Välkommen till mitt projekt!
Nu kan gissa att många tänkte..shit vad är detta??..500whp@1200kg i en Galant..
Men jag måste göra er besvikna redan nu. Men denna vinter kommer det inte bli några 500whp, men ett mål att jaga måste man ju ha i ett bygge!
Så vad handlar allt om då?
Jo, efter några år med körkort och suget efter att bygga något eget. SKAPA något!
Att de blev just en Galant som jag kommer sätta vinkelslipen i är ingen tillfällighet inte heller att det är en kombi. Jag har alltid gillat just Galant generation 8 och jävligt svag för kombi (ursäkta språket). Så där fick ni svaret på valet av bil.
Men RWD, turbo och tyskt hjärta då?
Tja, hur ska jag börja?, tanken ifrån början var att de skulle ner en M50B25 maskin, japp BMW. Men den motorn har ju hamnat i var och varannan bil numera.
Så vad göra om man får en Mercedes 300E av en gubbe? Ja, inte säger man NEJ iallafall:)
Sen sitter man på nätet och smyg läser om Mercedes och så snubblar man över att motorn som sitter i bilen jag fick även har potenial (stavningen kan fela) med om man monterar turbo.
Rätt snabbt så försvann idén med BMW motor.
Då det verkade lite mer fräckt att köra med Merca motor.
Så på den vägen är det att de blev Merca motor. Slumpen avgjorde det!
Innan jag fick Mercan visste jag inget om den motorn.
Motorn är rak sexa på 3 liter för övrigt.!
Om vi hoppar över till bakvagnen då, tanken var ju 4-link och Volvo axel direkt..Smidigt och bygga och prövat..
Men backa bandet lite nu..4-link är väl oftast på rattlåsbilar? Jo, visst de går svänga med 4-link med.
Men en delad borde ju ge mer inställnings möjligheter och så värst svårt kan de väl inte va och bygga?
Så delad får de bli istället..
BMW klump troligen, i egen bakvagnsbrygga med egna länkarmar osv. Mer info kommer!
Även framvagnen kommer få egna länkarmar osv. Mer info kommer
Så nu har ni fått svar på hur jag fått idén eller vad man ska säga..
Det kommer vara lite glest med update nu under ett tag. Men det har med att göra att jag fixar i ordning garaget där Galanten ska bo hela vintern.
Men så fort Galanten har kommit in i varmen så drar jag igång på högvarv!
Här kommer ett urdrag hur min grovplanering:
Rensa karossen helt (allt som går att skruva bort ska bort + rutor osv)
Ta bort asfaltsmattor
Svetsa alla skarvar invändigt (Vill ha karossen stabil och vet att de är tidskrävande)
Ta bort underredsmassa (Karossvagga ska fixas, info kommer)
Svetsa skarvar under bilen
Byta skärmkanter bak (kommer tennspacklas)
Kapa ur golvet ifrån c-stolpe och bakåt (för att ge plats åt den nya bakvagnen och upphängningen)
Bygga ramen för bakvagn och upphängning (ska byggas ihop med buren och byggs för låg markfrigång, mycket räknande men bra blir det!)
(bakvagnen kommer ritas upp i autocad och lite förhandsbilder lär dyka upp här i tråden)
Klä in nya golvet med plåtark + bygga nya hjulhus
Bygga tank + bränslesystem (original sitter tanken framför bakvagnen, vilket inte blir så optimalt när bilen ska bli rwd och det ska gå en kardan under bilen)
Bygga brandvägg runt tanken (säkerhet är viktigt)
Kapa upp torpedplåten + golv (för motor, låda och kardan)
Måtta in motor+låda+ kardan
Bygga fästen + kardanring osv
Bygga växellådstunnel + kardantunnel
Bygga avgastunnel (avgassystemet ska anpassas för låg markfrigång)
Bygga framvagn (anpassad för låg markfrigång)
Bygga fullbur
Mer info kommer!
Bjuder på en bild på pärlan, en stor IC kommer sitta fint där sen!
Motorn då?
Ja, som jag skrev i början så kommer de inte bli några 500whp denna vinter, då kaross och chassi måste byggas först.
Men kan bjuda på en film som visar en likadan motor som den jag ska bygga på!
http://www.youtube.com/watch?v=pdUJZgIh4ME
Nu kan gissa att många tänkte..shit vad är detta??..500whp@1200kg i en Galant..
