Hejsan!
Den här tråden ska följa min projektbil och dess väg från bruksskick till finbil (även om den redan är något av en finbil!).
Bilen i fråga är en BMW 525i "Sportlimousine" -94, alltså en E34, som har full historik sedan uttagningen i Tyskland och köptes av mig den 17/9 -11 i Borgholm.
För er prestanda tokar så trycker den ur sig 191hk / 245Nm.
Är dock inte en racermänniska själv, men alltid skönt att ha lite hästar under huven.
För er som inte är bekanta med "Sportlimousinerna" så är dom en Sondermodell (specialare) som byggdes i ett osäkert antal, talas om mellan 300 och 500 exemplar, alla är identiska, inga till-/bortval kunde göras.
Färgen, "Schwartz Mica Metallic" är unik för just dessa men fanns även som individualtillval till t.ex. M5.
Utrustningslista:
240 Läderratt (Med sömmar i Motorsportfärger)
243 Airbag för passagerare
314 Spolarmunstycken till vindruta och backspeglar uppvärmda
339 Shadow Line (svarta exteriörlister)
354 Gröntonad överdel vindruta
401 Taklucka elektrisk
423 Golvmattor i velour
428 Varningstriangel och förbandslåda
438 Ädelträpanel (Speciell sort för dessa bilar) "Vogelaugenahorn Grau 0120"
481 Sportstolar förare/passagerare (Amaretta Anthrazit, finns i SportLimousine och senare M5 samt som individualtillval till övriga.
492 Förvaringsfack i bakre armstöd
498 Manuellt ställbara nackstöd bak
510 Ljusreglering
520 Dimljus
530 Manuell klimatanläggning AC
556 Yttertemperaturvisare (lilla färddatorn)
564 Innerbelysningspaket
676 HiFi Högtalarsystem
704 M Sportchassi
787 Individualserie
Men nog av detta, mätarställningen är snart 31000mil, vilket är svårt att tro då den är väldigt fin både ut och invändigt, visst den har lite, med betoning på lite, rost under listerna och dörrkanterna på bakdörrarna.
Fronten har också tagit lite stryk under årens gång och är vitprickig, syns inte förens man tittar efter det.
Maskinellt går den fint, dock är tomgången lite ojämn och den rycker lite i styrningen under körning, ska undersöka detta i en snar framtid.
Planen är för tillfället att fixa de mekaniska delarna och sedan ställa av den under årets kalla månader,
under vintern så ska de mer kosmetiska delarna fixas.
Tomgången ska fixas först, det är ingen bergdalbana på varvräknaren med lika bra att göra det ska också byta Kamkjedjan, då jag i historiken inte kan hitta att den bytts, väntar dock. fortf. på en del av historiken som han jag köpte den av skulle skicka över.
Den ryckiga styrningen är antagligen hjulinställningen eller nått styrstag, ska också undersökas de kommande veckorna, eller ja, när lönen landar på mitt konto.
Lilla servicen, ska självklart göras på en BMW verkstad, lite lyx behöver man trots allt!
Efter att dessa har bockats av så är det är planen att ställa av "Svarten".
Under vintern så ska Kjolpaketet lackas om, har två idéer just nu, den ena är att lacka den i originalfärgen Svart.
Den andra är att lacka paketet i silver/grått, dvs. som en M5, med risken att den ser ut som en wannabe M5.. Men det är snyggt!
Sidospeglarna är jag inte så förtjust i, visst dom är aerodynamiska osv. osv. men jag gillar E34:ans standard speglar bättre, ett par ska inhandlas (och lackas?).
Listerna / Dörrkanterna har lite rost som självklart ska lagas, rätt straight forward.
Har just nu två nycklar, en till dörrlåset och en till tändningen, ska koda om dom så att dom passar i båda, inte så jätte viktigt.
Glasen till lycktorna fram ska bytas till fräschare, och blinkersglasen ska kanske förvandlas till klarglas, har svårt att bestämma mig då jag gillar både original looken och klarglas.
Fälgarna har blivit lite oxiderade under årens gång, behöver fräschas upp.
Jag har gjort två saker sedan jag köpte "Svarten", bytt ut stereon som satt i (en gammal JVC) och satt i en splitterny Kenwood, och ja, original kassettspelaren finns kvar förövrigt så är jag mycket nöjd med ljudet i bilen, låter bra för att vara standard.
Jag har även bytt lamporna till dimljusen då den ena lampan var trasig.
Så, nu har jag skrivit för mycket, dags för lite bilder?
Nybadad!
Inredningen, bättre än läder enligt mig.
Hittade lillebrorsan på en parkering.
Airbag ratt med M Sport Sömmar.
Högersidan nedåt.
Liten update:
I går fick sig Svarten en rejäl tvätt och polering, och hittade då lite extra repor och rost som jag inte sett tidigare, blir mer att fixa i vinter
Han fick för några minuter sedan även ett nytt "525i" emblem på bagageluckan, stiligt!
Planerar att köpa en uppsättning framlyktor, dimljus och vita blinkers under veckan och förhoppningsvis montera dessa, återkommer med mer om det
Det var allt just nu, varsågoda att komma med idéer och synpunkter.
Uppdaterar tråden på rullande band när jag har tid / det händer något med bilen
Den här tråden ska följa min projektbil och dess väg från bruksskick till finbil (även om den redan är något av en finbil!).
