2647
Sök

Projekttråd för Saab 900 T16 års 87a. Nu rivs den igen för 3 vintern i rad.

614 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
I väntan på våran nya garagelokal så tänkte jag köra igång med projekttråden för min 900 T16 som nu om ca 2 veckor ska ställas av och flyttas upp till garaget för den största total renoveringen som jag hittils kommer att göra på den.

Förra vintern gick helt åt till delvis motorenovering, Chassi uppgradering, Golvsvetsning mm.
Då bytte jag tex, Kopplingspaket, fjädrar, dämpare, komplett avgasystem, tändningsdelar mm mm.

Här kommer en lista på lite av det som jag vet nu kommer bytas och fixas till denna vinter.

Bytas:

Höger skärmkant.
Höger framdörr.
Höger bakskärm behöver bättras lite med svetsen.
Motorfästen
Stördämpare fram
Skivor fram
Belägg fram
Kjolar bak, (till aerokjol med tillhörande sidor)
Långtopp
Spricka i framruta
Saabs "modernare" ventilkåpa"
Topplockspackning
Kolvringar
Mm

Får se hur långt jag går på motorrenoveringen, detta är lite beroende på hur mycket det behövs och hur mycket pengar hela notan slutar på.

Utöver detta så ska bilen och kjolarna även lackas om helt. Går i funderingarna på Imolaröd kaross med granitgråa kjolar och granitgråa superaero fälgar.

Hela golvet kommer även ses över och antagligen behövas svetsas lite på sina ställen då bilen tex tar in vatten som stannar kvar under förarsätet. Hur fan det kommer dit har jag ingen aning om än???big_smile

Kommer givetvis uppdatera med mycket bilder så fort projektet är igång och även kompletera listan med vad som är gjort och vad som kommer göras!.

Får vi se om man får några fans på denna projekttråd big_smile.

//Rybbe (fler bilder på saaben finns under min profil)

https://www1.garaget.org/archive/29/28450/202429/202429-2480051.jpg
Senast redigerat av rybbe (20 september 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Finntrollet
640 Inlägg
22 september 2011
wow. snygg bil!! big_smile

Jo vars.

1 697 Inlägg
22 september 2011
Detta ska följas, ska själv renovera och trimma og900 i vinter smile Vilka stötdämpare har du siktat in dig på?

614 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Juvakka skrev:
Detta ska följas, ska själv renovera och trimma og900 i vinter smile Vilka stötdämpare har du siktat in dig på?

Kan nog hända att det blir dessa.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/koni- … 976e94c67e

Finns några sportstötdämpare som Chassit.se säljer av märket Spax som verkar prisvärda men jag vete fan om dom säljs i st eller par.  big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
haha galning smile lycka till smile

Får se hur detta slutar big_smile

614 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Dennan900GL skrev:
wow. snygg bil!! big_smile

Ellehur!

1 697 Inlägg
22 september 2011
rybbe skrev:
Juvakka skrev:

Finns några sportstötdämpare som Chassit.se säljer av märket Spax som verkar prisvärda men jag vete fan om dom säljs i st eller par.  big_smile

Ska byta upp mina dämpare i vinter med men kan ju inte bestämma mig för vad jag ska ha. Tänkte iaf mercafjädrar fram men dämparna är ju den jobbiga biten tongue

Har du testat konidämparna tidigare?

614 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Juvakka skrev:
rybbe skrev:
Juvakka skrev:

Ska byta upp mina dämpare i vinter med men kan ju inte bestämma mig för vad jag ska ha. Tänkte iaf mercafjädrar fram men dämparna är ju den jobbiga biten tongue

Varför mercafjädrar?? varför inte bara införskaffa ett set med Kilen sänkfjädrar som är anpassade för 900??

Nja jag har faktiskt inte provat några "sportdämpare" alls.

1 697 Inlägg
25 september 2011
rybbe skrev:
Juvakka skrev:
rybbe skrev:

Varför mercafjädrar?? varför inte bara införskaffa ett set med Kilen sänkfjädrar som är anpassade för 900??

Därför att dem är hårdare och passar i princip rakt i om man kapar dem lite big_smile Åker just nu med kilen fram och förstärkta og900 fjädrar bak samt monroe reflex runtom. Kört ett år samt lite bana som den är nu och den är alldeles för mjuk i mitt tycke.
Senast redigerat av Juvakka (25 september 2011)

614 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Juvakka skrev:
rybbe skrev:
Juvakka skrev:

Därför att dem är hårdare och passar i princip rakt i om man kapar dem lite big_smile Åker just nu med kilen fram och förstärkta og900 fjädrar bak samt monroe reflex runtom. Kört ett år samt lite bana som den är nu och den är alldeles för mjuk i mitt tycke.

