2960
Sök

Laddar ej batteriet volvo 240 -85

SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#1
tjena en kompis har problem med sin bil batteriet har aldrig kraft för att starta bilen har bytt generator och batteri till bättre begagnat. men batteriet laddas inte ändå. vad kan vara för fel?


87 Inlägg
28 september 2011
#2
Kolla kablarna. Och kolla hur laddrelät är i generatorn smile


SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#3
Freddddan skrev:
Kolla kablarna. Och kolla hur laddrelät är i generatorn smile
kablarna sitter bra och relät är bra har redan kollat de och va mycket kvar på kolet.


87 Inlägg
28 september 2011
#4
bmwvol skrev:
Freddddan skrev:
Kolla kablarna. Och kolla hur laddrelät är i generatorn smile
kablarna sitter bra och relät är bra har redan kollat de och va mycket kvar på kolet.
Micho säger att du ska testa ladda batteriet när kablarna sitter på, alltså plus och minus, samt laddkablarna.


SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#5
Freddddan skrev:
bmwvol skrev:
Freddddan skrev:
Kolla kablarna. Och kolla hur laddrelät är i generatorn smile
kablarna sitter bra och relät är bra har redan kollat de och va mycket kvar på kolet.
Micho säger att du ska testa ladda batteriet när kablarna sitter på, alltså plus och minus, samt laddkablarna.
har ingen laddare tongue


21 761 Inlägg
28 september 2011
#6
Kolla först att batterilampan lyser när tändningen är påslagen, gör den det så mäter du på generatorns chassi och B+ för att se om det finns spänning där.

Är det spänning (dvs ca 14-14,4 V) så kan du förenkla felsökningen genom att låta plusmätpinnen sitta kvar på generatorns B+ och sätta minusmätpinnen på batteripluspolen, sedan flyttar du plusmätpinnen till generatorns chassi och sätter minusmätpinnen på batteriminuspolen.

Med dessa två mätningar ska mätaren fortfarande stå på spänningsmätning, mätvärdet ska visa så lågt som möjligt (tex 0,2 V). Visar det 1-2 V eller liknande så sitter felet i just den mätkretsen. Var dock försiktig så att inte mätkablarna trasslar in sig i fläktremmarna, eller att du bränner dig på grenröret. smile

Om batterilampan inte lyser med tändningen påslagen så får du följa den tunna kabeln på generatorns D+ och se att den inte har gått av någonstans, risken finns att kabelhöljet har torkat sönder och då kan trådarna rosta av eller även kortsluta mot motorblocket.

Det är inte helt ovanligt att batterikablarna ärgar sönder inuti själva polskon om det är en originalpolsko, men det är inte säkert att det syns när man snabbkikar på kablarna.
Senast redigerat av Drönirettab (28 september 2011)

4 Inlägg
28 september 2011
#7
Någon som vet om "bussningshålen" i momentstagen på bakaxeln ska vara ovala? eller är det mina som är mycket slitna och behöver bytas? smile

4 Inlägg
28 september 2011
#8
(på en 242:a -80:a)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 september 2011
#9
FilipR skrev:
Någon som vet om "bussningshålen" i momentstagen på bakaxeln ska vara ovala? eller är det mina som är mycket slitna och behöver bytas? smile
Nej, de ska vara runda. Men hur fan kom du på att posta denna fråga här!?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#10
RD_87 skrev:
FilipR skrev:
Någon som vet om "bussningshålen" i momentstagen på bakaxeln ska vara ovala? eller är det mina som är mycket slitna och behöver bytas? smile
Nej, de ska vara runda. Men hur fan kom du på att posta denna fråga här!?
undrar jag också tongue


SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Kolla först att batterilampan lyser när tändningen är påslagen, gör den det så mäter du på generatorns chassi och B+ för att se om det finns spänning där.

Är det spänning (dvs ca 14-14,4 V) så kan du förenkla felsökningen genom att låta plusmätpinnen sitta kvar på generatorns B+ och sätta minusmätpinnen på batteripluspolen, sedan flyttar du plusmätpinnen till generatorns chassi och sätter minusmätpinnen på batteriminuspolen.

Med dessa två mätningar ska mätaren fortfarande stå på spänningsmätning, mätvärdet ska visa så lågt som möjligt (tex 0,2 V). Visar det 1-2 V eller liknande så sitter felet i just den mätkretsen. Var dock försiktig så att inte mätkablarna trasslar in sig i fläktremmarna, eller att du bränner dig på grenröret. smile

Om batterilampan inte lyser med tändningen påslagen så får du följa den tunna kabeln på generatorns D+ och se att den inte har gått av någonstans, risken finns att kabelhöljet har torkat sönder och då kan trådarna rosta av eller även kortsluta mot motorblocket.

Det är inte helt ovanligt att batterikablarna ärgar sönder inuti själva polskon om det är en originalpolsko, men det är inte säkert att det syns när man snabbkikar på kablarna.
ska testa de smile


4 Inlägg
29 september 2011
#12
För att ni var aktiva och pratade om 240! orkade inte vänta på svaret!
bmwvol skrev:
RD_87 skrev:
FilipR skrev:
Någon som vet om "bussningshålen" i momentstagen på bakaxeln ska vara ovala? eller är det mina som är mycket slitna och behöver bytas? smile
Nej, de ska vara runda. Men hur fan kom du på att posta denna fråga här!?
undrar jag också tongue

4 Inlägg
29 september 2011
#13
FilipR skrev:
För att ni var aktiva och pratade om 240! orkade inte vänta på svaret!
bmwvol skrev:
RD_87 skrev:

Nej, de ska vara runda. Men hur fan kom du på att posta denna fråga här!?
undrar jag också tongue
Tack för svar! smile För att ni pratade om 240 och var aktiva, orkade inte vänta på ett svar från någon annan stans! wink


Sök