Husse skrev:
it_mutt skrev:
Nej, navhålet avgör inte om det går att få på ett par 225/40-18 på en Focus -04. Inte ens om man fantiserar och kisar med ögonen.
Klart att navhålet spelar roll.
U kan ju inte montera en fälg med för litet navhål, ej heller med fel ET.
Så det är fyra viktiga faktorer som spelar roll, navhål, ET, rullomkrets och däckbredd.
man kan ju alltid tvinga dit hjul med fel et. och man kan alltid förstora navhålet
man får helt enkelt flytta på skiten som är ivägen
minns när jag hade min första bil. en Fiat uno 60s från 1986.
hittade ett par fälgar från en golf mk2 15" dom tänkte jag att jag skulle ha..
dels hade dom fel bultcirkel.. fiat 4x98 Golf 4x100 men det var ju bara att skruva dit endå.. 2mm hit och dit. fram gick det ju ganska bra.. men bak stallde Et till det rejält.. när man skruvade fast hjulen på bilen. snurrade dom inte. för dom tog i rambenen bak. så det blev till att ta fram övertalaren.. (stora släggan) några övertalningar senare snurrade hjulen runt.
blev inte bättre när jag kapade fjädrarna på den där stackars unon.. får då tog fälgarna i skärmkanterna men det löser jag med lilla övertalaren sen gick det 100% fritt även med 7personer i bilen
enligt mig och mina kamrater var bilen asball just då.. idag ställer jag mig mer tveksam till det.. men ack så roligt vi hade.. 1000kr bil 50.000kr bilstereo
Senast redigerat av Growe (6 november 2023)
Kör fort så hinner inget hända...