3211
Sök

Hur bygga Volvo 16v Turbo?

5 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har länge gått och funderat på vad jag ska bygga för roligt turbo bygge. Och nu har jag kommit fram till att jag ska sätta på tubo på en 16v Volvo motor typ 940 eller 740.
Men min fråga till er som har gjort detta är:
Vad behöver jag?
Vad tycker ni är bäst att använda för grejer? Vilken turbo vilket sprut vilket grenrör mm mm.

Info.
Budget: ca 20000
Och jag skulle vilja ha ut minst 350hp
Och jag ska bygga så att det håller skapligt.

Tacksam för svar.
Jag är lite utav nybörjare på turbo bygge så all hjälp är till nytta.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 september 2011
#2
om du bara har en budget på 20000 så kan du lika gärna lägga ner iden direkt
det kommer att kosta bra mycket mer för att bygga en 16v turbo.
du kan nog bygga en som får ut 300 för 20000 men den kommer rasa ganska fort och dina 20000 är borta

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
om du bara har en budget på 20000 så kan du lika gärna lägga ner iden direkt
det kommer att kosta bra mycket mer för att bygga en 16v turbo.
du kan nog bygga en som får ut 300 för 20000 men den kommer rasa ganska fort och dina 20000 är borta

Okey okey budget skrev jag med bara för att ni skulle ha någonting att gå på.
Men jag har möjlighet att lägga ut mer så vad tror du att det kostar att bygga det. Bil med motor räknas inte in i det priset.

8 252 Inlägg
16 september 2011
#4
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.


Volvo 4 life
347 Inlägg
16 september 2011
#5
http://www.overboostracing.se/ snacka med tommy så kan han nog hjälpa dig  på traven han är grym på  volvo

5 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.

Som jag skrev tidigare, jag har möjlighet att lägga ut mer pengar.
Så vad ska jag sätta på för grejer, för att få ca 350-400hp, och byggt för att det ska hålla?
Tacksam för svar smile

8 252 Inlägg
16 september 2011
#7
Anden91 skrev:
Marlboroman skrev:
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.

Som jag skrev tidigare, jag har möjlighet att lägga ut mer pengar.
Så vad ska jag sätta på för grejer, för att få ca 350-400hp, och byggt för att det ska hålla?
Tacksam för svar smile

Frågan är väl snarast hur mycket du är villig att lägga ut. Effekt är inte dyrt, det är hållbarhet som kostar. Absolut minimun är ju att du byter vevstakar, koppling och växellåda. Det är gunden för att få det att hålla, naturligtvis skadar det ju inte med riktiga kolvar, men original bör hålla om man skaffar ett vettigt sprut (original är bara att glömma) och ser till att få det riktigt mappat. Sen lär ju naturligtvis bränslesystemet uppgraderas. Sen ska du ju ha ett vettigt grenrör och en vettig turbo. Visst är det möjligt att köra med vanligt gjutet grenrör, men ett extraktor är ju bättre och så vidare.

Så i grund och botten kan du räkna med att få dubbla din ursprungliga tänka budget för att ha en chans att ha råd med allt. Men det är ingen konst att lägga ut både 2, 3 och 4 gånger så mycket som du planerade från början. Allt är en fråga om hur körbart det ska vara och hur bra det ska hålla. Men å andra sidan kan man komma väldigt billigt undan om man sänker kraven....
Senast redigerat av Marlboroman (16 september 2011)


5 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Anden91 skrev:
Marlboroman skrev:
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.

Som jag skrev tidigare, jag har möjlighet att lägga ut mer pengar.
Så vad ska jag sätta på för grejer, för att få ca 350-400hp, och byggt för att det ska hålla?
Tacksam för svar smile

Frågan är väl snarast hur mycket du är villig att lägga ut. Effekt är inte dyrt, det är hållbarhet som kostar. Absolut minimun är ju att du byter vevstakar, koppling och växellåda. Det är gunden för att få det att hålla, naturligtvis skadar det ju inte med riktiga kolvar, men original bör hålla om man skaffar ett vettigt sprut (original är bara att glömma) och ser till att få det riktigt mappat. Sen lär ju naturligtvis bränslesystemet uppgraderas. Sen ska du ju ha ett vettigt grenrör och en vettig turbo. Visst är det möjligt att köra med vanligt gjutet grenrör, men ett extraktor är ju bättre och så vidare.

Så i grund och botten kan du räkna med att få dubbla din ursprungliga tänka budget för att ha en chans att ha råd med allt. Men det är ingen konst att lägga ut både 2, 3 och 4 gånger så mycket som du planerade från början. Allt är en fråga om hur körbart det ska vara och hur bra det ska hålla. Men å andra sidan kan man komma väldigt billigt undan om man sänker kraven....

Ja jag vill ju att det ska hålla så det blir till att spendera en del på detta bygge wink
Men vart kan man köpa sprut,H-profilare,kolvar och grenrör?
Finns det någon bra sida man kan spana runt på? smile
En fråga till :p vad ska jag använda för turbo? Och vilken låda är stadig?
Tack för bra svar smile

Roboo
17 september 2011
#9
Smidda kolvar och H-stakar från www.stenparnermotor.se 8000kr Komplett.
Senast redigerat av Roboo (17 september 2011)

5 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#10
Låter detta som att det kan vara rimligt?


Kolvar + H stakar = 8000 kr
Koppling = 5000kr
Pro Feul + ign. = 15000kr
Grenrör = 3000kr
Bränslepump = 2500kr
spridare x4 = 4000kr

Eller är det något som är onödigt dyrt eller är det något som är för billigt? smile

173 Inlägg
17 september 2011
#11
kolla på www.LGspeed.se finns en del saker där med bra att ha o göra med oxå

sen blocket finns det massa för att komma undan billigt har en tändning ligger MSD Dis 4-pluss till salu för 4500kr vi har haft det på en 16vturbo innan så
Senast redigerat av Stenzzon (17 september 2011)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 september 2011
#12
Har inte jag hört detta förut?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

173 Inlägg
17 september 2011
#13
JaggaChafen skrev:
Har inte jag hört detta förut?

typ förra veckan ? wink

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 september 2011
#14
Anden91 skrev:
Låter detta som att det kan vara rimligt?


Kolvar + H stakar = 8000 kr
Koppling = 5000kr
Pro Feul + ign. = 15000kr
Grenrör = 3000kr
Bränslepump = 2500kr
spridare x4 = 4000kr

Eller är det något som är onödigt dyrt eller är det något som är för billigt? smile

det kan väl stämma men du är mer saker du behöver.

turbo
avgassystem
växellåda
diff(spärr)
intercooler
intercoolerrör
alla packningar i motorn + lager
sen så är det massa småsaker med

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 758 Inlägg
17 september 2011
#15
I princip omöjligt att sätta generella priser.
Finns ju hela spannet från nya kvalitetsprodukter, via kina-kopior, till begagnat-annonser och fynd på skroten. Snikbygge med mycket originaldelar eller skottsäkert med det mesta optimerat och utbytt?
En turbo för 350-400 hk t.ex:
Ett nytt kvalitetsagg: ~ 10.000-15.000
Ny kinakopia: ~ 4.000-5.000
Begagnat lastbilsagg: ~ 1.500-2.500


Sök