3169
Sök

Centrallås baklucka v70 funkar inte

53 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Har en v70 tdi -97 där bakluckan inte låses eller öppnas av centrallåset. Övriga centrallåset fungerar.

Jag har testat med två andra låsmekanismer och därmed olika centrallåsmotorer.

Kablarna där bakluckan är ledad kan ju tydligen vara skadade men dom ser jättefräscha ut. Jag har även mätt så det är kontakt i alla kablar mellan kontakten till centrallåsmotorn och kontakten inne i bilen där kabelstammen är skarvad. Jag har även mätt upp en kort signal på 12 volt på kontakten till centrallåsmotorn som kommer när man öppnar eller låser vid förardörren.

Man kan ju också låsa bakluckan permanent så den inte påverkas av centrallåset om man låser den med nyckeln, men jag har den olåst så det ska inte ha betydelse.

Så.. Vad kan felet vara?

302 Inlägg
19 september 2011
Hej.

Jag tror ändå på brott i kabelstammen. Brukar kännsa om man viker kablana lite, Kolla vid gångärnet fast inne i bilen.

Kan va precis på gränsen så det går atgt skicka lite ström igenom men det är för dåligt för att orka driva centrallåsmtorn.

Hej

53 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Jag provade att dra kablar parallellt med kabelstammen. Jag drog mellan den stora kontakten inne i bilen före gångjärnet och den lilla kontakten på centrallåsmotorn. Det gjorde ingen skillnad. Kanske finns det kablar som böjs mellan förardörren och bilen som är dåliga?

53 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
Det kommer ju som sagt en signal på 12 volt mellan den svarta och rosa-svarta kabeln när man låser vid förardörren. När man öppnar kommer det också signal men bara ett fåtal volt. När man kopplar på 12v på den svarta och rosa-svarta kabeln vid låskistan/centrallåsmotorn så funkar det. Det är bara att ha olika polaritet når man låser/öppnar. Kanske någon annanstans som kontakten är lite halvdan? Finns det nån styrenhet lr nåt till centrallåset?

53 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Ingen som tror sig veta något?

Sök