3742
Sök

Stinkande svårstartad Golf III diesel

9 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
#1
Hej!

Min Golf diesel har börjat gå riktigt rackigt. Den hostar och har blivit mycket svårstartad. Den ryker kraftigt vitt och luktar fränt, ungefär som tändvätska, vid uppstart. Problemet har kommit helt utan förvarning över en natt.

Vad tror ni det kan vara för fel?

Andreas

140 Inlägg
12 maj 2005
#2
Jag vet svaret. Dags och byta termostat det är nämligen den som gått sönder smile.

Better to burn out than fadeaway!

9 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
#3
Raven_80: Tack för svaret, är du säker på det? Den går dåligt fast den blivit varm, går ej på tomgång... Går ojämnt...

Andreas

Jägermeister
910 Inlägg
12 maj 2005
#4
Tror att du ska kolla kamremmen, hade det på min golf 3 gtd special.
Bara plötsligt en morgon när jag skulle starta vare så, remmen hade hoppat.
Golf 3ans dieselmotorer är lite känsliga, dom tål inte eller kamremmen tål inte att man: Försöker bränna gummi=), accelerera hårt eller motorbromsa med dom.
Kan ju vara annat oxå men skulle kolla remmen om jag var du.
Ny rem, spännare och rullar kostar ca 1000kr + ca en tusing för jobbet.Mvh: Gemini78

En gång är ingen gång...

9 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
#5
Har kollat kamremmen nu, blir inte riktigt klok på det... När jag ställer in vevaxeln exakt över markeringen för övre dödläge ställer sej kammen så här: (se bild)

http://web.telia.com/~u43514826/P1010016.JPG

Är det försummbart eller? Enligt reparationshandbok skall urfasningen i kamaxeln stå parallellt med topplockskanten och som ni ser är det aningen snett... Tycker det är för lite för att det skulle vara ett helt hack...

Tips mottages tacksamt.

Andreas
Senast redigerat av gongken (12 maj 2005)

140 Inlägg
12 maj 2005
#6
gongken kompisens bil var jävligt svår och starta och luktade soppa när den väl gick igång. Bytte bara termostaten så var det lungt. Det skadar ju inte och kolla om det är den för då är det ju rellativt billigt och fixa smile

Better to burn out than fadeaway!

Jägermeister
910 Inlägg
12 maj 2005
#7
Gongken> Det sträcket som syns på bilden du lagt upp ska vara exakt rakt när markeringen är rätt inställd.Kolla på det nedre drevet längst ner på motorn.
Det är som ett hack i axeln som kommer ut ur motorn där drevet som kamremmen ska sitta på och i drevet finns det som typ en liten kil som är fast i drevet.
Det är för att den inte ska kunna ställas fel utan hållas på plats rätt.
Det kan vara att antingen så har kilen på drevet eller hacket på axeln blivit urholkad alltså slitet eller båda då blire sådant som syns på bilden...
Hade själv en golf 3a gtd då och hade detta problem oxå.
Vad är det för modell, årsmodell samt motor i bilen?

En gång är ingen gång...

9 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
#8
gemini: Det är en -94 1.9 TD, motortyp vet jag inte men det är den med manuell tomgångsförhöjn (ser ut och funkar som ett choke-reglage).

Jag ställde in motorn i dödläge genom att ta bort en skruvad plastplopp på svänghjulshuset. det finns ett spår i svänghjulet som man ställer in mot en tapp i kåpan. Ställde in det exakt och då blev kamaxeln lite sned, som bilden visar, dieselpumpsdrevet blev motsvarande förskjutet.

Provade att flytta remmen en kugg på kamaxeldrevet för att se om det blev bättre, fast det blev ännu sämre...

