2779
Sök

Vad för kablar och relä till 400w ljusramp.

6 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Tjenixen.

Har investerat i en Bosch Compass 1000 och blev då rekommenderad att köra med 100W H1'or då både Bosch sagt att det går fint, och han jag pratade med körde det i sin ramp.

Men vad behöver jag för kablar, relä och säkring? Var på mekonomen, sa att jag hade en sån ramp med 100w-lampor. Jaha då tar du en sån här, med relä och säkring och allt i.
Jaha, åker hem och tittar lite... 30A säkring.. relät är nog lugnt, det är märkt med 40A.

Men...

100Wx4=400W

400W/12V=~34A. Dvs jag kommer inte långt med 30A säkring. Men vad behöver jag nu för kablar istället för att kunna köra en 40A säkring?

Vet ju inte vad för kablar det var jag fick nu, ska det stå på? Bör jag använda dubbla relän, hur ska dessa kopplas i så fall? Signalkabel i serie genom båda, sedan separata 30-matningar och separata kablar till kontakten för rampen?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 september 2011
Tips är att alltid ha överkapacitet, 2st 30/40A reläer med 6mm² matning lär bli skitbra, ut till lampan tar du minst 1,5mm². Större kablar medför lägre spänningsfall och är därför aldrig fel. smile

Edit, glöm för fan inte en riktig jordning.
Senast redigerat av RD_87 (22 september 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

6 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Tips är att alltid ha överkapacitet, 2st 30/40A reläer med 6mm² matning lär bli skitbra, ut till lampan tar du minst 1,5mm². Större kablar medför lägre spänningsfall och är därför aldrig fel. smile

Okej, du menar 1,5mm ifrån relät (reläna) till ljusen? Det går bra med 1,5mm till styrningen från helljuset också va? smile Sedan matningen och jord (överallt?) med 6mm-kabel?

Tänker mig att jorda på samma ställe som helljuset, blev rekommenderad detta så Canbusen inte ska strula.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 september 2011
Nickso skrev:
RD_87 skrev:

Okej, du menar 1,5mm ifrån relät (reläna) till ljusen? Det går bra med 1,5mm till styrningen från helljuset också va? smile Sedan matningen och jord (överallt?) med 6mm-kabel?

Tänker mig att jorda på samma ställe som helljuset, blev rekommenderad detta så Canbusen inte ska strula.

Det räcker med 1,5mm² jord till varje lampa, styrkabel behöver inte vara tjock, duger med vad fan som helst. Canbus har jag noll koll på så det kan jag inte säga nåt om.
Men kör dubbla reläer så kan du ju köra 6mm² in & 2x1,5mm² ut. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök