3542
Sök

Mitsubishi Galant blir GT-RWD VIII (500whp@1200kg)

Crazy
698 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#1
Välkommen till mitt projekt!

Nu kan gissa att många tänkte..shit vad är detta??..500whp@1200kg i en Galant..
Men jag måste göra er besvikna redan nu. Men denna vinter kommer det inte bli några 500whp, men ett mål att jaga måste man ju ha i ett bygge!


Så vad handlar allt om då?

Jo, efter några år med körkort och suget efter att bygga något eget. SKAPA något!

Att de blev just en Galant som jag kommer sätta vinkelslipen i är ingen tillfällighet inte heller att det är en kombi. Jag har alltid gillat just Galant generation 8 och jävligt svag för kombi (ursäkta språket). Så där fick ni svaret på valet av bil.

Men RWD, turbo och tyskt hjärta då?

Tja, hur ska jag börja?, tanken ifrån början var att de skulle ner en M50B25 maskin, japp BMW. Men den motorn har ju hamnat i var och varannan bil numera.
Så vad göra om man får en Mercedes 300E av en gubbe? Ja, inte säger man NEJ iallafall:)

Sen sitter man på nätet och smyg läser om Mercedes och så snubblar man över att motorn som sitter i bilen jag fick även har potenial (stavningen kan fela) med om man monterar turbo.

Rätt snabbt så försvann idén med BMW motor.
Då det verkade lite mer fräckt att köra med Merca motor.

Så på den vägen är det att de blev Merca motor. Slumpen avgjorde det!
Innan jag fick Mercan visste jag inget om den motorn.

Motorn är rak sexa på 3 liter för övrigt.!

Om vi hoppar över till bakvagnen då, tanken var ju 4-link och Volvo axel direkt..Smidigt och bygga och prövat..

Men backa bandet lite nu..4-link är väl oftast på rattlåsbilar? Jo, visst de går svänga med 4-link med.
Men en delad borde ju ge mer inställnings möjligheter och så värst svårt kan de väl inte va och bygga?
Så delad får de bli istället..

BMW klump troligen, i egen bakvagnsbrygga med egna länkarmar osv. Mer info kommer!

Även framvagnen kommer få egna länkarmar osv. Mer info kommer

Så nu har ni fått svar på hur jag fått idén eller vad man ska säga..

Det kommer vara lite glest med update nu under ett tag. Men det har med att göra att jag fixar i ordning garaget där Galanten ska bo hela vintern.

Men så fort Galanten har kommit in i varmen så drar jag igång på högvarv!

Här kommer ett urdrag hur min grovplanering:

Rensa karossen helt (allt som går att skruva bort ska bort + rutor osv)
Ta bort asfaltsmattor
Svetsa alla skarvar invändigt (Vill ha karossen stabil och vet att de är tidskrävande)
Ta bort underredsmassa (Karossvagga ska fixas, info kommer)
Svetsa skarvar under bilen
Byta skärmkanter bak (kommer tennspacklas)
Kapa ur golvet ifrån c-stolpe och bakåt (för att ge plats åt den nya bakvagnen och upphängningen)
Bygga ramen för bakvagn och upphängning (ska byggas ihop med buren och byggs för låg markfrigång, mycket räknande men bra blir det!)
(bakvagnen kommer ritas upp i autocad och lite förhandsbilder lär dyka upp här i tråden)
Klä in nya golvet med plåtark + bygga nya hjulhus
Bygga tank + bränslesystem (original sitter tanken framför bakvagnen, vilket inte blir så optimalt när bilen ska bli rwd och det ska gå en kardan under bilen)
Bygga brandvägg runt tanken (säkerhet är viktigt)
Kapa upp torpedplåten + golv (för motor, låda och kardan)
Måtta in motor+låda+ kardan
Bygga fästen + kardanring osv
Bygga växellådstunnel + kardantunnel
Bygga avgastunnel (avgassystemet ska anpassas för låg markfrigång)
Bygga framvagn (anpassad för låg markfrigång)
Bygga fullbur

Mer info kommer!

