VincentQvarfordt skrev:
Softis skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Jo, men jag skrev att eftersom även effekten dubblades så går det inte att jämföra med att endast öka konarea men mitt exempel handlade mer om olika sätt att utnyttja mer konarea. Högre volym eller bättre ljud.
Jag har inte talat om impedans, utan om att öka konarean. Om man inte kan göre det med bibehållen impedans kan det vara en fördel eller en nackdel. Det beror på personliga preferenser och vad man sitter på för utrustning.
Rak efter hörseln blir alltid fel eftersom verkligheten är referensen och våran då individuella hörsel har ingen betydelse. Har man en högtalare som spelar hela registret med exakt samma nivå kan man återge allt ljud precis som det är tänkt att låta, men alla föredrar inte ett sånt ljud. Själv hissar jag gärna basen lite i bilen, men inte så mycket.
Hur mycket erfarenhet har du av billjud?
Tänkte eftersom att du bara pratar om hemmastereo (vilket det finns andra forum för)
Nyfiken bara
Ljud som ljud, skillnaden är bara att bilen är en ännu knepigare akustisk miljö jämfört med ett vanligt rum. Anser inte att jag pratar bara hemmastereo, men tar in det då det är just det jag pysslat med dom senaste 10 åren. Men just nu ligger personlig fokus på billjudet och jag håller på med mitt bygge för fullt.
Det tråkiga med just trådarna om billjud är att nästa alla fokus läggs på SPL, var en tråd där jag postade ett inlägg om B&W Nautilus 801. Deras matrixstagning avfärdades som skit eftersom man får bäst(mest?) bas i en tom låda? Vi som lyssnat på många högtalare och högtalare som kostar hutlösa summor vet att högtalarlådan och dess stagning är extremt viktig för ett bra ljud.
Jag gillar SPL-byggen och som tävlingsform är det klockrent då det bara mäts och högst vinner, men mitt bygge handlar inte om att brumma högt med en mic i bilen utan om att ha så bra ljud som möjligt med mina begränsningar till all musik.
Nu får vi nog gå tillbaka till grunden till hela diskussionen..
1. Trådskaparen frågar varför hans basar inte håller
2. P1200 Svarar att han kan satsa på kraftfullare/fler element (han har redan haft 2 så för att dubbla så skulle detta innebära 4 element i detta fallet)
3. Det uppstår en diskussion angående om detta skulle spela högre med samma effekt eller ej.
4. Alla som har hållit på med bilstereo vet hur svårt det kan vara att få fler element o lira bra tsm medan vissa anser att teorin om ökning stämmer även i bilen.
Av denna anledning så ligger fokus i denna tråden på just SPL. Jag har en svag misstanke av att TS inte är ute efter att få ett linjärt ljud utan att enbart få basarna att hålla när han pressar dom..
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"