2080
Sök

BMW E36 325i Coupe -93

Vid 15 års ålder köpte jag denna som min förstabil, detta var i mitten på maj 2011. Jag är rätt säker på att den hade stått på skroten om inte jag hade köpt den för där var väldigt mycket som behövdes göras. Så renoveringen... Visa mer

///M-Power
304 659 Visningar
Projektet avslutat 6 januari 2015
///M-Power
1 032 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#181
Här är lite gamla bilder från sommaren 2011! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-c0861140b15c70baba301794bee6bc65.jpg
Inte de snyggaste av fälgar om man säger så


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-c3ed2205c323d9a3d956c76d15397ce0.jpg
Den hängande slutdämparen och en trasig M3 baklampa


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-f4092b84662598ed9da49512dc7127d7.jpg
Inte så jättemycket skillnad på exteriören än så länge, men det kommer! smile


Amatör
453 Inlägg
1 maj 2012
#182
fin ju smile

474 Inlägg
2 maj 2012
#184
Riktig fin projekt smile ska definitivt följas smile

Mvh Arsen

///M-Power
1 032 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#185
Neo666 skrev:
Riktig fin projekt smile ska definitivt följas smile

Mvh Arsen

Tack så mycket, roligt att höra! smile

Mvh Johan


///M-Power
1 032 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#186
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-77a0bde73529d27d20843ac887c4fa6d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-b709b966ff5b2e25ef76ba56bc734706.jpg

Bytade gummiskyddet nu i helgen, jag hittade även det plastskyddet till hålet vid snabbstartsstationen eller vad den nu kallas smile


///M-Power
1 032 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#187
Som jag tidigare nämnt så vill jag göra min som en M3 GT. Inte fullt ut såklart, men något liknande i alla fall. Jag har ju M3 GT vinge och så, och jag tror även det blir smidda 17" M3 GT fälgar. Men jag vet inte om jag ska ha GT läpp och de kolfiberdetaljer i interiören som den har? hmm Jag vet inte heller om man tar ett fjäderbensstag och sätter M-märken på det och målar det svart som på GT'n hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-2a5917680ba1c8f6ecfa0c5dc1eedbe8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-d09c70dacefc9a10b543b0c08fa2d57a.jpg


33 Inlägg
15 maj 2012
#188
Fjäderbensstagen tycker jag du ska köra på!

Och din idé om interiören tycker jag du ska köra stenhårt på! big_smile
Allt för många fixar bara till utsidan på sin bil och bryr sig inte om insidan hmm

///M-Power
1 032 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#189
wipin skrev:
Fjäderbensstagen tycker jag du ska köra på!

Och din idé om interiören tycker jag du ska köra stenhårt på! big_smile
Allt för många fixar bara till utsidan på sin bil och bryr sig inte om insidan hmm

Ja det blir ju inte ett äkta M3 GT fjäderbensstag, men ändå lite speciellt om det blir bra.

Ja, jag har ju en M3 alcantara interiör än så länge. Blir en massa M-grejer där med wink


///M-Power
1 032 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#190
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-16b4848977c97c76f422b9ee360c42f6.jpg

Här är en BMW E36 M3 Evo Individual, om jag inte har fel för mig så gjordes endast 200st som såg ut som denna. Det är något i stil som den som jag tänkt, men i en lite "livligare" röd. Jag tror det blir brilliantrot som är min E36:as originalfärg. Men i alla fall något i stil som den och något runt 240hk med lite vass väghållning hade ju inte varit fel smile Men jag kanske ändrar mig igen (vilket jag gjort flera gånger redan) men detta är i alla fall vad jag har tänkt göra.


///M-Power
1 032 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#191
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-bbdbaa6a97cc4dd3ba8ebad3d14b6d7d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-0c5d12499bf3cd7f55555c9c56f33310.jpg

Fick hem min beställning från Schmiedmann, den innehöll:

- BMW Motorsport Tröja
- 3st packningar
- Bensinfilter
- Mikroknapp
- Klips till panel i bagage och dörrpaneler
- Bromssköld till BMW E30 (beställer den andra nästa gång)


German Engineering
9 083 Inlägg
28 maj 2012
#192
Kämpa på smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

///M-Power
1 032 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#194
Ska man ha originalnjurarna kvar eller ska man byta till facelift njurarna som är från -97 års modell och framåt? Förstör kanske originalkänslan i och med att det är en -93'a hmm


German Engineering
9 083 Inlägg
13 juni 2012
#196
Fina grejer big_smile Hur går det annars med projektet? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

///M-Power
1 032 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#197
CarpeDiem skrev:
Fina grejer big_smile Hur går det annars med projektet? smile

Jodå, det rör inte på sig så mycket för tillfället men jag ska snart ge mig på att montera den nya Micro-knappen. Jag går ju fortfarande i skolan på personbilsteknik, och nu i höst så ska vi ha ett projekt på 100 timmar. Och då blir det för mig att montera M-kitt, bagagelucka med M3 GT vinge, nya framskärmar, motorhuv och slipa ner hela bilen så den blir klar för lackering smile

Men det med Micro-knappen, sladdarna på den nya är bruna medans dem är blåa och gula. Och att den man kopplar i är svart på den nya och gul på den gamla. Jag vet inte om det gör någon skillnad? Det borde det väl inte göra eftersom dem ser likadana ut i övrigt.

