Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Det finns hur många val som helst som uppfyller dem kriterierna och mitt förslag är att du söker på forumet för ämnet har varit uppe hur många gånger som helst. Just i denna stund är en tråd aktiv:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226530Där jag är delvis skyldig till att BMW 328i är aktuell, en bil som är billig i drift, har trevlig väghållning och prestanda nog för att köra jämt med eller till och med dra iväg något från svenska värstingar som T5-R och Aero. Jag har en och är väldigt nöjd..!
193 hk mot 225 hk, där de med turbo dessutom har betydligt bättre effekt i mellanregistret? Nej, tror inte det faktiskt. Och inget 0-100 nu, utan posta ett 100-200 intervall eller så.
100-200, vem bryr sig i ett land där körkortet ryker vid 140km/h? Troligtvis är det av just den anledningen som sådana siffror är så svåra att hitta, jag har försökt tidigare i trådar där folk haft en övertro till att en Turbo är överlägsen allt och orkar inte göra det igen. Håll till godo med följande siffor enligt önskan, de ger åtminstone en fingervisning! Jag hittade tyvärr endast till en 328i sedan, så där är en viktskillnad på mellan 30-70kg till en 850 kombi (Hittade inte kompletta tider till en sedan) lite beroende på vilken bil man kollar vikten på.
Jag tror dock inte vikten gör någon större skillnad, tänk själv; Känner du någon markant skillnad i acceleration om du har en passagerare (Vikt 75-95kg?) med dig i bilen samt om du har snudd på tom eller full tank (~60kg) när du sitter i en så stark maskin som en 2.8 sexa eller T5?
328i 193hk/280Nm
0 - 80 km/h 5,3 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,0 s
0 - 140 km/h 13,3 s
0 - 160 km/h 17,5 s
0 - 180 km/h 23,5 s
0 - 200 km/h 34,0 s
Volvo 850 225hk/300Nm
0 - 80 km/h 5,8 s
0 - 100 km/h 7,8 s
0 - 120 km/h 10,8 s
0 - 140 km/h - s
0 - 160 km/h 19,1 s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 38,4 s
Det går självklart inte att räkna tiden till 200km/h minus tiden till 100km/h och tro att man får fram korrekt tid för 100-200km/h, men det ger en fingervisning och att hävda att en 328i är hyggligt jämn med dessa bilar tycker jag inte är helt orimligt. Lycka till med att hitta SAAB-tider, det verkar inte finnas någon seriös källa (Ex. Motormagasin, inte SAAB-ägaren Thomas) som är intresserad av att mäta tiden på annat än Cabriolet-modellerna...
Och framför att, vem köper en bil för att tävla? Jag vill ha mycket motor för att det är roligt i lägen där man på ett säkert sätt kan använda det vilket inte omfattar att tävla mot en annan bil vid ett rödljus eller längs motorvägen. Om en av Volvo eller SAAB´s värstingar då är en sekund snabbare eller långsammare i ett visst intervall tycker jag inte är intressant. Utan det är känslan av hur mycket kraft man har under huven och vilka resurser bilen har jag uppskattar, och den är densamma.
Källan till ovanstående var tyska Einzweidrei. Som nämts, 328i sedan mot 855