Bjuder på en bild på pärlan, en stor IC kommer sitta fint där sen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49147/49147-9689f14570b8dc277fa21c63cf0f9b3d.jpg

Motorn då?
Ja, som jag skrev i början så kommer de inte bli några 500whp denna vinter, då kaross och chassi måste byggas först.

Men kan bjuda på en film som visar en likadan motor som den jag ska bygga på!

http://www.youtube.com/watch?v=pdUJZgIh4ME
Senast redigerat av -h-jdm- (14 september 2011)

357 Inlägg
11 september 2011
#2
Detta kommer bli grymt, ska följas! smile

Crazy
698 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#3
AntonEriksson skrev:
Detta kommer bli grymt, ska följas! smile

tackar! bra sugen på och dra igång på allvar..Men måste få klart garaget!

Crazy
698 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#4
Kort update!
Efter lite sökande på nätet angående val av klump till bakvagnen..Tanken var ju BMW..men kostar lite.

På rejsa snappa jag upp detta inlägg:

Citerar Dude på rejsa.nu,
Nu får ni ursäkta mig lite  men Ford sierrans bakvagn är faktiskt bättre än bilen den sitter i, och den har faktiskt lite fördelar mot bmw

1. billig
2. massor med utväxlingar att välja på
3. kan använda klumpar från sierra/scorpio/escort 4wd m.fl.
4. enkel att få tag i (finns på alla skrotar i närheten av racerbanor)
5. billig
6. atb-diff kostar ca 7000:- från quaife
7. relativt lätt att modifiera bärarmar för uniballs-användning
8. billig
9. lätt
10. lätt att demontera på plats (rosten brukar tagit det mesta av gamla fordar)

Så ford klump låter mer intressant.
Synd man sålt av alla gamla Ford delar man hade liggandes..Bara ut och jaga igen.! smile

Tillägg:
Galanten är 1740 bred och Sierra 1700! Bra och veta:)
Med lite tur kan de gå och använda Fords drivaxlar!

Någon som vet hur mycket effekt Sierra 4x4 dohc drivaxlar, står pall för? (EJ COSSIE)

Hittade 2st såna axlar bland min hög av delar!
Senast redigerat av -h-jdm- (11 september 2011)

Crazy
698 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49147/49147-4553001b84711fb65d9172d519cefe77.jpg
Svårt och hålla sig fast bilen inte kommit in i garaget..Höger hjulhus börjar bli tomt!


Stora hjulhus på Galant:)
Senast redigerat av -h-jdm- (11 september 2011)

407 Inlägg
12 september 2011
#6
HÄrligt med annorlunda projekt big_smile
ska följas smile
Har du tänkt byta framvagnen också?


Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
Hemlig Agent
1 115 Inlägg
12 september 2011
#8
En liten fråga bara.
Hur ska du få in bilen i garaget om du inte har några hjul?

Crazy
698 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#9
Imson skrev:
HÄrligt med annorlunda projekt
ska följas
Har du tänkt byta framvagnen också?

Japp, blir eget där med som bak..Mer info kommer så klart när jag kommit så pass långt..! Hoppas du följer tråden i vinter!

Michkijn skrev:
Låter ytterst intressant! Måste följas!

Tycker jag du ska göra..Lite segt nu ibörjan då jag fixar garaget med! Men ska försöka ligga på, vill komma igång!

alexbenhard skrev:
En liten fråga bara.
Hur ska du få in bilen i garaget om du inte har några hjul?

Blir att använda traktorn som står på gården med kran och lyfta fram..Då det är hjul bak! Fint ska de va!

Förresten kan du föra över pengar för toppen + byte, lån av garage, hjälp med byte av hardyskiva?

Crazy
698 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#10
Update:

Köpt gips till taket i garaget och fått massa isolering..Borde hålla kylan ute;)

Vart och kikat lite på val av bakklump..Finns några utväxlingar och välja på..Får bli och räkna lite.
Måste få tag i rätt låda med.

Någon som vet utväxlingar på Mercedes växellådor?

Så de är vad som hänt just nu!
Senast redigerat av -h-jdm- (12 september 2011)

Crazy
698 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#11
Så inte tråden ska vara helt tråd så här innan det drar igång så lägger jag upp en bild på fronten som ja kommer ha senare..

