2509
Sök

För och nackdelar med shortshift?

Najs
21 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena
har skaffat en Mazda Rx7 o funderar på o stoppa dit en Autobahn88 shortshift.
så nu vill ja veta för och nackdelar med att ha just shortshift är det något ni rekommenderar eller är det totalt kast o något man
inte ska ha? Mvh

1 853 Inlägg
21 september 2011
#2
Min egen erfarenhet är att det blir tyngre (mer motstånd satt säga) att växla men kortare... Dock har jag bara haft det på en Golf VR6:a 94:a.

Men jag tyckte ändå att det blev en skönare känsla trots att den blev trögare/mer motstånd...

Det finns ju inga likheter mellan din bil om min gamla vr6:a. Men nu har du i alla fall en åsikt i ämnet wink

/mvh soyd

1 532 Inlägg
21 september 2011
#3
Jag hare i Skylinen o visst det blir lite trögare men mkt snabbare växlingar.


Najs
21 september 2011
Trådstartare
#4
tackar för svaren

Najs
21 september 2011
Trådstartare
#5
Dirtymike skrev:
Jag hare i Skylinen o visst det blir lite trögare men mkt snabbare växlingar.

micke då måste ja hoppa in o känna nån dag hur de känns i din

KHRacing
21 september 2011
Trådstartare
#6
sitter i min civic, snabbare växlingar, men lättare att få i fel växel okså.

att det skulle bli trögare har jag aldrig stött på dock.

Men det beror såklart på hur mkt kortare slagen i länkaget blir

Najs
21 september 2011
Trådstartare
#7
som de verkar är de bara positivt? eller har ja fel då?

KHRacing
21 september 2011
Trådstartare
#8
Najs skrev:
som de verkar är de bara positivt? eller har ja fel då?

allt beror ju på hur du kör, eller hur ?

jag gillar mkt kort slag vid växlingarna o växlar alltid snabbt, andra växlar mindre snabbt vissa snabbare.

tycker du skall bestämma detta helt själv för annars blir du bara besviken ju.
positivt tycker jag vid rätt slag !

2 230 Inlägg
21 september 2011
#9
för söndags körning skulle jag inte vilja ha det.
men kör man mkt bana strippen eller ja leker mkt så ja absolut short shift.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

642 Inlägg
21 september 2011
#10
Har det i Supran, tycker det är hur skönt som helst, var lite ovant i början med kortare växellägen.


Najs
21 september 2011
Trådstartare
#11
hur pass mkt kortare blir de mellan lägena o e de svårt o installera?

785 Inlägg
21 september 2011
#12
Hade hurst shortshift i min Corvette -06:a.
Den var extremställd och gav kramp i underarmen vid normalkörning.
Men vid akitv körning är det underbart.

Its not the fart that kills, its the smell...

MazdaSpeed.se
174 Inlägg
21 september 2011
#13
Najs skrev:
hur pass mkt kortare blir de mellan lägena o e de svårt o installera?

De blev jävligt kort i min Mps, känner knappt ser känner ingen större skillnad på friläge och om jag har växel i smile Blir rätt stor skillnad och mer race känsla när man drar på smile


642 Inlägg
21 september 2011
#14
Najs skrev:
hur pass mkt kortare blir de mellan lägena o e de svårt o installera?

Blir mkt mer distinktare, tycker det är jätteskönt. Inte speciellt svårinstallerat.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 september 2011
#15
Jag monterade shortskift på båda hållen i min V70, blev skittrögt att växla, men sedan va det nära 50% kortare lägen också, ju mer short ju trögare blir det..


...has left the building...
4 474 Inlägg
21 september 2011
#16
Nu har jag inte "hunnit" montera mitt UUC Shortshift inkl DSSR men det är skillnad mellan olika fabrikat. Är ju inte bara växellägena man vill korta utan även bättra på känslan. I fallet med UUC är spaken mycket gedigen, helt i metall inga plast detaljer what-so-ever, samtliga bussningar är i Delrin, dock så tycker jag att passformen är för slapp i den änden av "carriern" som sitter mot lådan så där har jag testat med ny original bussning, blev tightare men tanken är att lämna iväg o svarva nya tighta Delrin bussningar. Kommer ta mig tid att montera kitet längre fram (allt kommer vara helt nytt i växlingslänkaget), det sägs att känslan är mycket bra, med god precision. Man kan ställa slaget betydligt kortare än original men de flesta låter bli då en glappfri spak får kortare rörelse-väg automatiskt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-07e3a96ab19ac7f540e4e8651ae33746.jpg
Senast redigerat av dawwe (21 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Najs
21 september 2011
Trådstartare
#17
aha, mkt intressant läsning. tack!

199 Inlägg
23 september 2011
#18
jag har shortshift på min volvo 740, och det enda negativa är att det är lite trögare att få i växlarna smile

Mega Drift
337 Inlägg
26 september 2011
#19
kanske lite mer slitsamt för synkringarna

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se


Sök