2724
Sök

Saab 9-5 2.0t -98, orolig tomgång, spjällhus?

Kejsare
547 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#1
Fick ett fel på bilen för några dagar sen, min tomgång försvann helt, men när jag körde vanligt så var det inga problem. Körde ut bilen till morsan där jag kände på lite kablar och vakuumslangar så inget sattlöst, kollade tändstift och lite allmänt småpill, satte även fast den stora slangen som går in i spjällhuset (90°-vinkel) från röret, som verkade sitta lite glappt. Dock blev det tvärtom då, att jag hade perfekt tomgång men varvstopp vid 2500 varv. Gick in och tog en kaffe i ren ilska och när jag kom ut till bilen igen så funkade den felfritt. Dock har jag nu vid kall bil en orolig tomgång, kan få starta den ett par gånger och hålla den vid liv med gasen innan jag kör iväg, och när jag startar bilen klickar det i spjällhuset, lite som en högljudd blinkers.

Kan det vara att spjällhuset är skitigt? Eller måste det rentutav bytas helt? Det är en Saab 9-5 2.0t launch

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Kejsare
547 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
#2
Tillägg: hur rengör man spjällhuset? Plocka loss och dränka i 5-56?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

562 Inlägg
18 september 2011
#3
Bilen gått i Limp home? Sätt på farthållaren med tändningen på.. Lyser inte "cruise" i instrumentet så har spjället gått i limp home..

Testa återställa spjäll.. om inte det fungerar så är det väl omprogrammering av motorstyrenhet alternativt byte av spjällhus som gäller..

Finns guider på internet smile

9-5 Aero Sedan -05

Kejsare
547 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#4
Brukar inte bilen gå som en harvare om den gått i limp home? För den går ju klockrent nu förutom att tomgången är lite tveksam de första minutrarna?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

562 Inlägg
18 september 2011
#5
Jo det är iofs sant, men lät som limp home när du sa att den klickade i spjället en massa.

Har du kollat alla vakuumslangar? annars kan det ju låta som ett vakuumläckage som tätar sig vid varm motor, typ insugspackning eller nåt.

9-5 Aero Sedan -05

Kejsare
547 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#6
Efterbliven bump, men har i alla fall provat återställa limp home-läget som löst ut på spjällhuset, och när jag skulle starta den gick den _väldigt_ dåligt och klickade i limp home direkt. Är det nytt som gäller eller kan det funka att göra rent?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

562 Inlägg
22 januari 2012
#7
Fernicus skrev:
Efterbliven bump, men har i alla fall provat återställa limp home-läget som löst ut på spjällhuset, och när jag skulle starta den gick den _väldigt_ dåligt och klickade i limp home direkt. Är det nytt som gäller eller kan det funka att göra rent?

Du måste radera felkoder innan du återställer spjället från limp-home, för annars går det i limp-home direkt igen. Om du raderade felkoder innan så är det väl troligtvis något som gör att spjället går i limp-home direkt.

9-5 Aero Sedan -05

Kejsare
547 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#8
Går det att nollställa med klassikern "dra loss batterikabeln" eller måste man göra det på verkstad?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.


Sök