Super VR4..skillnaden ser man på sidorna..
http://photos.dmotorworks.com.au/WEB00656/2851/large/lg_2851_3.jpg
Senast redigerat av -h-jdm- (13 september 2011)

Crazy
698 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#13
Stackarn skrev:
Kommer bli häftigt! smile

Hoppas jag med..smile Vill få klart garaget och börja!smile

Crazy
698 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#14
Update:

Då jag alltid tycker det är kul med namn på saker..Så har jag nu kommit fram till namnet på detta monster..

Galant Turbo RWD blir GT-RWD:)

Å så VIII efter..då det är en galant gen8:)

Bra och veta om man ska regga bygget senare med..Då de troligen kommer bli amatörbyggt..Då de verkar svårt med bara ombyggt när man går ifrån FWD till RWD.. Men de är sånt som märks längre fram!


Kul och se att de är många som kollat in projeketet...Det stärker mig att fullborda bygget!smile
Senast redigerat av -h-jdm- (14 september 2011)

KHRacing
14 september 2011
#15
roligt projekt men duhar glömt i listan<.

flytta styrväxeln till framför framhjulens centerlinje, inget direkt lätt

dock borde styrspindlarna passa rakt över från v till h & tvärt om

mvh k

Crazy
698 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#16
KHRacing skrev:
roligt projekt men duhar glömt i listan<.

flytta styrväxeln till framför framhjulens centerlinje, inget direkt lätt

dock borde styrspindlarna passa rakt över från v till h & tvärt om

mvh k

Nu är jag inte helt med på vad du menar?

Framvagen kommer byggas om helt..Så kommer välja styrväxel där efter?


Aha..du menar att den hamnar i växellådan? om jag inte flyttar på den?
Senast redigerat av -h-jdm- (14 september 2011)

Crazy
698 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
#17
Update!

Försöker hålla liv så gott det går i tråden! Här är lite bilder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49147/49147-17f3394afd095ab34d9ba9dedffad17b.jpg
Sidokjolarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49147/49147-dc5558484c1a820d96ffe6c733863f28.jpg
Mindre saker för varje dag!



https://www1.garaget.org/gallery/images/50/49147/49147-6287f1131149fe3c5648a87d94213ac4.jpg
Snart åker instrumentbrädan ur då den är såld till en glad Galant ägare här på garaget!

Crazy
698 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
#18
Lite motorporr! Man blir ju inte mindre sugen!

500whp borde inte vara några problem...smile
Motorn i filmen är byggd på samma motor som ska ner i Galanten längre fram!

http://www.youtube.com/watch?v=pdUJZgIh4ME

Lite intressant fakta om motorn i filmen:
Det är original bottendelen som har gått ca 38000 mil och toppen är standard förutom att jag har filat ner klämmspalten, med ny original toppackning.
Ligger på 16 grader på 1.8 bar.
Kopierat ifrån Conny på säva!
Senast redigerat av -h-jdm- (15 september 2011)

Crazy
698 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#19
Update!

Garagebygget går framåt...Vill bara få de klart så man kan börja bygga..tur vintern är lång...men verkar komma tidigt? uscha..ja som inte är klar än!

Kommer lite nya bilder imorgon tänkte jag!smile

Hemsida är på G med..Via ett projekt i skolan! Då ja studerar nu och läser multimedia bland annat...Då ska man göra nåt med flash och photoshop! Så snart finns bygget på en hemsida nära dig;)
Senast redigerat av -h-jdm- (17 september 2011)

KHRacing
17 september 2011
#20
-h-jdm- skrev:
KHRacing skrev:
roligt projekt men duhar glömt i listan<.

flytta styrväxeln till framför framhjulens centerlinje, inget direkt lätt

dock borde styrspindlarna passa rakt över från v till h & tvärt om

mvh k

Nu är jag inte helt med på vad du menar?

Framvagen kommer byggas om helt..Så kommer välja styrväxel där efter?


Aha..du menar att den hamnar i växellådan? om jag inte flyttar på den?

tja, japps helt riktigt. du måste skaffa en annan styrväxel från ett fordon som har
styrningen framför framaxelns dragning.
Jag kommer använda min orginal styrväxel för högerstyrningen & sedan vända den upp-o-ner.


Sök