Men jag måste göra er besvikna redan nu. Men denna vinter kommer det inte bli några 500whp, men ett mål att jaga måste man ju ha i ett bygge!
Så vad handlar allt om då?
Jo, efter några år med körkort och suget efter att bygga något eget. SKAPA något!
Att de blev just en Galant som jag kommer sätta vinkelslipen i är ingen tillfällighet inte heller att det är en kombi. Jag har alltid gillat just Galant generation 8 och jävligt svag för kombi (ursäkta språket). Så där fick ni svaret på valet av bil.
Men RWD, turbo och tyskt hjärta då?
Tja, hur ska jag börja?, tanken ifrån början var att de skulle ner en M50B25 maskin, japp BMW. Men den motorn har ju hamnat i var och varannan bil numera.
Så vad göra om man får en Mercedes 300E av en gubbe? Ja, inte säger man NEJ iallafall:)
Sen sitter man på nätet och smyg läser om Mercedes och så snubblar man över att motorn som sitter i bilen jag fick även har potenial (stavningen kan fela) med om man monterar turbo.
Rätt snabbt så försvann idén med BMW motor.
Då det verkade lite mer fräckt att köra med Merca motor.
Så på den vägen är det att de blev Merca motor. Slumpen avgjorde det!
Innan jag fick Mercan visste jag inget om den motorn.
Motorn är rak sexa på 3 liter för övrigt.!
Om vi hoppar över till bakvagnen då, tanken var ju 4-link och Volvo axel direkt..Smidigt och bygga och prövat..
Men backa bandet lite nu..4-link är väl oftast på rattlåsbilar? Jo, visst de går svänga med 4-link med.
Men en delad borde ju ge mer inställnings möjligheter och så värst svårt kan de väl inte va och bygga?
Så delad får de bli istället..
BMW klump troligen, i egen bakvagnsbrygga med egna länkarmar osv. Mer info kommer!
Även framvagnen kommer få egna länkarmar osv. Mer info kommer
Så nu har ni fått svar på hur jag fått idén eller vad man ska säga..
Det kommer vara lite glest med update nu under ett tag. Men det har med att göra att jag fixar i ordning garaget där Galanten ska bo hela vintern.
Men så fort Galanten har kommit in i varmen så drar jag igång på högvarv!
Här kommer ett urdrag hur min grovplanering:
Rensa karossen helt (allt som går att skruva bort ska bort + rutor osv)
Ta bort asfaltsmattor
Svetsa alla skarvar invändigt (Vill ha karossen stabil och vet att de är tidskrävande)
Ta bort underredsmassa (Karossvagga ska fixas, info kommer)
Svetsa skarvar under bilen
Byta skärmkanter bak (kommer tennspacklas)
Kapa ur golvet ifrån c-stolpe och bakåt (för att ge plats åt den nya bakvagnen och upphängningen)
Bygga ramen för bakvagn och upphängning (ska byggas ihop med buren och byggs för låg markfrigång, mycket räknande men bra blir det!)
(bakvagnen kommer ritas upp i autocad och lite förhandsbilder lär dyka upp här i tråden)
Klä in nya golvet med plåtark + bygga nya hjulhus
Bygga tank + bränslesystem (original sitter tanken framför bakvagnen, vilket inte blir så optimalt när bilen ska bli rwd och det ska gå en kardan under bilen)
Bygga brandvägg runt tanken (säkerhet är viktigt)
Kapa upp torpedplåten + golv (för motor, låda och kardan)
Måtta in motor+låda+ kardan
Bygga fästen + kardanring osv
Bygga växellådstunnel + kardantunnel
Bygga avgastunnel (avgassystemet ska anpassas för låg markfrigång)
Bygga framvagn (anpassad för låg markfrigång)
Bygga fullbur
Mer info kommer!
Bjuder på en bild på pärlan, en stor IC kommer sitta fint där sen!
Motorn då?
Ja, som jag skrev i början så kommer de inte bli några 500whp denna vinter, då kaross och chassi måste byggas först.
Men kan bjuda på en film som visar en likadan motor som den jag ska bygga på!
http://www.youtube.com/watch?v=pdUJZgIh4ME
Senast redigerat av -h-jdm- (14 september 2011)
0
0
0
0