3249
Sök

HJÄLP! Vilken/vilka motorer passar i en Vaz Lada 2105 "bolt on" ???

1 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Hej!

Har precis inhandlat mig en av de kanske mest udda bilar i detta land, (inser jag nu) en Vaz Lada 2105 från -1983.

Bilen är tänkt som ett projekt för vintern som busbil att åka o sladda med, men just nu känns de 65hk orginal lite tamt och undrar därför om någon härinne besitter kunskaper kring vilken/vilka motorer som passar i dessa ryska skönheter wink Är hemskt tacksam för alla tips jag kan få, har fått höra att Fiat twin cam motorerna passar sk. "bolt on"  utan att motorfästen eller kardan måste ändras, dock säger vissa jag talat med att det är bättre att satsa på Fiat Croma motorn, då denna även finns med turbo och att också den ska funka med original motorfästen och växellåda??

Twin cam motorerna har jag sökt efter med lykta via nätet ska bege mig till bilskroten i nästa vecka? men dessa verkar också var helvetiskt svåra att få tag i? så om någon vet någon 1600cc eller 1800cc twin cam motor som finns och är till salu så är det mer än välkommet!

OBSOBS, är inte särskilt kunnig på varken motorer eller skruvande i allmänhet så kom inte med lösningar och förslag som innebär en omöjlighet för den okunnige, Tack på förhand vill ni veta något mer så ställ frågor!

Mvh / Rallygalleriet
Senast redigerat av Rallygalleriet (23 november 2014)

Rallygalleriet.se

Sök