4366
Sök

Livslängd på basar?

152 Inlägg
23 september 2011
Tokken skrev:
Snillen spekulerar på hög nivå här..

Ska fan ringa Berra och be honom slänga i ett par basar till i renutten så lär han ju höja till 183dB..
Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

Jo, men inte i praktiken

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2011
VincentQvarfordt skrev:
Tokken skrev:

Ska fan ringa Berra och be honom slänga i ett par basar till i renutten så lär han ju höja till 183dB..
Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

Jo, men inte i praktiken

Men vadå rå.. Går inte teori och praktik hand i hand?? roll cool

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
23 september 2011
VincentQvarfordt skrev:
Tokken skrev:

Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

Jo, men inte i praktiken

å de e väl i praktiken ALLT spelar roll..  saker på ett papper kvittar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

152 Inlägg
23 september 2011
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Tokken skrev:

Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

Jo, men inte i praktiken

Nja, man använder väl snarare teori för att fundera vad som bör funka i praktiken, sen vad som är funka i praktiken beror ju på subjektiva orsaker. Vissa gillar jag att lyssna på bullrig bas med hög dist, vissa gillar rejäl midbas, vissa gillar ojämn frekvensgång. För mig som gillar ett korrekt ljud, dvs jämn frekvensgång, vill ha låg dist, bra headroom, bra hållbarhet på mina grejor är det nästan självklart att 2 basar kommer att låta bättre. Dock kommer jag givetvis att testa det i praktiken när mitt bygge är klart.

51 Inlägg
23 september 2011
Tokken skrev:

Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

Tar man hänsyn till utsläckning så behöver det inte vara så i teorin heller. Faktum är att teori alltid stämmer överens med verkligheten om man tar hänsyn till alla faktorer, vilket dock inte är praktiskt genomförbart för det mesta.

16 197 Inlägg
23 september 2011
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Jo, men inte i praktiken

Nja, man använder väl snarare teori för att fundera vad som bör funka i praktiken, sen vad som är funka i praktiken beror ju på subjektiva orsaker. Vissa gillar jag att lyssna på bullrig bas med hög dist, vissa gillar rejäl midbas, vissa gillar ojämn frekvensgång. För mig som gillar ett korrekt ljud, dvs jämn frekvensgång, vill ha låg dist, bra headroom, bra hållbarhet på mina grejor är det nästan självklart att 2 basar kommer att låta bättre. Dock kommer jag givetvis att testa det i praktiken när mitt bygge är klart.

tycke å smak e sak.. rena FAKTA om att de inte funkar i en bil som man "räknat" e nå heeelt annat.

16 197 Inlägg
23 september 2011
P1200VB skrev:
Tokken skrev:

Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

Tar man hänsyn till utsläckning så behöver det inte vara så i teorin heller. Faktum är att teori alltid stämmer överens med verkligheten om man tar hänsyn till alla faktorer, vilket dock inte är praktiskt genomförbart för det mesta.

så varför ens diskutera teori när de iaf inte stämmer..

"papper folk"......

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2011
P1200VB skrev:
Tokken skrev:

Ja jisses.

Är det inte så i teorin?

Tar man hänsyn till utsläckning så behöver det inte vara så i teorin heller. Faktum är att teori alltid stämmer överens med verkligheten om man tar hänsyn till alla faktorer, `vilket dock inte är praktiskt genomförbart för det mesta.

..och då fungerade din teori hur då?

Det där stämmer fan inte någonstans.
Jag har byggt billjud i bilar och funderat vridit och vänt så många gånger att man nästan blir mörkrädd.

Jag vill att du åker till Berntsson och får hans bil och spela 3dB högre ENBART baserat på din teori.
Återkom sen.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

51 Inlägg
23 september 2011
Tokken skrev:

Jag har byggt billjud i bilar och funderat vridit och vänt så många gånger att man nästan blir mörkrädd.

Jag vill att du åker till Berntsson och får hans bil och spela 3dB högre ENBART baserat på din teori.
Återkom sen.

Fungerar utmärkt i fallet jag beskrev.

jonash skrev:
Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2011
P1200VB skrev:

Nu är det så att 100W räcker i MIN bil knappt att driva diskanter med..

Så, HUR bra tror du teorin fungerar i det långa loppet?

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
23 september 2011
P1200VB skrev:
Tokken skrev:

Återkom sen.

jonash skrev:
Jo, om vi pratar en "normal" musiknivå, och om man har bara just 2 basar med 100W styck, istället för en bas 100W, så kommer det hamna duktigt nära vad P1200 säger. Detta har jag själv mätt massor av gpnger. Det som det ALLTID handlar om är hur du lyckas med fasen på signalen mellan elementen.

jo men då kan man ju inte säga att de så generellt utan i ENSTAKA FALL...

vet många "snorungar" som gått på de där me att de ska spela 3db högre om man har 2 basar istället för 1...  å sen blir dom SKIT sura när verkligenheten inte blir som dom trott.. 

de e då dessa alla MEN & OM kommer fram..

51 Inlägg
23 september 2011
Tokken skrev:
P1200VB skrev:

Det där har vi redan diskuterat om du bemödar dig att bläddra några inlägg tillbaka.

152 Inlägg
23 september 2011
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:

tycke å smak e sak.. rena FAKTA om att de inte funkar i en bil som man "räknat" e nå heeelt annat.

Det jag menar är att vad som funkar beror ju på vad man har för mål. Om målet är välljud eller 160 db ser ju kriterierna helt olika ut, dvs det som funkar för välljud behöver inte funka för 160 db och tvärtom. Eftersom välljud dessutom är subjektivt är det olika från person till person. Antar att dom flesta någon gång har lyssnat på Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många, särskilt yngre tycker ofta dom låter grymt bra med "bra" bas. Bra bas för dom är en rejäl puckel i midbasen, men att djupbasen saknas märker dom inte, inte heller att mellanregistret låter vekt och tråkigt och att diskanten är vass. Men i deras tycke är det en bra högtalare och då är det ju en bra högtalare för dom, för mig är det dock skräp. Alltså har ingen annan än jag rätt när det gäller min egna smak. Dock kan smaken ändras med erfarenhet, det har jag lärt mig när jag lyssnat på högtalare genom åren.

16 197 Inlägg
23 september 2011
VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Det jag menar är att vad som funkar beror ju på vad man har för mål. Om målet är välljud eller 160 db ser ju kriterierna helt olika ut, dvs det som funkar för välljud behöver inte funka för 160 db och tvärtom. Eftersom välljud dessutom är subjektivt är det olika från person till person. Antar att dom flesta någon gång har lyssnat på Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många, särskilt yngre tycker ofta dom låter grymt bra med "bra" bas. Bra bas för dom är en rejäl puckel i midbasen, men att djupbasen saknas märker dom inte, inte heller att mellanregistret låter vekt och tråkigt och att diskanten är vass. Men i deras tycke är det en bra högtalare och då är det ju en bra högtalare för dom, för mig är det dock skräp. Alltså har ingen annan än jag rätt när det gäller min egna smak. Dock kan smaken ändras med erfarenhet, det har jag lärt mig när jag lyssnat på högtalare genom åren.

å DÄR har du svaret till varför man INTE kan tävla i SQ... tataaaaa!!!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2011
P1200VB skrev:
Tokken skrev:
P1200VB skrev:

Det där har vi redan diskuterat om du bemödar dig att bläddra några inlägg tillbaka.

Enklare att bara svara på frågan..

Teorin fungerar väldigt dåligt på min nivå, och det har jag bevisat ACK så många gånger med ren skär praktik!

Men för all del, sitt du och teorisera och fundera fram och tillbaka, vilket hjälper föga i verkligheten.
Det ger ett HUM ja.. Men i verkligheten är det en helt annan sak.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
23 september 2011
Så hur länge håller en bas nu då?
Efter all den här diskussionen borde ni kommit fram till ett svar roll

Booyakasha!

16 197 Inlägg
23 september 2011
Softis skrev:

ca 1 sek om du slänger 400volt i den....     nöjd med svaret??

51 Inlägg
23 september 2011
Tokken skrev:
Enklare att bara svara på frågan..

Teorin fungerar väldigt dåligt på min nivå, och det har jag bevisat ACK så många gånger med ren skär praktik!

Men för all del, sitt du och teorisera och fundera fram och tillbaka, vilket hjälper föga i verkligheten.
Det ger ett HUM ja.. Men i verkligheten är det en helt annan sak.

Beror på situation som sagt. Jag tycker redan jag har klargjort ganska väl att man inte får ut 3dB högre ljudtryck i alla situationer bara för att man dubblerar antalet basar och vi har även diskuterat varför det blir så. Tycker det är onödigt att ta upp det igen. Sen var det inte dina ljudbyggen vi diskuterade utan trådskaparens.

4 693 Inlägg
23 september 2011
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Jag undrade inte, tänkte mest om ni hade kommit fram till något.
Hur länge en bas håller går inte att svara på.

Booyakasha!

16 197 Inlägg
23 september 2011
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Jag undrade inte, tänkte mest om ni hade kommit fram till något.
Hur länge en bas håller går inte att svara på.

jo men de finns MÅNGA om&men i de svaret..

Sök