2825
Sök

Vilka spridare samt stakar till t5?

309 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Tjena, Jag är som många andra på jakt efter att trimma min t5a nu samtidigt som den är urplockad för renovering. Och innan någon börjar tjata om att ämnet har tagits upp 1000 gånger innan vill jag säga att jag vet vad jag ska byta, men jag behöver hjälp med vad jag EXAKT behöver, vart jag köper det osv. Gärna av någon som har erfarenhet å vet att det funkar! smile

Det är en 855 t5 2.3 automat. 

Min plan är:

* Större turbo (19t kanske?)
* Chip
* 3" från turbo samt katt.
* Smidda stakar
* Andra spridare

Det är min plan i nuläget.
Men jag stirrar mig blind på spridarna, vilka ska jag köpa? Läser överallt å alla säger olika. Har sätt mkt att det finns begagnade här på garaget bla..

Ska jag ha gröna r spridare? Eller räcker det med blåa från v70(tror jag)?
Eller finns det andra förlag?

Alla svar uppskattas!

smile

8 254 Inlägg
22 september 2011
Vet inte inte om du glömt det viktigaste eller om det är fixat redan. Växellådan är ju en svag punkt och lär innan man ens funderar på att trimma sköljas och få ny olja och helst förses med bättre kylning i hopp om att den ska hålla. Och med tanke på original automaternas dimensionering är det ingen större ide att titta på något större än ett 16T. Vita eller ljusblå spridare räcker, se till att skaffa ett lmm-hus i rätt storlek samtidigt.

309 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Vet inte inte om du glömt det viktigaste eller om det är fixat redan. Växellådan är ju en svag punkt och lär innan man ens funderar på att trimma sköljas och få ny olja och helst förses med bättre kylning i hopp om att den ska hålla. Och med tanke på original automaternas dimensionering är det ingen större ide att titta på något större än ett 16T. Vita eller ljusblå spridare räcker, se till att skaffa ett lmm-hus i rätt storlek samtidigt.

Ja absolut! Lådan renoveras även den, vet att det är en väldigt svag punkt. Får helt enkelt HOPPAS på att det håller Med nya oljer osv..
  tack för svar om spridarna! Då blir det helt enkelt att sitta och leta här på garaget efter någon som säljer dessa spridare.

309 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Har en fråga till som jag tror att du kan svara på. Är en som säljer "R-spridare" som han kallar dom, hur bra är dem egentligen? Han säljer även en tubro till en ÄCKTA R som han säger. Men han vet ej vad grejerna heter osv. Hur mycket skiljer sig dessa från mina vanliga grejer på en 2.3 motor?
    Sen hur är det där med färgen på spridarna? Kan det vara så enkelt att kolla på vad det är för färg på dem så vet man hur bra de är? Har kollat på nya spridare på hemsidor och då verkar inte det stämma.

MVH smile

Tvivlare
2 266 Inlägg
25 september 2011
Ang. spridarna så är de bäst du skaffar art. nr. och kollar upp dom i Stan Weiss spridarlista. smile http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

8 254 Inlägg
25 september 2011
Vet säljaren inte vad det är för saker eller kan läsa ut nummer / beteckningar på dem så kan det vara bäst att hålla sig borta. R-spridare (inkl T5-R) säger inte mycket med tanke på att det finns 3 olika. Och nej, men kan inte enbart kolla på färgen. Varje färg finns i flera olika storlekar vilket en del oärliga utnyttjat rätt friskt. Man lär hålla koll på numret framförallt. Samma sak vad det gäller turbon, det finns inklusive T5-R 5st olika turbos som suttit på R.

309 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Vet säljaren inte vad det är för saker eller kan läsa ut nummer / beteckningar på dem så kan det vara bäst att hålla sig borta. R-spridare (inkl T5-R) säger inte mycket med tanke på att det finns 3 olika. Och nej, men kan inte enbart kolla på färgen. Varje färg finns i flera olika storlekar vilket en del oärliga utnyttjat rätt friskt. Man lär hålla koll på numret framförallt. Samma sak vad det gäller turbon, det finns inklusive T5-R 5st olika turbos som suttit på R.

Okejokej tack för informationen! Då är det som jag antog då. Han har nu kollat närmare på turbon och säger att det är en 19t. Men i ditt tidigare inlägg sa du att den inte gick på? Okej, jag får fråga han om nummer på spridarna då.

8 254 Inlägg
25 september 2011
Du kan ju montera ett 19T, men du kan inte utnyttja det fullt ut om du vill vara lite säker på att lådan ska hålla.

309 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Du kan ju montera ett 19T, men du kan inte utnyttja det fullt ut om du vill vara lite säker på att lådan ska hålla.

Okejokej då förstår jag!

309 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Har hittat lite andra spridare nu.
  Det är 5st vita.
Finns två nummer till dem:
9454557
0280155766

Kan man på något sätt kolla upp de med hjälp av numrera? Det ända ägaren visste var att det var "Större än orginal".

