3296
Sök

Vanligaste motorn i standardbilar.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 oktober 2011
#41
Dieselsmurfen skrev:
Ge din polare elchocker till han fattar läget. Fråga honom gärna om Automat eller manuell låda är vanligast. Lösningen är Manuell i Sverige och automat i USA...

lollol
Bäst i dag. smile
Åkte förresten hela två bilar med manuell låda i USA 2007. Tillhörde ett par släktingar, födda där..
Senast redigerat av Opelmadness (1 oktober 2011)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 oktober 2011
#42
crille_86 skrev:
En fördel med rak motor är ju att man endast behöver en rem/kedja till kamdrivningen. i V och boxer får man oftast iaf ha minst två motsvarande.

Sen vakna du då efter den drömmen eller ?  tongue

Det är inte många motorer behöver det på ..
Förstår din tanke. dublla toppar, vevar m.m men åter igen nej.

C H E V R O L E T <3

6 629 Inlägg
2 oktober 2011
#43
crille_86 skrev:
En fördel med rak motor är ju att man endast behöver en rem/kedja till kamdrivningen. i V och boxer får man oftast iaf ha minst två motsvarande.

Ska piska på men utökar bevis på motsatsen :>

http://img593.imageshack.us/img593/5151/201108160956001.jpg

Kamrem på Impreza WRX.. Är inte så svårt som det ser ut, förutsatt att man ställt in allt rätt innan man lossar

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 oktober 2011
#44
Children-Of-Bodom skrev:
crille_86 skrev:
En fördel med rak motor är ju att man endast behöver en rem/kedja till kamdrivningen. i V och boxer får man oftast iaf ha minst två motsvarande.

Sen vakna du då efter den drömmen eller ?  tongue

Det är inte många motorer behöver det på ..
Förstår din tanke. dublla toppar, vevar m.m men åter igen nej.

Han tänkte kanske lite fel bara? För visst man behöver inte två stycken remmar/kedjor däremot krävs en längre rem/kedja med en mer komplicerad dragning än på de flesta raka motorer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 987 Inlägg
2 oktober 2011
#45
DusanMandick skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Ja... Som sagts ovan så är nog en vanlig RAK 4:a vanligast. Subaru undantaget. Volvo kör ofta med R5 Dvs raka femmor. Dessa har i fallet diesel hämtats från Volkswagen i tidigare år. V4 är som du säger riktigt gamla Saab. Subaru kör envist med soppaslukande B4. Det vill säga Boxermotorer a la bubblan om nån nu kommer ihåg den. En Boxer har cylindrarna på motsatta sidor.

Ge din polare elchocker till han fattar läget. Fråga honom gärna om Automat eller manuell låda är vanligast. Lösningen är Manuell i Sverige och automat i USA...

att en boxermotor skulle dra mer bensin för att kolvarna går åt ett annat håll begriper jag mig inte på, däremot är det 4hjulsdriften som gör så att subarus upplevs att dra mer bensin.

Har ägt 2 subauru legacy med ej22 (fyrcylindrig boxermotor(H4) på 2.2L ) så jag talar från egna riktiga erfarenheter här smile

En boxer 4a har ej beteckningen B4, däremot finns det en modell av subaru som kallas legacy (b4), även en audi som heter b4. dessa är karosskoder

En fyrcylindrig boxermotor har beteckningen H4 smile

då var det uppklarat smile inget illa ment mot dig dieselsmurfen smile

Lugna puckar! Jag gjorde det lite lätt för mig bara :-)
Poäng där med 4wd... Lustigt att jag aldrig tänkt på det! Trots ett antal Subaru som demobilar på den tiden man var bilhandlare på heltid... Men soppa drog de! WRX STi drog faktiskt enorma mängder. KAN bero på körsättet kanske?

Sen att raka 6:or är utbalanserade i sin natur som nämns i andra inlägg i tråden stämmer väl bara till viss del. Har allt haft sexor som levt rövare under huven. Japanare undantaget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

HEAVY METAL
765 Inlägg
4 oktober 2011
#46
henke_99 skrev:
Malheus skrev:
aha_100 skrev:

aa men dubbelt så bred å

Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift

Det kan jag med min v8 oxå...

För att vara lite seriös så antar jag att du menar att en rak 6:a är för lång för att få plats på tvären i en vanlig bil, jag kan då upplysa om att det finns en del bilar med längsmonterad motor och fwd. Ett bra exempel är vw passat, ett lika bra men något mer ovanligt är saab v4... (ingen av dom har ju 6:or men motorn är iaf längsmonterad i bilen) Eller har du nån annan anledning till att det inte skulle gå att ha framhjulsdrift ihop med en rak 6:a?

