Kolla först att batterilampan lyser när tändningen är påslagen, gör den det så mäter du på generatorns chassi och B+ för att se om det finns spänning där.
Är det spänning (dvs ca 14-14,4 V) så kan du förenkla felsökningen genom att låta plusmätpinnen sitta kvar på generatorns B+ och sätta minusmätpinnen på batteripluspolen, sedan flyttar du plusmätpinnen till generatorns chassi och sätter minusmätpinnen på batteriminuspolen.
Med dessa två mätningar ska mätaren fortfarande stå på spänningsmätning, mätvärdet ska visa så lågt som möjligt (tex 0,2 V). Visar det 1-2 V eller liknande så sitter felet i just den mätkretsen. Var dock försiktig så att inte mätkablarna trasslar in sig i fläktremmarna, eller att du bränner dig på grenröret.
Om batterilampan inte lyser med tändningen påslagen så får du följa den tunna kabeln på generatorns D+ och se att den inte har gått av någonstans, risken finns att kabelhöljet har torkat sönder och då kan trådarna rosta av eller även kortsluta mot motorblocket.
Det är inte helt ovanligt att batterikablarna ärgar sönder inuti själva polskon om det är en originalpolsko, men det är inte säkert att det syns när man snabbkikar på kablarna.