14 september 2011
Trådstartare
Fick ett fel på bilen för några dagar sen, min tomgång försvann helt, men när jag körde vanligt så var det inga problem. Körde ut bilen till morsan där jag kände på lite kablar och vakuumslangar så inget sattlöst, kollade tändstift och lite allmänt småpill, satte även fast den stora slangen som går in i spjällhuset (90°-vinkel) från röret, som verkade sitta lite glappt. Dock blev det tvärtom då, att jag hade perfekt tomgång men varvstopp vid 2500 varv. Gick in och tog en kaffe i ren ilska och när jag kom ut till bilen igen så funkade den felfritt. Dock har jag nu vid kall bil en orolig tomgång, kan få starta den ett par gånger och hålla den vid liv med gasen innan jag kör iväg, och när jag startar bilen klickar det i spjällhuset, lite som en högljudd blinkers.
Kan det vara att spjällhuset är skitigt? Eller måste det rentutav bytas helt? Det är en Saab 9-5 2.0t launch
Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.