I väntan på våran nya garagelokal så tänkte jag köra igång med projekttråden för min 900 T16 som nu om ca 2 veckor ska ställas av och flyttas upp till garaget för den största total renoveringen som jag hittils kommer att göra på den.
Förra vintern gick helt åt till delvis motorenovering, Chassi uppgradering, Golvsvetsning mm.
Då bytte jag tex, Kopplingspaket, fjädrar, dämpare, komplett avgasystem, tändningsdelar mm mm.
Här kommer en lista på lite av det som jag vet nu kommer bytas och fixas till denna vinter.
Bytas:
Höger skärmkant.
Höger framdörr.
Höger bakskärm behöver bättras lite med svetsen.
Motorfästen
Stördämpare fram
Skivor fram
Belägg fram
Kjolar bak, (till aerokjol med tillhörande sidor)
Långtopp
Spricka i framruta
Saabs "modernare" ventilkåpa"
Topplockspackning
Kolvringar
Mm
Får se hur långt jag går på motorrenoveringen, detta är lite beroende på hur mycket det behövs och hur mycket pengar hela notan slutar på.
Utöver detta så ska bilen och kjolarna även lackas om helt. Går i funderingarna på Imolaröd kaross med granitgråa kjolar och granitgråa superaero fälgar.
Hela golvet kommer även ses över och antagligen behövas svetsas lite på sina ställen då bilen tex tar in vatten som stannar kvar under förarsätet. Hur fan det kommer dit har jag ingen aning om än???
Kommer givetvis uppdatera med mycket bilder så fort projektet är igång och även kompletera listan med vad som är gjort och vad som kommer göras!.
Får vi se om man får några fans på denna projekttråd
.
//Rybbe (fler bilder på saaben finns under min profil)