3437
Sök

Saab 9-5 Aero med ett " förtidigt varvstopp" ??

44 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#41
hotrodder skrev:
berggren91 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Bytt tändstift nyligen ??

Kan ju vara dom med...

Dom bytte jag förra våren.  Så borde inte vara dom!

Tack för svaret!

Vad stoppade du i för sorts tändstift?

Jag gick bara in på en Saab verkstad och sa att jag ville ha stifft till 9-5 aero. Så fick precis sånna som alltid suttit i.  Va dom hette kommer ja inte ihåg!

Tack för svaret!


Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 november 2011
#42
byt själv till bcpr7es-11 o se om det hjälper, kan behövas byta mer ofta om bilen är trimmad!


24 Inlägg
9 november 2011
#43
japp berggren91 jag lämnade in bilen och dom bytte bara den det gick på 1700 kr och bilen vart som ny allt var borta och bilen funka kanon,    min bil vart värre och värre till slut gick den knappt att starta, den hoppade igång på startgas och 2 månader innan hade jag den inne på felsökning men dom såg inget alls på datan dom kopplade in      så det kan vara värt att prova att byta

562 Inlägg
9 november 2011
#44
ozit skrev:
japp berggren91 jag lämnade in bilen och dom bytte bara den det gick på 1700 kr och bilen vart som ny allt var borta och bilen funka kanon,    min bil vart värre och värre till slut gick den knappt att starta, den hoppade igång på startgas och 2 månader innan hade jag den inne på felsökning men dom såg inget alls på datan dom kopplade in      så det kan vara värt att prova att byta

Fick in en 9-5 T7 i somras på jobbet som betedde sig så som du har beskrivit och den kunde tjuvstanna/högg till, och det visade sig vara vevaxellägesgivaren som felade där.

9-5 Aero Sedan -05

44 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#45
Funkiee skrev:
byt själv till bcpr7es-11 o se om det hjälper, kan behövas byta mer ofta om bilen är trimmad!

Okej kan vara värt att kolla upp! vart hittar ja sådana stift?

Tack för svaret!


44 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#46
ozit skrev:
japp berggren91 jag lämnade in bilen och dom bytte bara den det gick på 1700 kr och bilen vart som ny allt var borta och bilen funka kanon,    min bil vart värre och värre till slut gick den knappt att starta, den hoppade igång på startgas och 2 månader innan hade jag den inne på felsökning men dom såg inget alls på datan dom kopplade in      så det kan vara värt att prova att byta

Då känns det verkligen som det är värt att byta den med medans jag ändå håller på! Ska försöka byta den på tis nästa vecka så återkommer med resultatet!

Tack för svaret!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 november 2011
#47
berggren91 skrev:
Funkiee skrev:
byt själv till bcpr7es-11 o se om det hjälper, kan behövas byta mer ofta om bilen är trimmad!

Okej kan vara värt att kolla upp! vart hittar ja sådana stift?

Tack för svaret!

Maptun, speedparts, mekonomen, saab, meca...  ja lite överallt...

Men original till aero är ju NGK PFR6H-10 ??


Fast iofs är det väl väldigt få som betalar lite extra för att köra med dom utan byter lite oftare istället...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Servicetekniker
160 Inlägg
10 november 2011
#48
berggren91 skrev:
Funkiee skrev:
byt själv till bcpr7es-11 o se om det hjälper, kan behövas byta mer ofta om bilen är trimmad!

Okej kan vara värt att kolla upp! vart hittar ja sådana stift?

Tack för svaret!

Speedparts har tex. Sen tror jag att jag sett sådana på Mekonomen (det kan ha varit Autoexperten) också om du inte vill skicka efter..
Senast redigerat av AEracing (10 november 2011)

OG9-3 2.0T Sport Edition

44 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#49
TBOC_Razor skrev:
berggren91 skrev:
Funkiee skrev:
byt själv till bcpr7es-11 o se om det hjälper, kan behövas byta mer ofta om bilen är trimmad!

Okej kan vara värt att kolla upp! vart hittar ja sådana stift?

Tack för svaret!

Maptun, speedparts, mekonomen, saab, meca...  ja lite överallt...

Men original till aero är ju NGK PFR6H-10 ??


Fast iofs är det väl väldigt få som betalar lite extra för att köra med dom utan byter lite oftare istället...

okej!