Finns lite flera också: http://www.blocket.se/gavleborg/S60_2_4 … =9&w=2

Är något av dessa något att ha?
Annars hittar jag bara Gröna spridare som alltid är 4st då de brukar sitta i 700/900 serien. Hittar jag ej något annat får jag väll köpa 8st för att sedan lägga undan 3st smile

8 254 Inlägg
27 september 2011
Dem vita har rätt nummer för att ha suttit på X70 T5 / R. Klart man kan kolla numren, antingen googlar man bara numren eller så kikar man in på tex tpc där det i faq finns lista över numren. 2,4T spridarna är inget att bry sig i. Visst går det att använda dem, men det är ingen större skillnad mot original. Gröna från 7/900 serien lär du undvika, dem är lågogmiga och då komemr det troligen spraka till i styrboxen första gången du försöker starta upp den.

904 Inlägg
27 september 2011
Har du mycket cash så kan du förstärka lådan det går att göra

AUTOTECH S60 power

354 Inlägg
27 september 2011
har h profilstakar 4st 83mm(500mil) om du är intresserad!

309 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Dem vita har rätt nummer för att ha suttit på X70 T5 / R. Klart man kan kolla numren, antingen googlar man bara numren eller så kikar man in på tex tpc där det i faq finns lista över numren. 2,4T spridarna är inget att bry sig i. Visst går det att använda dem, men det är ingen större skillnad mot original. Gröna från 7/900 serien lär du undvika, dem är lågogmiga och då komemr det troligen spraka till i styrboxen första gången du försöker starta upp den.

OkejOkej, verkar vara jävligt svårt att hitta några spridare som passar.. Har fått råd om att leta efter spridare från en s60R gröna typ.
Ang stakar tar jag nog och köper h-profil på någon sida då det verkar vara svårt att hitta begagnade. Kan du rekommendera någon sida?

309 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:

En fråga  till smile
   Hur "stora" är spridarna orginal? Alltså hur mkt cc/min? Tänkte om man ska jämnföra med andra när man sitter å letar.
Som du förstår är jag väldigt Grön på den här fronten! Har endast hållt på med äldre motorer innan osv..

8 254 Inlägg
27 september 2011
R-spridarna är ju kanon om du siktar på 350-400hk, annars är dem bara overkill. Vita eller ljusblå (dem är snudd på exakt lika stora) täcker dina behov och bör vara avsevärt enklare att hitta. Original ligger väl på 310cc@3,8bar

H-profil spelar det ingen större roll vart man köper ifrån om man köer vanliga av billigare sort. Det viktiga är att se till att dem mästa upp så att man vet at dem är raka, att ändarna är runda och kolvbultspelet blir bra.

309 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
R-spridarna är ju kanon om du siktar på 350-400hk, annars är dem bara overkill. Vita eller ljusblå (dem är snudd på exakt lika stora) täcker dina behov och bör vara avsevärt enklare att hitta. Original ligger väl på 310cc@3,8bar

H-profil spelar det ingen större roll vart man köper ifrån om man köer vanliga av billigare sort. Det viktiga är att se till att dem mästa upp så att man vet at dem är raka, att ändarna är runda och kolvbultspelet blir bra.

Okejokej, så det jag skrev numret på funkar alltså bra? För har hittat sådana på blocket nämligen..
Tack för all information! Känner en kille som kan det med stakarna så ska ta å prata med han smile

354 Inlägg
29 september 2011
har 4st spridare å 4 st h profil stakar till salu!

Tillverkare: Siemens Deka
Modellnummer: 6900371
Flöde: 420cc/min @ 3bar
Ohm: Hög-ohm 12.7ohm
Antal: 4st
Övrigt: Standardspridare på B4204T3 som sitter i Volvo S/V40 Phase II.
Pris: 200kr/styck
vet ej om de passar men billigt:)

4st Smidda H-profil vevstakar till Volvos vitmotor. Levereras med ARP skruv. Denna stake passar samtliga lite äldre vitmotorer då org kolvar används.4-5-6 cylindriga

ballanserade å viktade! 139.5mm 23 53
dessa är 500mil gamla= i perfekt skick!

http://www.l-m-r.se/product.do?productId=VOMO008

309 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
rudarmy skrev:
har 4st spridare å 4 st h profil stakar till salu!

Tillverkare: Siemens Deka
Modellnummer: 6900371
Flöde: 420cc/min @ 3bar
Ohm: Hög-ohm 12.7ohm
Antal: 4st
Övrigt: Standardspridare på B4204T3 som sitter i Volvo S/V40 Phase II.
Pris: 200kr/styck
vet ej om de passar men billigt:)

4st Smidda H-profil vevstakar till Volvos vitmotor. Levereras med ARP skruv. Denna stake passar samtliga lite äldre vitmotorer då org kolvar används.4-5-6 cylindriga

ballanserade å viktade! 139.5mm 23 53
dessa är 500mil gamla= i perfekt skick!

http://www.l-m-r.se/product.do?productId=VOMO008

Hej, tack för erbjudandet men det är ju en T5a som det ska sitta i då fattas det en av varje ;-)

354 Inlägg
29 september 2011
haha jag vet, kanske får köpa en av varje så jag får dessa sålda.. el om nån som orkar köpa till..som nu va tanken!smile
Senast redigerat av rudarmy (29 september 2011)

Sök