/ Johan


///M-Power
1 032 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
#198
Här är en lista på vad jag behöver utöver det jag redan har för att få klart min E36:a smile Effektmålet är något runt 240hk, men jag undrar om jag kan uppnå det med de trimdelar som står i listan? Men om allt detta blir av så kommer jag ha en grymt fin E36:a med lika mycket effekt som en amerikansk M3:a. Så om den blir bra så blir det nog någon fin bilsemester med den i framtiden! wink

Prioritet 1
- M3 Kitt, komplett
- M3 Backspeglar, elstyrda
- Ev. Facelift njurar inkl. tillhörande grillram
- Beg. motorhuv
- Lackering, Brilliantrot eller Hellrot

Prioritet 2
- Reparering av säte och uppfräschning av ratt hos ColorGlo
- Smidda 17" M3 Cabriolet fälgar (ev. renovering)
- Profiline Fjäderbensstag inkl. 2x M-märken
- M-växelspaksknopp och handbromshandtag
- Original framlampor och vita framblinkers
- Original tygmattor
- Nya bärarmar fram
- Ny framruta
- Beg. färddator
- Laga tutan

Prioritet 3
- Komplett sportavgassystem inkl. sportkatalysatorer
- Sportslutdämpare med 2x76mm kromade slutrör
- Camko Sportkamaxlar
- Mappning av TM Chiptuning
- H&R Ställbart rostfritt chassipaket
- Ev. M50TUB25 -93 motor med mindre mil (kanske renovera den)
- Ev. M3 Växellåda (ZF) och renovera den
- Ev. M3 Differential och renovera den
- Ev. 2x 4" Alpine och 2x 5,25" Alpine högtalare (kanske blir andra, för jag har inte bestämt mig än)
- Ev. M-Power ventilkåpa med M-oljepåfyllningslock

Men mera!
Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (14 juni 2012)


///M-Power
1 032 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#199
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-712eca90194c94b8914488e7dcc93deb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-920cb25e2da176ebad702f76310862ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-93f5e18bb4d2d45187cc1490c75b0965.jpg

Tejpade upp GTR-bakskärmen och satte dit GTR-framskärmen och sidokjolen för jag ville se på ett ungefär hur bred den E36 GTR jag ska göra om några år blir. Tror det blir 295/35R18 Y däck bak och 245/40R18 Y fram med GTR-kittet. Och som man ser på bilden så var den väldigt dammig så den fick sig en tvätt efter det. Och motorhuven hålldes upp med en pinne för att där inte var några hål i skärmen så att jag kunde skruva fast den och gångärnet till motorhuven.

Tanken är att jag ska köpa ett M-kitt nu i sommar och en motorhuv om jag hittar nån. Och att jag ska slipa ner hela bilen och göra den klar för lackering nu i höst och skicka bilen och grejerna till lackering. Anledningen till att jag inte har börjat än är att jag har tänkt göra detta i ett projektarbete i skolan.

Har även funderat på att turbokonventera denna. Hade då viljat ha någor runt 300hk och inte behöva gå ner i motorblocket och byta kolvarm stakar och sånt.
Senast redigerat av -BMW-Motorsport- (17 juli 2012)


///M-Power
1 032 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
#200
Tjena!

Då var det dags för en liten uppdatering och en bunt med före och efter bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-c92d554b7131e53792dfaf6ee9cb0c1b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-a2376399cd0a260384a8d186bde26ea5.jpg
Såg ju inte så jättefräscht ut precis.


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-b73094e1029a47ad64b7922dd62e14b0.jpg
Så jag slipade ner fästena och krängningshämmaren och målade det med rostskyddsfärg och underredsspray. Ska göra detsamma med den bakre krängningshämmaren.


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-ce3c7112e04613718a774b859ad55d88.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-408266774d53aa198e4bed3b2f8095fc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-f53310a227f99e21d328e66953f9bb42.jpg
Bytte även bränslefiltret och slangklämmorna. Väldigt dum placering på 325i! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-2863fe4edd151701681cdf74cf400430.jpg
Bytte självklart skruvarna med! wink



Sök