>Audis 80 tals och en del tidiga 90 tals modeller har ju raka femmor och Fwd och 4wd

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Handledare
1 481 Inlägg
4 oktober 2011
#47
Hrmmmmm. Saab har faktiskt haft en rak 6-cyl motor på tvären.......


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108772/108772-457ad390616f6957ecc4d03ba2007a80.jpg
Senast redigerat av saab_sonett (4 oktober 2011)


5 111 Inlägg
4 oktober 2011
#48
Volvo S80 har ju en tvärställd raksexa...


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 oktober 2011
#49
saab_sonett skrev:
Hrmmmmm. Saab har faktiskt haft en rak 6-cyl motor på tvären.......


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 007a80.jpg

Två st. trecyl däremot. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

564 Inlägg
4 oktober 2011
#50
saab_sonett skrev:
Hrmmmmm. Saab har faktiskt haft en rak 6-cyl motor på tvären.......


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 007a80.jpg

Det där var kreativt! big_smile Har du några fler bilder på den bilen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 oktober 2011
#51
Volvo544special65 skrev:
Volvo S80 har ju en tvärställd raksexa...

Säker? Jag trodde det var en rakställd tvärsexa?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

318 Inlägg
4 oktober 2011
#52
saaben med 6a på tvären är en en saab monstret, det är alltså två av saabs standardmotorer ihopmonterade och fick upp bilen i knappt 200km/h tongue
9000 hade v8 på tvären;P dock även bara det en projekt bil


Handledare
1 481 Inlägg
4 oktober 2011
#53
sverkera skrev:
saab_sonett skrev:
Hrmmmmm. Saab har faktiskt haft en rak 6-cyl motor på tvären.......


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 007a80.jpg

Det där var kreativt! big_smile Har du några fler bilder på den bilen?

Finns väl lite mer info här. Har sett den köra, obeskrivligt ljud. big_smile
http://www.saabmuseum.com/monster/index.html


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 oktober 2011
#54
Fan vid närmare eftertanke så kanske v-8an är den näst vanligaste motortypen? Världens enskilt mest tillverkade motorfamilj är ju chevas smallblock. De flesta amerikanska bilar mellan -55 och -80 har ju v-8or, och många efter det också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
4 oktober 2011
#55
caromania skrev:
evilaudio skrev:
caromania skrev:

Ja det vet jag väl, men nu... hmm

ingen va ja vet iaf..

Inte jag heller? Kan bara komma på Triumph-halvan?

Lancia har en gammal roadster med v4. Det var uppenbarligen Lancia som började med "V" motorer.


564 Inlägg
4 oktober 2011
#56
saab_sonett skrev:
sverkera skrev:
saab_sonett skrev:
Hrmmmmm. Saab har faktiskt haft en rak 6-cyl motor på tvären.......


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 007a80.jpg

Det där var kreativt! big_smile Har du några fler bilder på den bilen?

Finns väl lite mer info här. Har sett den köra, obeskrivligt ljud. big_smile
http://www.saabmuseum.com/monster/index.html

Hmm, man kanske kan köpa den billigt från fogden nu... wink

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 oktober 2011
#57
RD_87 skrev:
Fan vid närmare eftertanke så kanske v-8an är den näst vanligaste motortypen? Världens enskilt mest tillverkade motorfamilj är ju chevas smallblock. De flesta amerikanska bilar mellan -55 och -80 har ju v-8or, och många efter det också.

Det ligger nått i det du säger !
Om inte annat så borde ju v8an vara vanligare än 5 cyl åtminstånde ! smile

C H E V R O L E T <3

1 215 Inlägg
5 oktober 2011
#58
Jag som trodde stjärnmotorer (oavsett cylinderantal) va vanligast :o

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt &#9829;

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 oktober 2011
#59
Pavva skrev:
Jag som trodde stjärnmotorer (oavsett cylinderantal) va vanligast :o

I standardbilar? Nja... wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

HEAVY METAL
765 Inlägg
5 oktober 2011
#60
Finns det någon serie tillverkad bil med 7 cylindrar ? Eller project bil för den delen;-) Vore kul o höra hur motorn låter, med tanke på hur skönt 5an med ojämt antal borde en 7a kunna låta trevligt med!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se


Sök