Andreas
Senast redigerat av gongken (12 maj 2005)

Jägermeister
910 Inlägg
12 maj 2005
#9
gongken> Men from 93 ska det ju vara tdi motor i golfen...
Hade samma svarta choke knapp nere till vänster om ratten.
Joo vet att det  finns en plupp man tar loss och det stämmer att spåret i axeln som syns på bilden ska vara rakt då när den är inställd så.
Du ska nog ta loss det nedre drevet och kolla tycker jag och försök INTE starta motorn nått mera nu när allt är åt skogen.
Du lär ångra det om nåt händer...
Kolla om det har blivit som jag sa att om hacket på axeln, kilen på drevet eller båda är slitna.
Jag lagade mina med kemisk metall och sålde bilen direkt, fast det lär ju inte hålla men blev så less på bilen...
Importerade den från tyskland år 2000 hade gått 16 000mil och när jag sålde den hade den 41 000mil 2 1/2år senare så den fick slita och tror jag la ner mer pengar på delar mm än på bränsle...

En gång är ingen gång...

9 Inlägg
12 maj 2005
Trådstartare
#10
Ska kolla drevet senare. Har sett att det sitter en mystisk mutter på remskivan på vevaxeln... Behöver man ta loss den eller? Hela remskivan skevar lite ser man när motorn är igång, fast det har den gjort hela tiden... Trots att bilen gick bra.

Min är också en importbil, därför kanske det skiljer sig lite med TD, TDI etc..

4 Inlägg
13 maj 2005
#11
alså gör såhär killen smile att du tar bort första diesel insprutet sen så lossar du remkåpan kör ner en sticka i insprutet och känner när kolven precis gör en omvändning.. så slipper du dedära me massa kilar och saker så kan du själv se för en tagg mer elle mindre ska inte göra att den går som en potta skit skulle ja tro för jag har själv gjort dedära och den gick inte sämmre för att de va en tagg fel... det är lite marginal för att delarna e slitna och de inte stämmer för alså dedär e max en tagg eller mindre så ja tippar på att dedära e slitage se så att alla spridare får sprut kanakse efter som den luktar gurka smile) så borde de vara oförbränd diesel? eller?

9 Inlägg
14 maj 2005
Trådstartare
#12
Ok!

Har kollat kamremmen nu, det verkar inte vara nåt fel. Ska kolla temostaten också, den sitter så dumt bara...

Kan det vara kylvatten som tränger in i en cylinder kanske? Hur skulle ett sådant fel uppträda?

Andreas

9 Inlägg
16 maj 2005
Trådstartare
#13
Har gjort en test som står i rephandboken, man lossar anslutningen till en spridare i taget och enligt handboken skulle röken försvinna när den felande spridaren lossats. Det ryker lika mycket hur många spridare jag än lossar. Den ryker till och med när den blivit varm nu. Det luktar som oförbränd diesel... Får byta filter och kolla spridarna mera... Hur kontrollerar man om spridarna funkar som de skall???

Andreas

44 Inlägg
21 mars 2006
#14
Byt de glödstift som är dåliga eller helt pajj!

Kör bara!

opelmtx
21 mars 2006
#15
760td skrev:
Byt de glödstift som är dåliga eller helt pajj!

Borde ej vara glöd stiften efter som när motorn blir varm tänder ju den på kompet. Har du kollat om det är tryck i kylvattnet? lr om det är vatten i oljan? topp packning?

1 741 Inlägg
21 mars 2006
#16
håller med opelmtx.. mycket troligt att det är toppackningen.. vit rök = vatten... brukar vara så iaf.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

460 Inlägg
22 mars 2006
#17
Prova att hälla i en dieseltillsats som smörjer upp insprutningspump och spridare.
knackningar vitrök+lukt av oförbränd diesel och ojämn gång beror ofta på att pumpen kärvar.
Finns ett stort antal insprutninghttp://www.redlineoil.se/spumpar som skurit på grund av miljödieselns dåliga kvalitet!
På verkstan andvänder vi Red line 85 plus på krånglande dieselmotorer.
http://www.redlineoil.se/


A.E
bilverkstadsägare sen 25år


Sök