Hej jag har länge gått och funderat på vad jag ska bygga för roligt turbo bygge. Och nu har jag kommit fram till att jag ska sätta på tubo på en 16v Volvo motor typ 940 eller 740. Men min fråga till er som har gjort detta är: Vad behöver jag? Vad tycker ni är bäst att använda för grejer? Vilken turbo vilket sprut vilket grenrör mm mm.
Info. Budget: ca 20000 Och jag skulle vilja ha ut minst 350hp Och jag ska bygga så att det håller skapligt.
Tacksam för svar. Jag är lite utav nybörjare på turbo bygge så all hjälp är till nytta.
om du bara har en budget på 20000 så kan du lika gärna lägga ner iden direkt det kommer att kosta bra mycket mer för att bygga en 16v turbo. du kan nog bygga en som får ut 300 för 20000 men den kommer rasa ganska fort och dina 20000 är borta
om du bara har en budget på 20000 så kan du lika gärna lägga ner iden direkt det kommer att kosta bra mycket mer för att bygga en 16v turbo. du kan nog bygga en som får ut 300 för 20000 men den kommer rasa ganska fort och dina 20000 är borta
Okey okey budget skrev jag med bara för att ni skulle ha någonting att gå på. Men jag har möjlighet att lägga ut mer så vad tror du att det kostar att bygga det. Bil med motor räknas inte in i det priset.
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.
Som jag skrev tidigare, jag har möjlighet att lägga ut mer pengar. Så vad ska jag sätta på för grejer, för att få ca 350-400hp, och byggt för att det ska hålla? Tacksam för svar
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.
Som jag skrev tidigare, jag har möjlighet att lägga ut mer pengar. Så vad ska jag sätta på för grejer, för att få ca 350-400hp, och byggt för att det ska hålla? Tacksam för svar
Frågan är väl snarast hur mycket du är villig att lägga ut. Effekt är inte dyrt, det är hållbarhet som kostar. Absolut minimun är ju att du byter vevstakar, koppling och växellåda. Det är gunden för att få det att hålla, naturligtvis skadar det ju inte med riktiga kolvar, men original bör hålla om man skaffar ett vettigt sprut (original är bara att glömma) och ser till att få det riktigt mappat. Sen lär ju naturligtvis bränslesystemet uppgraderas. Sen ska du ju ha ett vettigt grenrör och en vettig turbo. Visst är det möjligt att köra med vanligt gjutet grenrör, men ett extraktor är ju bättre och så vidare.
Så i grund och botten kan du räkna med att få dubbla din ursprungliga tänka budget för att ha en chans att ha råd med allt. Men det är ingen konst att lägga ut både 2, 3 och 4 gånger så mycket som du planerade från början. Allt är en fråga om hur körbart det ska vara och hur bra det ska hålla. Men å andra sidan kan man komma väldigt billigt undan om man sänker kraven....
Senast redigerat av Marlboroman (16 september 2011)
Snäv budget, men visst går det om man inte har så stora krav på kör och hållbarhet. Byter man sprut och kör på E85 och byter till h-profilsstakar och en bra koppling så har man förutsättningarna för att det ska hålla med en bra mapp. Problemet är att det som krävs för att motorn ska hålla äter upp större delen av budgeten.
Som jag skrev tidigare, jag har möjlighet att lägga ut mer pengar. Så vad ska jag sätta på för grejer, för att få ca 350-400hp, och byggt för att det ska hålla? Tacksam för svar
Frågan är väl snarast hur mycket du är villig att lägga ut. Effekt är inte dyrt, det är hållbarhet som kostar. Absolut minimun är ju att du byter vevstakar, koppling och växellåda. Det är gunden för att få det att hålla, naturligtvis skadar det ju inte med riktiga kolvar, men original bör hålla om man skaffar ett vettigt sprut (original är bara att glömma) och ser till att få det riktigt mappat. Sen lär ju naturligtvis bränslesystemet uppgraderas. Sen ska du ju ha ett vettigt grenrör och en vettig turbo. Visst är det möjligt att köra med vanligt gjutet grenrör, men ett extraktor är ju bättre och så vidare.
Så i grund och botten kan du räkna med att få dubbla din ursprungliga tänka budget för att ha en chans att ha råd med allt. Men det är ingen konst att lägga ut både 2, 3 och 4 gånger så mycket som du planerade från början. Allt är en fråga om hur körbart det ska vara och hur bra det ska hålla. Men å andra sidan kan man komma väldigt billigt undan om man sänker kraven....
Ja jag vill ju att det ska hålla så det blir till att spendera en del på detta bygge Men vart kan man köpa sprut,H-profilare,kolvar och grenrör? Finns det någon bra sida man kan spana runt på? En fråga till :p vad ska jag använda för turbo? Och vilken låda är stadig? Tack för bra svar
kolla på www.LGspeed.se finns en del saker där med bra att ha o göra med oxå
sen blocket finns det massa för att komma undan billigt har en tändning ligger MSD Dis 4-pluss till salu för 4500kr vi har haft det på en 16vturbo innan så
I princip omöjligt att sätta generella priser. Finns ju hela spannet från nya kvalitetsprodukter, via kina-kopior, till begagnat-annonser och fynd på skroten. Snikbygge med mycket originaldelar eller skottsäkert med det mesta optimerat och utbytt? En turbo för 350-400 hk t.ex: Ett nytt kvalitetsagg: ~ 10.000-15.000 Ny kinakopia: ~ 4.000-5.000 Begagnat lastbilsagg: ~ 1.500-2.500