men hittade inte svaret på det här.

När en motor spikar, varför får man då märken i kolven som ser ut som att man suttit och slagit en mejsel ner i kolven? I mitt huvud borde ju den extra belastningen påverka hela kolvens yta, och inte punktvis? Ventilerna är oskadda, och de slår heller inte ner i kolven med mindre dom går sönder.

Har sett kolvar med hål som följd av för hög komp + lustgas, varför får man inte tillnärmat samma konsekvens med spikning?

Tacksam för svar

Spikningar = självantändningar.
Det blir varmt, för varmt vid fel tillfälle och man får smältningar på kolven.

Autotech

42 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#3
Umm... Ok.
Så det är värmen som är värsta konsekvensen för kolven vid spikning, och inte den ökade kompressionen?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 september 2011
#4
VidarM skrev:
Umm... Ok.
Så det är värmen som är värsta konsekvensen för kolven vid spikning, och inte den ökade kompressionen?

Ja, man undviker spikningar genom mera soppa, lägre tändning eller sänka laddtrycket om det är en turbomotor det gäller.

Vid spikning får du detonationen i cylindern vid fel tillfälle och inte när stiftet ger gnista och det är tänkt att detonationen ska komma.
Senast redigerat av Busgrabb (3 september 2011)

Autotech

612 Inlägg
3 september 2011
#5
Om du spränger en dynamitgubbe mitt på gräsmattan får du en grop där dynamitgubben låg, får du bensinen att självantändas detonationsartat nära kolven så blir det en grop där det händer.

42 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#6
G-sson skrev:
Om du spränger en dynamitgubbe mitt på gräsmattan får du en grop där dynamitgubben låg, får du bensinen att självantändas detonationsartat nära kolven så blir det en grop där det händer.

Aha.
Men... kanske e jag som e trögfattad, men borde inte bensinen samla sig på den lägsta punkten på kolven och göra gropen större och större istället för att plassera sig på random ställen i så fall?


42 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#7
Busgrabb skrev:
VidarM skrev:
Umm... Ok.
Så det är värmen som är värsta konsekvensen för kolven vid spikning, och inte den ökade kompressionen?

Ja, man undviker spikningar genom mera soppa, lägre tändning eller sänka laddtrycket om det är en turbomotor det gäller.

Vid spikning får du detonationen i cylindern vid fel tillfälle och inte när stiftet ger gnista och det är tänkt att detonationen ska komma.

Jo, vet vad spikning är och vad det kan bero på, men undrar varför man får de konstiga märkena i kolvarna. Som du skrev kommer ju detonationen innan den idealt ska göra, som gör att staken/kolven fortfarande komprimerar bensinblandningen när den i själva verket expanderar, som igen resulterar i helt sjuk komp i förbränningsrummet. Så långt är allt klart. Frågan är varför man får en punkt-lik belastning på kolven istället för till exempel ett hål i mitten som man får om man kör med för mycket lustgas tex.


8 251 Inlägg
3 september 2011
#8
VidarM skrev:
Frågan är varför man får en punkt-lik belastning på kolven istället för till exempel ett hål i mitten som man får om man kör med för mycket lustgas tex.

För att luft/bränsleblandningen inte är homogen. Och en spikning är en liten loka detonation. Och den uppstår där rätt förutsättningar finns, oavsett vart det må vara i förbränningsrummet. Och därför blir det lite slumpartat vart märkna uppstår.


42 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
VidarM skrev:
Frågan är varför man får en punkt-lik belastning på kolven istället för till exempel ett hål i mitten som man får om man kör med för mycket lustgas tex.

För att luft/bränsleblandningen inte är homogen. Och en spikning är en liten lokal detonation. Och den uppstår där rätt förutsättningar finns, oavsett vart det må vara i förbränningsrummet. Och därför blir det lite slumpartat vart märkna uppstår.

Roger.
Men detonationen är väl inte kraftigare bara för att den startar av självantändning istället för en gnista från stiftet? För det är ju (ungefär) samma mängd bränsle som när en motor inte spikar, och det orsakar ju inte märken i kolvarna. Är det den ökade kompressionen vid spikning som resulterar i värme, som i sin tur påverkar saker och ting...?


612 Inlägg
3 september 2011
#10
VidarM skrev:
Men detonationen är väl inte kraftigare bara för att den startar av självantändning istället för en gnista från stiftet?

En normal förbränning i motorn är ganska långsam och trycker ner kolven ganska försiktigt. Detonationen vid spikning är förvisso begränsad till ett litet område, men mycket hastigare. Som att jämföra att pressa ner kolven för hand med att slå till den med en yxa, även om det är samma muskler som står för jobbet levereras kraften på helt olika sätt.

42 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#11
G-sson skrev:
VidarM skrev:
Men detonationen är väl inte kraftigare bara för att den startar av självantändning istället för en gnista från stiftet?

En normal förbränning i motorn är ganska långsam och trycker ner kolven ganska försiktigt. Detonationen vid spikning är förvisso begränsad till ett litet område, men mycket hastigare. Som att jämföra att pressa ner kolven för hand med att slå till den med en yxa, även om det är samma muskler som står för jobbet levereras kraften på helt olika sätt.

Ahaa. Då fattar jag. Tack för utfyllande svar!  smile
Bra liknelse oxo


1 758 Inlägg
4 september 2011
#12
Lite kortfattat såhär på kvällskvisten:
Mot ytterkanterna i förbränningsrummet bildas gränsskikt - tunna lager med luft som fungerar som en airbag och "skyddar" ytan bakom.
Det som händer vid spikning är att man får en kraftig förbränning utanför flamfronten - cirka 300 m/s (normal förbränningshastighet i en "vanlig" motor är annars cirka 25-30 m/s). Detta bildar shockvågor i förbränningsrummet som kan bryta igenom gränsskiktet och då skada ytan under.
Vid normal förbränning ligger gränsskiktet där som en mjuk luftkudde och gör livet lättare för t.ex. topplock och kolvar som ofta är i aluminium.

926 Inlägg
5 september 2011
#13
Vid kompriesion måste luft flytta sig, men även luft har en massa så det går lite trögt. Trögheten gör att trycket ökar mer på vissa ställen under vissa tidsperioder.
Ett bra utförmat förbränningsrum utnyttjar man trögheten i luften så att trycket är lägre ute efter cylinderväggen och högre i mitten av förbränningsrummet precis när tändning sker.

Vilket fall, trycket är olika i förbränningsrummet pga hastigheten på sammanpressningen. Därför kan det spika på bara ett begränsat ställe.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 september 2011
#14
VidarM skrev:
G-sson skrev:
VidarM skrev:
Men detonationen är väl inte kraftigare bara för att den startar av självantändning istället för en gnista från stiftet?

En normal förbränning i motorn är ganska långsam och trycker ner kolven ganska försiktigt. Detonationen vid spikning är förvisso begränsad till ett litet område, men mycket hastigare. Som att jämföra att pressa ner kolven för hand med att slå till den med en yxa, även om det är samma muskler som står för jobbet levereras kraften på helt olika sätt.

Ahaa. Då fattar jag. Tack för utfyllande svar!  smile
Bra liknelse oxo

Grovt förklarat så är spikningens största nackdel är att den även kommer vid fel tillfälle.  En normal förbränningspuff kommer när kolven är på väg neråt medans spikningen är en tändningspuff när kolven är på väg uppåt. Motorn snurrar alltså med många tusen varv frammåt och spikningen ger full effekt bakåt så att säga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök