VincentQvarfordt skrev:
evilaudio skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Nja, man använder väl snarare teori för att fundera vad som bör funka i praktiken, sen vad som är funka i praktiken beror ju på subjektiva orsaker. Vissa gillar jag att lyssna på bullrig bas med hög dist, vissa gillar rejäl midbas, vissa gillar ojämn frekvensgång. För mig som gillar ett korrekt ljud, dvs jämn frekvensgång, vill ha låg dist, bra headroom, bra hållbarhet på mina grejor är det nästan självklart att 2 basar kommer att låta bättre. Dock kommer jag givetvis att testa det i praktiken när mitt bygge är klart.
tycke å smak e sak.. rena FAKTA om att de inte funkar i en bil som man "räknat" e nå heeelt annat.
Det jag menar är att vad som funkar beror ju på vad man har för mål. Om målet är välljud eller 160 db ser ju kriterierna helt olika ut, dvs det som funkar för välljud behöver inte funka för 160 db och tvärtom. Eftersom välljud dessutom är subjektivt är det olika från person till person. Antar att dom flesta någon gång har lyssnat på Cerwin Vegas hemmahögtalare. Många, särskilt yngre tycker ofta dom låter grymt bra med "bra" bas. Bra bas för dom är en rejäl puckel i midbasen, men att djupbasen saknas märker dom inte, inte heller att mellanregistret låter vekt och tråkigt och att diskanten är vass. Men i deras tycke är det en bra högtalare och då är det ju en bra högtalare för dom, för mig är det dock skräp. Alltså har ingen annan än jag rätt när det gäller min egna smak. Dock kan smaken ändras med erfarenhet, det har jag lärt mig när jag lyssnat på högtalare genom åren.
å DÄR har du svaret till varför man INTE kan tävla i SQ... tataaaaa!!!
"Testar man inte så får man aldrig veta"