Jag undrar på hur jag kan få lite extra kraft i min mazda 323f 1998 1.8, hittar inga chip osv till den , sen är jag nybörjar dessutom så hjälp uppskattas
Iome att du med stor säkerhet har en sugmotor finns det iprincip inget kostnands vänligt alternativ tyvärr. Även så har din bil kanske inte de bästa förutsättningarna för fler hästar.
Med överladdade motorer (turbo eller kompressor) är det därimot lite lättare. "Chip" som de så fint är kallat är egentligen effektoptimerings. Dvs bättre värden för motor så den får rätt mängd brännsle in när den behöver det. (Chip kan även innefatta att man ökar på laddtrycket i motorn).
Det billigaste & bästa att göra på en bil för att den skall gå snabbare är att lätta på vikten. Dvs att slänga ut allt man inte behöver. Det som oftast räknas är Hästkrafter per Ton.
Annars skulle jag nog tipsa dig om att byta till en sportigare bil.
Annars är det att sätta på en kompressor, intercooler, nya spridare, kanske nytt tändsystem, omprogramering av styrdatorn. (Dock är detta mycket dyrare än att köpa en vanlig turbobil ifrånbörjan)
Mvh Anders
Even with cruise control.. you still have to steer.
Iome att du med stor säkerhet har en sugmotor finns det iprincip inget kostnands vänligt alternativ tyvärr. Även så har din bil kanske inte de bästa förutsättningarna för fler hästar.
Med överladdade motorer (turbo eller kompressor) är det därimot lite lättare. "Chip" som de så fint är kallat är egentligen effektoptimerings. Dvs bättre värden för motor så den får rätt mängd brännsle in när den behöver det. (Chip kan även innefatta att man ökar på laddtrycket i motorn).
Det billigaste & bästa att göra på en bil för att den skall gå snabbare är att lätta på vikten. Dvs att slänga ut allt man inte behöver. Det som oftast räknas är Hästkrafter per Ton.
Annars skulle jag nog tipsa dig om att byta till en sportigare bil.
Annars är det att sätta på en kompressor, intercooler, nya spridare, kanske nytt tändsystem, omprogramering av styrdatorn. (Dock är detta mycket dyrare än att köpa en vanlig turbobil ifrånbörjan)
Mvh Anders
Tack som Fa. för infon och har stora funderingar på sälja den just nu, något tips på en bil i klassen mellan 40-70 000kr som är Trim vänlig?
Tubbex: ska kolla lite där ifall de nu blir att ja inte byter
finns grymt många ! nissan 200sx, audi 1,8t, volvo 850t5, någon saab med turbo.. finns jävligt många att välja mellan detta är bara ett få tal utav alla
volvo 850 har ja rätt länge sneglat lite över i smyg men kommer aldrig fram till vad ja tycker haha, sen hittade ja en bra sida rätt sent igår. http://www.club323f.com/?page_id=162 a som har svar på ganska många av mina frågor:)