2131
Sök

Gråvit sörja i kylvattenbehållaren.

4 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
I torsdags köpte jag en Volvo S60 2.4T modellår 2002A.
Personen som ägt bilen innan har försökt laga en packning till kylvattnet mha silicon, e.dyl., men misslyckats, för den läckte som ett såll tills en ny packning blev ditsatt.

Tittar man på kylvattenbehållaren (lättåtkomlig plastlåda uppe t.v. sett framifrån) så ser den väldigt grumlig ut och kylvattnet ser ut att vara bubbligt, men detta gäller bara när man tittar på den utifrån.
När man kikar in i behållaren så är vattnet precis som det ska vara, men man ser någon äcklig gråvit gegga som sitter på väggarna på insidan och gör att det ser grumligt och bubbligt ut från utsidan.
På lockets insida finns också spår av denna gegga. Det känns mjukt och lent ungefär som smörjfett, men inte lika klibbigt.

Vad i hela friden är detta? Är det kylarcement?
Är det skadligt för motorn? Kylarcement ska, enl. rykten, inte vara bra för turbon, då de tydligen kan haverera pga överhettning.
Måste jag tvätta kylkanalerna?

I övrigt går motorn riktigt bra. Den blir inte för varm. Temp-mätaren stannar precis på mitten-sträcket, men den mäter ju inte turbons temp, å andra sidan.

309 Inlägg
6 september 2011
har också hört att det kan skada motorn med kylarcement men har räddat en och annan  gammelford utan att få dom att koka. men i en sådär pass ny bil så skulle jag använt kylarrensning och spolat ur systemet för att vara säker på att det inte ligger kylarcement i den, sen så får man se om gegget kommer tillbaka

Läser och släcker felkoder. pm för info

124 Inlägg
6 september 2011
töm ut lite av vattnet och häll i en halvliter avfettning och kör ca 10 mil, och töm hela rasket

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
7 september 2011
låter som ett standard kylarras har inträffat någon gång eller pågånde

men gör rent först så ser du om fenomet dyker upp det brukar ta tid att få bort oljan

kolla att det inte är vatten i oljan!!

hände på min 855turbo när kylaren sprack mellan vattenkylaren och oljekylaren blev inte skoj med allt kladd och som grädde på moset så rann vattnet ner i motorn när den blev kall =/

så här såg skiten ut när det började spruta ut smile
kladdigt som f-n och helt omöjligt att ta bort mer eller mindre
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/blandat/Bild009.jpg
Senast redigerat av Growe (7 september 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 september 2011
Har hört om folk som tvättat kylsystem med diskmaskinstablett, hur bra det är vet jag inte. Kan däremot rekomendera wynn´s kylarrens, sörjan som kom ur Chryslerns värmepaket kan inte har varit helt lätt att lösa upp. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Vatten i oljan: Nej, det är det inte. Oljan ser jättefin ut.

Jag ser till att rensa kylsystemet med någon bra kylarrens och hoppas på att skiten inte återkommer.
Om den gör det så kör jag väl en omgång till... kanske bara slaggprodukter som kommer fram.

Om det fortsätter så hör jag nog av mig igen.

Tack för alla svar!

Sök