3461
Sök

Bygger ljud i e30;n - spelar förbaskat bra,mer än nöjd!

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Köpte nytt Dynac 74ah batteri , på H2M Racing igår (bra bris 1188:-) och idag tog jag och fixade egna rejäla fästen som dessutom blev lite snyggare än originalet.  Med kapskiva ,fil och slippapper blev dom rätt bra.
På Swedol hittade jag snygga och billiga polskor i guldeloxerat. 62:- för + polen och 14:- för -polen

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-ea95df70a53e0def20014eacb60693b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-9c6df1ea371abd9d41b9bc6b15023e61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-5ef9b46ce4ce16dd60c1af58d339823d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-f516d3466ddf7147f5e6e0fd074a4c38.jpg
Senast redigerat av eastmotorsport (12 maj 2012)

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Fick problem med billjudet idag, det visade sig vara kablarna som jag förtennat i ändarna vid anslutningen på delningsfiltret som hade gått av helt enkelt. Frågan är om det skall förtennas eller om det bara ska viras runt i änden?  Några bra tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-9772e30bb693778b24f3ccf490e8f1a8.jpg

1 727 Inlägg
25 juli 2012
Löd/vira igen.
Sitter filtren "långt" från dörrgångjärnen? (därför smällt av)

Måste fråga om din midbas sitter i sluten låda, gör den det?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Löd/vira igen.
Sitter filtren "långt" från dörrgångjärnen? (därför smällt av)

Måste fråga om din midbas sitter i sluten låda, gör den det?

Pierre

Filtren sitter långt från dörrgångjärnen och allt är grymt fixerat och upphängt men möjligen blev kablarna spröda då jag lödde. 

Midbasen sitter så att den har öppet bakåt och använder dörren som låda, inte det bästa men det spelade bra innan detta smile

1 727 Inlägg
25 juli 2012
Kollade lite mer nu, det var DEN bilen. smile

Du måste täcka över dom stora hålen(där kabel o filter hänger ut)med dämpmatta.
Som det ser ut nu läcker ljudet tillbaka mot kupen.

Pierre

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:

Pierre

ok, men räcker det inte med att dörrklädseln sitter tight?  Det finns ju så många andra småspringor och öppningar också där det "sipprar" ut ljud.

16 197 Inlägg
25 juli 2012
jag brukar aldrig löda kablar som ska sitta på skruvade filter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
jag brukar aldrig löda kablar som ska sitta på skruvade filter.

Fick tips om kabelskor, borde funka bra eller blir det för stumt så skruvarna kan vibrera upp?  Jag låste mina skruvar med fästmassa, det verkade iaf ha funkat bra  smile

2 024 Inlägg
25 juli 2012
eastmotorsport skrev:
Fick problem med billjudet idag, det visade sig vara kablarna som jag förtennat i ändarna vid anslutningen på delningsfiltret som hade gått av helt enkelt. Frågan är om det skall förtennas eller om det bara ska viras runt i änden?  Några bra tips?

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-9772e30bb693778b24f3ccf490e8f1a8.jpg

Gaffelkabelsko, löd fast kabeln i den och skruva kabelskon i filtret.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
eastmotorsport skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24112/24112-9772e30bb693778b24f3ccf490e8f1a8.jpg

Gaffelkabelsko, löd fast kabeln i den och skruva kabelskon i filtret.

Låter stensäkert, bra tips!

Öh, barlös.
300 Inlägg
25 juli 2012
Måste säga vilket fantastiskt fint arbete du gör! En annan som är kabeldyslektiker kan ju bara drömma om att få till ett sånt här fint bygge med inredning och kabeldragning smile

1 727 Inlägg
25 juli 2012
eastmotorsport skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

ok, men räcker det inte med att dörrklädseln sitter tight?  Det finns ju så många andra småspringor och öppningar också där det "sipprar" ut ljud.

Visst kommer det alltid att sippra i en dörr, men att täcka över hål som är handflatsstora kommer göra enorm skillnad.
Att göra den klistringen av matta är NO.1, svårslagen ljud/krona.

Det handlar om att konans framsida ska spela in i kupen, baksidan kan spela var den vill just utom
tillbaka in mot kupen(läckage).

Tänk en sluten baslåda, "med bara lite läkage", det är snarare en taskigt avstämd basreflex än en sluten,
som ska vara just 100% tät.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (25 juli 2012)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
DPB skrev:
Måste säga vilket fantastiskt fint arbete du gör! En annan som är kabeldyslektiker kan ju bara drömma om att få till ett sånt här fint bygge med inredning och kabeldragning smile

Tack ,  det värmer att höra, tusen tack smile

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
eastmotorsport skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Visst kommer det alltid att sippra i en dörr, men att täcka över hål som är handflatsstora kommer göra enorm skillnad.
Att göra den klistringen av matta är NO.1, svårslagen ljud/krona.

Det handlar om att konans framsida ska spela in i kupen, baksidan kan spela var den vill just utom
tillbaka in mot kupen(läckage).

Tänk en sluten baslåda, "med bara lite läkage", det är snarare en taskigt avstämd basreflex än en sluten,
som ska vara just 100% tät.

Pierre

Jag tror du har övertalat mig, ska göra så gott det går imorgon innan dörrsidorna åker tillbaka. Tack !

2 024 Inlägg
25 juli 2012
När jag byggde mina dörrar så täckte jag alla öppningar med 2mm aluplåt som jag klätt med silentcoat på bägge sidor, de bitarna skruvade jag fast ordentligt och sen drog jag ett lager matta till över hela härligheten när det var klart.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
När jag byggde mina dörrar så täckte jag alla öppningar med 2mm aluplåt som jag klätt med silentcoat på bägge sidor, de bitarna skruvade jag fast ordentligt och sen drog jag ett lager matta till över hela härligheten när det var klart.

Låter rejält , men man är ju jäkligt rädd att det ska vibrera och skramla i dörrarna. Det finns ju också rätt stora hål i botten av dörrarna som ska släppa ut fukt, dom vill man inte lägga igen, men imorgon ska jag titta över detta ordentligt.
-Inget ont som inte har nått gott med sig brukar frugan säga smile

2 024 Inlägg
25 juli 2012
Tja, gör man det ordentligt så skramlar det inte, hålen i botten bör inte läggas igen, fukt måste ju kunna komma ut men de hålen sitter ju framförallt utanför dörrlisterna, dvs inte i samma utrymme som du vill ha ljudet i, det är det allra viktigaste.

Samarbetspartners:

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Tja, gör man det ordentligt så skramlar det inte, hålen i botten bör inte läggas igen, fukt måste ju kunna komma ut men de hålen sitter ju framförallt utanför dörrlisterna, dvs inte i samma utrymme som du vill ha ljudet i, det är det allra viktigaste.

Ja det är sant smile

1 727 Inlägg
25 juli 2012
Dräneringshål m.m ut i det fria är lugnt.

Pierre

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Dräneringshål m.m ut i det fria är lugnt.

Pierre

Ok , ja ikväll har man lärt sig lite nytt och nyttigt, det blir fin-fint tills imorgon det. Tack för all hjälp!

Sök