Bilen i fråga är en BMW 525i "Sportlimousine" -94, alltså en E34, som har full historik sedan uttagningen i Tyskland och köptes av mig den 17/9 -11 i Borgholm.
För er prestanda tokar så trycker den ur sig 191hk / 245Nm.
Är dock inte en racermänniska själv, men alltid skönt att ha lite hästar under huven.
För er som inte är bekanta med "Sportlimousinerna" så är dom en Sondermodell (specialare) som byggdes i ett osäkert antal, talas om mellan 300 och 500 exemplar, alla är identiska, inga till-/bortval kunde göras.
Färgen, "Schwartz Mica Metallic" är unik för just dessa men fanns även som individualtillval till t.ex. M5.
Utrustningslista:
240 Läderratt (Med sömmar i Motorsportfärger)
243 Airbag för passagerare
314 Spolarmunstycken till vindruta och backspeglar uppvärmda
339 Shadow Line (svarta exteriörlister)
354 Gröntonad överdel vindruta
401 Taklucka elektrisk
423 Golvmattor i velour
428 Varningstriangel och förbandslåda
438 Ädelträpanel (Speciell sort för dessa bilar) "Vogelaugenahorn Grau 0120"
481 Sportstolar förare/passagerare (Amaretta Anthrazit, finns i SportLimousine och senare M5 samt som individualtillval till övriga.
492 Förvaringsfack i bakre armstöd
498 Manuellt ställbara nackstöd bak
510 Ljusreglering
520 Dimljus
530 Manuell klimatanläggning AC
556 Yttertemperaturvisare (lilla färddatorn)
564 Innerbelysningspaket
676 HiFi Högtalarsystem
704 M Sportchassi
787 Individualserie
Men nog av detta, mätarställningen är snart 31000mil, vilket är svårt att tro då den är väldigt fin både ut och invändigt, visst den har lite, med betoning på lite, rost under listerna och dörrkanterna på bakdörrarna.
Fronten har också tagit lite stryk under årens gång och är vitprickig, syns inte förens man tittar efter det.
Maskinellt går den fint, dock är tomgången lite ojämn och den rycker lite i styrningen under körning, ska undersöka detta i en snar framtid.
Planen är för tillfället att fixa de mekaniska delarna och sedan ställa av den under årets kalla månader,
under vintern så ska de mer kosmetiska delarna fixas.
Tomgången ska fixas först, det är ingen bergdalbana på varvräknaren med lika bra att göra det ska också byta Kamkjedjan, då jag i historiken inte kan hitta att den bytts, väntar dock. fortf. på en del av historiken som han jag köpte den av skulle skicka över.
Den ryckiga styrningen är antagligen hjulinställningen eller nått styrstag, ska också undersökas de kommande veckorna, eller ja, när lönen landar på mitt konto.
Lilla servicen, ska självklart göras på en BMW verkstad, lite lyx behöver man trots allt!
Efter att dessa har bockats av så är det är planen att ställa av "Svarten".
Under vintern så ska Kjolpaketet lackas om, har två idéer just nu, den ena är att lacka den i originalfärgen Svart.
Den andra är att lacka paketet i silver/grått, dvs. som en M5, med risken att den ser ut som en wannabe M5.. Men det är snyggt!
Sidospeglarna är jag inte så förtjust i, visst dom är aerodynamiska osv. osv. men jag gillar E34:ans standard speglar bättre, ett par ska inhandlas (och lackas?).
Listerna / Dörrkanterna har lite rost som självklart ska lagas, rätt straight forward.
Har just nu två nycklar, en till dörrlåset och en till tändningen, ska koda om dom så att dom passar i båda, inte så jätte viktigt.
Glasen till lycktorna fram ska bytas till fräschare, och blinkersglasen ska kanske förvandlas till klarglas, har svårt att bestämma mig då jag gillar både original looken och klarglas.
Fälgarna har blivit lite oxiderade under årens gång, behöver fräschas upp.
Jag har gjort två saker sedan jag köpte "Svarten", bytt ut stereon som satt i (en gammal JVC) och satt i en splitterny Kenwood, och ja, original kassettspelaren finns kvar förövrigt så är jag mycket nöjd med ljudet i bilen, låter bra för att vara standard.
Jag har även bytt lamporna till dimljusen då den ena lampan var trasig.
Så, nu har jag skrivit för mycket, dags för lite bilder?
Nybadad!
Inredningen, bättre än läder enligt mig.
Hittade lillebrorsan på en parkering.
Airbag ratt med M Sport Sömmar.
Högersidan nedåt.
Liten update:
I går fick sig Svarten en rejäl tvätt och polering, och hittade då lite extra repor och rost som jag inte sett tidigare, blir mer att fixa i vinter
Han fick för några minuter sedan även ett nytt "525i" emblem på bagageluckan, stiligt!
Planerar att köpa en uppsättning framlyktor, dimljus och vita blinkers under veckan och förhoppningsvis montera dessa, återkommer med mer om det
Det var allt just nu, varsågoda att komma med idéer och synpunkter.
Uppdaterar tråden på rullande band när jag har tid / det händer något med bilen
Senast redigerat av Flaffy211 (25 september 2011)
0
0
0
0