2726
Sök

Volvo 850 automat går dåligt

853 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#1
Hej. roll

Jag har en GLT från 93, automat 170hk.

När jag lägger D och kör iväg för att sedan bromsa sjunker varvtalet till cirka 500 varv så att det känns som om man ska få motostopp, vad kan det bero på?

Kan även bli som om jag står tex. i P och lägger i D när bilen står still. Alltså den sjunker till 500 varv för att sedan gå upp till normal tomgång, direkt efter den hoppat ner.

Hjälp mig, snälla.

32 Inlägg
26 september 2011
#2
smörj upp tomgångsmotorn.

853 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#3
herrLarsson skrev:
smörj upp tomgångsmotorn.

Redan gjort det, utan resultat.

Mer förslag?

853 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#4
Ingen mer?

1 043 Inlägg
27 september 2011
#5
Rengör och ev justera spjällhuset.

853 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#6
norpan1 skrev:
Rengör och ev justera spjällhuset.

Justera, hur menar du då? Har rengjort det samt kollat så att det öppnar OK och inte kärvar. smile

1 043 Inlägg
27 september 2011
#7
Plockade du bort det när du rengjorde det eller?
Efter rengöring ska man kunna se imellan spjället och huset om man tittar mot en lampa eller dyligt.

853 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#8
norpan1 skrev:
Plockade du bort det när du rengjorde det eller?
Efter rengöring ska man kunna se imellan spjället och huset om man tittar mot en lampa eller dyligt.

Nej, rengjorde dom där "plattorna" som vidgas när man gasar bara och runt om. Tog inte av det.

1 043 Inlägg
27 september 2011
#9
Plocka bort det och rengör, sitter bara med tre muttrar ju.

853 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#10
norpan1 skrev:
Plocka bort det och rengör, sitter bara med tre muttrar ju.

Okej, får göra det på fredag. Men är rädd att det inte spelar så stor roll.

1 043 Inlägg
27 september 2011
#11
Kolla så att det går att se igenom också, annars kan du justera lite på justerskruven.

853 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#12
norpan1 skrev:
Kolla så att det går att se igenom också, annars kan du justera lite på justerskruven.

Okej, finns det en justerskruv på själva huset?

1 043 Inlägg
27 september 2011
#13
Ja där spjällets arm ligger emot, men justera inte mycket.

853 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#14
Såg att jag hade en spricka här: http://data.fuskbugg.se/skalman02/e9c44397_dsds.png

Kan det påverka tomgången?

385 Inlägg
28 september 2011
#15
Kan göra, prova med att spruta startgas där, dör bilen eller att varvtalet går upp så får du åtgärda det. Det sugs in luft efter luftmassemätaren där i nuläget i så fall.

MVH

853 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#16
volvo142-73 skrev:
Kan göra, prova med att spruta startgas där, dör bilen eller att varvtalet går upp så får du åtgärda det. Det sugs in luft efter luftmassemätaren där i nuläget i så fall.

MVH

Jag provade spruta startgas på slangarna som går lite hejvilt, även vid lmm. Hände inget. Men när jag drog ur den dog bilen och jag fick en lampa som lös när jag startade den igen som inte åker bort: "systemfel" eller om det stod "elfel", alltså som förklaring till lampan.

Vad hände?
Hur får jag bort den?

16 Inlägg
29 september 2011
#17
Har liknande problem på min 740 som jag nu har hållt på med över en veckas tid utan resultat ... Dock när man frikopplar så vill den gärna hänga sej vid ca 1500 varv för att sedan dippa ner till 400-500 ... Jag kan inte hitta detta felet har provat lite olika saker ... blir även till att pilla lite idag då ja funderar på att dra loss spjällhuset och kolla igenom de noga .


853 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#18
phin0xz skrev:
Har liknande problem på min 740 som jag nu har hållt på med över en veckas tid utan resultat ... Dock när man frikopplar så vill den gärna hänga sej vid ca 1500 varv för att sedan dippa ner till 400-500 ... Jag kan inte hitta detta felet har provat lite olika saker ... blir även till att pilla lite idag då ja funderar på att dra loss spjällhuset och kolla igenom de noga .

Ska nog också kolla spjällhuset igen, skruvade inte av det förra gången och göra en rejäl överblick över läckage i luft slangar osv.

Det jag funderar på vad det kan vara för bådas del är att lambda sonden ger fel utslag och får tomgången variera. Men att byta en lambda är dyrt, så bäst att göra en rejäl felsökning innan man ger sig på något sådant. Jag ska i alla fall byta bränslefilter på fredag, då mitt inte blivit bytt århundranden, om man ska gå efter dess utförande.

Men är det någon mer här på forumet som kanske har varit med om något liknande eller har någon idé? Skriv gärna.

big_smile

16 Inlägg
29 september 2011
#19
Johanness skrev:
phin0xz skrev:
Har liknande problem på min 740 som jag nu har hållt på med över en veckas tid utan resultat ... Dock när man frikopplar så vill den gärna hänga sej vid ca 1500 varv för att sedan dippa ner till 400-500 ... Jag kan inte hitta detta felet har provat lite olika saker ... blir även till att pilla lite idag då ja funderar på att dra loss spjällhuset och kolla igenom de noga .

Ska nog också kolla spjällhuset igen, skruvade inte av det förra gången och göra en rejäl överblick över läckage i luft slangar osv.

Det jag funderar på vad det kan vara för bådas del är att lambda sonden ger fel utslag och får tomgången variera. Men att byta en lambda är dyrt, så bäst att göra en rejäl felsökning innan man ger sig på något sådant. Jag ska i alla fall byta bränslefilter på fredag, då mitt inte blivit bytt århundranden, om man ska gå efter dess utförande.

Men är det någon mer här på forumet som kanske har varit med om något liknande eller har någon idé? Skriv gärna.

big_smile

Jag har iofs redan kollat igenom min lamda, dock tog ja en på skroten å bytte till ... fortfarande samma problem hmm min LMM är hyffsat fräsch så de SKA inte vara den heller ... tongue Men ja skall fortsätta mitt sökande och återkommer ifall jag nu löser de och ser ifall de kan vara någon hjälp för dej också !


16 Inlägg
30 september 2011
#20
Godmorgon ! Jag felsökte igenom min bil igår , med tanke på att jag har bytt kam i bilen till en V-kam så trottsade jag med eget arbete och drog bort kåpan och kollade ... och till min förvåning så satt kamen helt galet ! Detta löste de mesta av mina problem dock kvarstår ytterst lite att den dippar ner på 500 varv och hänger sej på gasen. Som sagt mycket av detta hjälpte ifall detta nu kan vara till någon slags hjälp för dej !

Mvh



Sök