Okey okey big_smile låter ju spännande big_smile ska ta och kapa mina kilenfjädrar lite lite i vinter med tänkte jag så jag får han lite lägre en vad den redan är.
Hårt är ju väldigt bra för väghållningen men tyvärr katastrof i komfort big_smile

Sjukt taggad att få börja skruva ner bilen nu! får vårat nya garage på lördag nästa vecka big_smile

1 697 Inlägg
25 september 2011
rybbe skrev:
Juvakka skrev:

Okey okey big_smile låter ju spännande big_smile ska ta och kapa mina kilenfjädrar lite lite i vinter med tänkte jag så jag får han lite lägre en vad den redan är.
Hårt är ju väldigt bra för väghållningen men tyvärr katastrof i komfort big_smile

Sjukt taggad att få börja skruva ner bilen nu! får vårat nya garage på lördag nästa vecka big_smile

Jag vill kapa mina lite till jag med, men har för breda fälgar för det tongue Komfort kan jag skippa för väghållning, men kan bli lite stötit inne i stan kanske.

Hoppas man får se din bil på nån träff nästa säsong, är ju inte allt för långt bort.

614 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Juvakka skrev:
rybbe skrev:
Juvakka skrev:

Jag vill kapa mina lite till jag med, men har för breda fälgar för det tongue Komfort kan jag skippa för väghållning, men kan bli lite stötit inne i stan kanske.

Hoppas man får se din bil på nån träff nästa säsong, är ju inte allt för långt bort.

A såg dina fälgar på din 900, Jävligt frächa faktiskt! synd att det finns så dåligt med utbud av roliga fälgar till 900. (som inte har för jävla mycket "ET" mått heller) Fick leta ett tag innan jag fick tag i mina 9000 superaero men tror jag kör på dom ett tag till. Men kör du med 225 däck på elelr?

A det ska du nog allt få. Har varit väldigt slö med träffar denna sommaren över huvud taget, lite besviken på mig själv. Men blev aldrig nöjd med bilen till 100 % och så hade jag bara 1 vecka semester på hela sommaren med big_smile. Är ju medlem i STCS också har ju fått en del inbjudningar

1 697 Inlägg
25 september 2011
rybbe skrev:
A såg dina fälgar på din 900, Jävligt frächa faktiskt! synd att det finns så dåligt med utbud av roliga fälgar till 900. (som inte har för jävla mycket "ET" mått heller) Fick leta ett tag innan jag fick tag i mina 9000 superaero men tror jag kör på dom ett tag till. Men kör du med 225 däck på elelr?

A det ska du nog allt få. Har varit väldigt slö med träffar denna sommaren över huvud taget, lite besviken på mig själv. Men blev aldrig nöjd med bilen till 100 % och så hade jag bara 1 vecka semester på hela sommaren med big_smile. Är ju medlem i STCS också har ju fått en del inbjudningar

Jo då, dem är helt okej tycker jag. Men lite lågt et bara, har et18 men det går inte riktigt innanför dem smala skärmlisterna. Jo det är ju det, men tycker att superaero är kanonsnygga men något överprisade bara. Det är i pricip omöjligt att få på 225 på dessa har jag fattat, när jag köpte fälgarna hade dem 225/45 och jag kunde då inte köra över en normal trotoar utan att det skavde. Nu rullar jag på 215/40 och det fungerar precis.

Är själv heller aldrig nöjd med bilen men jag dyker upp ändå. Du får ställa din brevid min så ser den ut som ny wink Gött att vara medlem där faktiskt, kanske du dyker upp och köra lite bana då med smile

614 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Juvakka skrev:
rybbe skrev:

Jo då, dem är helt okej tycker jag. Men lite lågt et bara, har et18 men det går inte riktigt innanför dem smala skärmlisterna. Jo det är ju det, men tycker att superaero är kanonsnygga men något överprisade bara. Det är i pricip omöjligt att få på 225 på dessa har jag fattat, när jag köpte fälgarna hade dem 225/45 och jag kunde då inte köra över en normal trotoar utan att det skavde. Nu rullar jag på 215/40 och det fungerar precis.

Är själv heller aldrig nöjd med bilen men jag dyker upp ändå. Du får ställa din brevid min så ser den ut som ny wink Gött att vara medlem där faktiskt, kanske du dyker upp och köra lite bana då med smile

Haha ET18?? dom måste ju brädda sjukt mycket utåt då big_smile. Kan tänka mig att det där kan bli problematiskt big_smile.

Mina 9000 fälgar har ju ET 33 och det är väl lite på gränsen. Så jag fega riktigt mycket och köpte nya däck denna sommare med dimension 195/50/r16. Tyvärr så var förra ägaren av bilen en riktig tattare och har antagligen kört en längre tid med dom fälgar/däck som satt på när jag köpa den och det var ochså 9000 fälgar (annan modell en dom som sitter på nu) med däckdimension 195/65/r15 vilket tyärr har gjort att vänster bakskärm har fått en liten skada.

