Ge din polare elchocker till han fattar läget. Fråga honom gärna om Automat eller manuell låda är vanligast. Lösningen är Manuell i Sverige och automat i USA...
Bäst i dag. Åkte förresten hela två bilar med manuell låda i USA 2007. Tillhörde ett par släktingar, födda där..
Senast redigerat av Opelmadness (1 oktober 2011)
"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart "Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
En fördel med rak motor är ju att man endast behöver en rem/kedja till kamdrivningen. i V och boxer får man oftast iaf ha minst två motsvarande.
Sen vakna du då efter den drömmen eller ?
Det är inte många motorer behöver det på .. Förstår din tanke. dublla toppar, vevar m.m men åter igen nej.
Han tänkte kanske lite fel bara? För visst man behöver inte två stycken remmar/kedjor däremot krävs en längre rem/kedja med en mer komplicerad dragning än på de flesta raka motorer.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ja... Som sagts ovan så är nog en vanlig RAK 4:a vanligast. Subaru undantaget. Volvo kör ofta med R5 Dvs raka femmor. Dessa har i fallet diesel hämtats från Volkswagen i tidigare år. V4 är som du säger riktigt gamla Saab. Subaru kör envist med soppaslukande B4. Det vill säga Boxermotorer a la bubblan om nån nu kommer ihåg den. En Boxer har cylindrarna på motsatta sidor.
Ge din polare elchocker till han fattar läget. Fråga honom gärna om Automat eller manuell låda är vanligast. Lösningen är Manuell i Sverige och automat i USA...
att en boxermotor skulle dra mer bensin för att kolvarna går åt ett annat håll begriper jag mig inte på, däremot är det 4hjulsdriften som gör så att subarus upplevs att dra mer bensin.
Har ägt 2 subauru legacy med ej22 (fyrcylindrig boxermotor(H4) på 2.2L ) så jag talar från egna riktiga erfarenheter här
En boxer 4a har ej beteckningen B4, däremot finns det en modell av subaru som kallas legacy (b4), även en audi som heter b4. dessa är karosskoder
En fyrcylindrig boxermotor har beteckningen H4
då var det uppklarat inget illa ment mot dig dieselsmurfen
Lugna puckar! Jag gjorde det lite lätt för mig bara :-) Poäng där med 4wd... Lustigt att jag aldrig tänkt på det! Trots ett antal Subaru som demobilar på den tiden man var bilhandlare på heltid... Men soppa drog de! WRX STi drog faktiskt enorma mängder. KAN bero på körsättet kanske?
Sen att raka 6:or är utbalanserade i sin natur som nämns i andra inlägg i tråden stämmer väl bara till viss del. Har allt haft sexor som levt rövare under huven. Japanare undantaget.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift
Det kan jag med min v8 oxå...
För att vara lite seriös så antar jag att du menar att en rak 6:a är för lång för att få plats på tvären i en vanlig bil, jag kan då upplysa om att det finns en del bilar med längsmonterad motor och fwd. Ett bra exempel är vw passat, ett lika bra men något mer ovanligt är saab v4... (ingen av dom har ju 6:or men motorn är iaf längsmonterad i bilen) Eller har du nån annan anledning till att det inte skulle gå att ha framhjulsdrift ihop med en rak 6:a?
>Audis 80 tals och en del tidiga 90 tals modeller har ju raka femmor och Fwd och 4wd
saaben med 6a på tvären är en en saab monstret, det är alltså två av saabs standardmotorer ihopmonterade och fick upp bilen i knappt 200km/h 9000 hade v8 på tvären;P dock även bara det en projekt bil
Fan vid närmare eftertanke så kanske v-8an är den näst vanligaste motortypen? Världens enskilt mest tillverkade motorfamilj är ju chevas smallblock. De flesta amerikanska bilar mellan -55 och -80 har ju v-8or, och många efter det också.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Fan vid närmare eftertanke så kanske v-8an är den näst vanligaste motortypen? Världens enskilt mest tillverkade motorfamilj är ju chevas smallblock. De flesta amerikanska bilar mellan -55 och -80 har ju v-8or, och många efter det också.
Det ligger nått i det du säger ! Om inte annat så borde ju v8an vara vanligare än 5 cyl åtminstånde !
Finns det någon serie tillverkad bil med 7 cylindrar ? Eller project bil för den delen;-) Vore kul o höra hur motorn låter, med tanke på hur skönt 5an med ojämt antal borde en 7a kunna låta trevligt med!!