Ja så hette nog dom jag har i nu!

Jag skulle hellre betala lite mer och få lite bättre!

Tack för svaret!


44 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#50
AEracing skrev:
berggren91 skrev:
Funkiee skrev:
byt själv till bcpr7es-11 o se om det hjälper, kan behövas byta mer ofta om bilen är trimmad!

Okej kan vara värt att kolla upp! vart hittar ja sådana stift?

Tack för svaret!

Speedparts har tex. Sen tror jag att jag sett sådana på Mekonomen (det kan ha varit Autoexperten) också om du inte vill skicka efter..

Okej från speedparts har jag bara god erfarenhet ifrån så kan nog bli en beställning därifrån isåfall smile

Tack för svaret!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 november 2011
#51
berggren91 skrev:
AEracing skrev:
berggren91 skrev:

Okej kan vara värt att kolla upp! vart hittar ja sådana stift?

Tack för svaret!

Speedparts har tex. Sen tror jag att jag sett sådana på Mekonomen (det kan ha varit Autoexperten) också om du inte vill skicka efter..

Okej från speedparts har jag bara god erfarenhet ifrån så kan nog bli en beställning därifrån isåfall smile

Tack för svaret!

När jag köpte min sats med PFR6H-10 så kostade dom mindre på lokala mekonomen verkstan...  Det kan löna sig att kolla runt wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

44 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#52
TBOC_Razor skrev:
berggren91 skrev:
AEracing skrev:

Speedparts har tex. Sen tror jag att jag sett sådana på Mekonomen (det kan ha varit Autoexperten) också om du inte vill skicka efter..

Okej från speedparts har jag bara god erfarenhet ifrån så kan nog bli en beställning därifrån isåfall smile

Tack för svaret!

När jag köpte min sats med PFR6H-10 så kostade dom mindre på lokala mekonomen verkstan...  Det kan löna sig att kolla runt wink

Okej jo det är ju faktiskt sant! wink


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 november 2011
#53
När jag köpte min 9-5 Aero så tändes motorlampan ibland. Jag checkade med Tech-2 och fick svaret; ofullständig förbränning/för kort brinntid i en cylinder. Däremot märktes ingen skillnad i prestanda. Bytte TK men symptomen kvarstod så jag kontrollerade tändstiften. Det satt vanliga BP6ES stift i och dessa byttes till rätt platinastift enligt verkstadshandboken. Sedan dess är motorlampan släckt och Tech-2 säger att förbränning/brinntid är hel ok.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

44 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#54
hotrodder skrev:
När jag köpte min 9-5 Aero så tändes motorlampan ibland. Jag checkade med Tech-2 och fick svaret; ofullständig förbränning/för kort brinntid i en cylinder. Däremot märktes ingen skillnad i prestanda. Bytte TK men symptomen kvarstod så jag kontrollerade tändstiften. Det satt vanliga BP6ES stift i och dessa byttes till rätt platinastift enligt verkstadshandboken. Sedan dess är motorlampan släckt och Tech-2 säger att förbränning/brinntid är hel ok.

Ja jävlar du! Så med andra ord är det väldigt viktigt med rätt stifft!

Tack för svaret!


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 november 2011
#55
berggren91 skrev:
hotrodder skrev:
När jag köpte min 9-5 Aero så tändes motorlampan ibland. Jag checkade med Tech-2 och fick svaret; ofullständig förbränning/för kort brinntid i en cylinder. Däremot märktes ingen skillnad i prestanda. Bytte TK men symptomen kvarstod så jag kontrollerade tändstiften. Det satt vanliga BP6ES stift i och dessa byttes till rätt platinastift enligt verkstadshandboken. Sedan dess är motorlampan släckt och Tech-2 säger att förbränning/brinntid är hel ok.

Ja jävlar du! Så med andra ord är det väldigt viktigt med rätt stifft!

Tack för svaret!