Håller med dig superaero fälgar är lite överprisade, Vissa begär sjuka summor för dom. Fick dock mina till ett jävla drömpris av en kille nere i göteborg som hade haft dom på en Opel big_smile. Gav 1800 kr för dom men då var det helt utan däck visseligen. Men dock inte en repa big_smile

Haha aa skulle gjort det vetu. Var faktiskt påväg till banträffen STCS arrangerade i lidköping men sen slutade det med att bilen den dagen stod utan avgasystem för jag hade plockat ner det för 7 gången och itne hinnit få upp det igen big_smile så det sket sig big_smile

1 697 Inlägg
26 september 2011
rybbe skrev:
Haha ET18?? dom måste ju brädda sjukt mycket utåt då big_smile. Kan tänka mig att det där kan bli problematiskt big_smile.

Mina 9000 fälgar har ju ET 33 och det är väl lite på gränsen. Så jag fega riktigt mycket och köpte nya däck denna sommare med dimension 195/50/r16. Tyvärr så var förra ägaren av bilen en riktig tattare och har antagligen kört en längre tid med dom fälgar/däck som satt på när jag köpa den och det var ochså 9000 fälgar (annan modell en dom som sitter på nu) med däckdimension 195/65/r15 vilket tyärr har gjort att vänster bakskärm har fått en liten skada.

Håller med dig superaero fälgar är lite överprisade, Vissa begär sjuka summor för dom. Fick dock mina till ett jävla drömpris av en kille nere i göteborg som hade haft dom på en Opel big_smile. Gav 1800 kr för dom men då var det helt utan däck visseligen. Men dock inte en repa big_smile

Haha aa skulle gjort det vetu. Var faktiskt påväg till banträffen STCS arrangerade i lidköping men sen slutade det med att bilen den dagen stod utan avgasystem för jag hade plockat ner det för 7 gången och itne hinnit få upp det igen big_smile så det sket sig big_smile

Dem breddar en del, bak är det precis att det går utan att ta i den lilla kanten precis innanför skärmkanten. Fram är dem lite för långt ut så jag ska fixa lite camber i vinter så kommer dem nog innanför cool

Surt när det är så, hur illa har det tagit? Såg på dina bilder att du inte har originalstolar. Hur mycket jobb var det att få i dessa och har du bilder på hur du modifierade?

Det vart ett rätt bra pris på fälgarna, fick faktiskt inte ge mycket mer för mina men då med däck.
Senast redigerat av Juvakka (26 september 2011)

614 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Juvakka skrev:
rybbe skrev:

Dem breddar en del, bak är det precis att det går utan att ta i den lilla kanten precis innanför skärmkanten. Fram är dem lite för långt ut så jag ska fixa lite camber i vinter så kommer dem nog innanför cool

Surt när det är så, hur illa har det tagit? Såg på dina bilder att du inte har originalstolar. Hur mycket jobb var det att få i dessa och har du bilder på hur du modifierade?

Det vart ett rätt bra pris på fälgarna, fick faktiskt inte ge mycket mer för mina men då med däck.

Nja det har inte blivit någon jätte skada men har tyvärr blivit en pricka i bakre skärmkanten som vandrat lite öppåt. Ska åtgärdas nu i vinter. big_smile

Ska jag vara ärlig så är det faktiskt inte jag som har monterat stolarna. Satt i när jag köpte bilen. Var väl det ända som var ordentligt och bra gjort på hela bilen innan jag tog över den big_smile
Det är ju 9-3 Turbostolar som är elstyrda big_smile

614 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Yes! nu flyttar man in i nya garaget imorgon! nu blir det åka av!

614 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Flytta in i nya garaget idag big_smile Lite tomt just nu men kommer vara fullt om 1 vecka då allt är iordningjort.
Lite bilder från det ifall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28450/28450-9e412720a364dd2ee398a52404a84fcd_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28450/28450-09f3f2251bddb235ee747366e83eb5c3_large.jpg

614 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
jonnielahti skrev:
fint smile vems 9000 cde? smile

9000 bilen är en polare till mig som vi hyr lokalen tillsammans med big_smile

614 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Har tyvärr varit väldigt dåligt med uppdateringar på denna tråd det senaste pågrund av att jag inte gjort så mycket med Saaben då jag grejat mest med min vinterbil.

Började ifall igår att plocka ner kjolarna runt om för att dom ska lackas om. Tyvärr när jag gjorde detta så stöte jag på en väldigt tråkig syn som jag inte direkt var beredd på. Detta är ett bevis på att äldre bilar ibland kan se väldigt fina ut på bild men när man börjar plocka bort saker runt dom så kommer ibland lite av sanningen fram att dom faktiskt har några år på nacken. Kolla bilderna

Detta är vänster sida ner mot golvet ( där bakdörren hade suttit om det ej varit en 3 dörras bil)
Aero kjolar är snyggt men förbannat dåligt mot karossen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28450/28450-02805bd293f8fcd1612e624c9239629a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28450/28450-64ab25e45c5a8e12860662d4bbb73b0a_large.jpg

Höger bakskärm som ska fixas i vinter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28450/28450-081f9ff653cbac3821d946752102d3a8_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28450/28450-ce43f335640252ba29480364e343f4cc_large.jpg

Sök