På Aeron är det tydligen rätt pinknödigt, var därför jag undrade vad det satt för stift i din. "Vanliga" 9-5´or är inte lika kinkiga. Men läser man på hur tändsystemet i Saabarna fungerar så är det riktigt avancerat. Tändkassetten är ett avancerat kapacitivt tändsystem som bland annat detekterar jonström i förbränningsrummet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
10 november 2011
#56
1. Kolla att din wastegate-stång inte kärvar. Inte jättevanligt på 9-5 och förmodligen inte heller pga att du LÄR JU gasa lite med den, MEN det skadar inte att kolla. Sitter framför turbon under värmeskölden. (Armen ska mot AVGASRÖRET. Inte mot klockan! - Det ska vara motstånd men inte kärv.)

Trionicsystemet kräver att du har rätt stift (resistorstift, de ni pratat om här) för att fungera som det ska.

Normalt sett brukar vevaxellägesgivaren ge symptomet att den blir svårstartad när den blivit avstängd varm. Alltså du springer in någonstans och köper något, kommer tillbaka ut och så startar inte bilen.  - Den här ger ingen felkod om du slagit av tändningen efter felet uppstått! -
Den kan ge andra symptom såsom ditt också, men det är inte lika vanligt.

Det låter inte som soppapump heller.

Kolla att inga stift är spruckna i porslinet. (De brukar iofs gå på 3 burkar då, eller börja missa på hård gas)

Och för de som undrar på "varför inte öppen dump"/som inte såg länken, är det för att Trionic får fel värden på hur mycket luft som finns i insuget och kommer gå för fett.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

44 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#57
Joshi skrev:
1. Kolla att din wastegate-stång inte kärvar. Inte jättevanligt på 9-5 och förmodligen inte heller pga att du LÄR JU gasa lite med den, MEN det skadar inte att kolla. Sitter framför turbon under värmeskölden. (Armen ska mot AVGASRÖRET. Inte mot klockan! - Det ska vara motstånd men inte kärv.)

Trionicsystemet kräver att du har rätt stift (resistorstift, de ni pratat om här) för att fungera som det ska.

Normalt sett brukar vevaxellägesgivaren ge symptomet att den blir svårstartad när den blivit avstängd varm. Alltså du springer in någonstans och köper något, kommer tillbaka ut och så startar inte bilen.  - Den här ger ingen felkod om du slagit av tändningen efter felet uppstått! -
Den kan ge andra symptom såsom ditt också, men det är inte lika vanligt.

Det låter inte som soppapump heller.

Kolla att inga stift är spruckna i porslinet. (De brukar iofs gå på 3 burkar då, eller börja missa på hård gas)

Och för de som undrar på "varför inte öppen dump"/som inte såg länken, är det för att Trionic får fel värden på hur mycket luft som finns i insuget och kommer gå för fett.

Tack för det långa och bra svaret! Ska ta mig en titt på wastegate stången när jag får tid!

Ska även gå igenom stifften och kolla så det inte e några sprickor!

Tack för svaret!


44 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#58
Update!

Idag bytte jag vevaxelgivaren.

Det blev inget bättre.. Eller ja lite kanske, när jag testade för ett tag sedan så dog den inte när ja trampa kopplingen och när blöddret kom så börja inte motorlampan blinka.

Men det är alltså det där " förtidiga varvstoppet" som blöddrar och håller bilen i sin fart på ca 5300 rpm är det nu.

Det känns precis som en typ varvregulator, (ni som lekt med epor å använt varvregulator för att lura mister blå vet vad jag pratar om ) Och nu istället för att motor lampan börjar blinka så kan ja ligga och köra helt stadigt i exakt samma hastighet. Den gör 140 på 3an i ca 5300 varv och där ligger den och rör sig inte ett dugg i hastighet. Släpper ja däremot gasen lite lätt å stämplar fullt igen så går den hela registret ut problemfritt.

Men va kan det vara som kan ha det här effekten att kunna låsa varvantalet så precis? Tycker att det inte kan så många saker som finns kvar men tydligen så gör det de.

Så mer hjälp och funderingar behövs. Och tusen tack till er som hittils har lagt energi å försöka hjälpa mig !

Ska kolla stifften så dom inte är skadade och ska kolla vad dom heter så det är rätt stifft i den.

Ska även kolla igenom weastgate stången också som han över tipsade om.

Bytta saker nydligen:
Tändkasset
Vevaxelgivaren
Testat med ny Luftmassemätare utan bättre resultat.

Förra året:
Tändstifft
Ny luftmassemätare
Soppa pump.

Tack för eran tid! MVH Berggren.



Sök