1. Kolla att din wastegate-stång inte kärvar. Inte jättevanligt på 9-5 och förmodligen inte heller pga att du LÄR JU gasa lite med den, MEN det skadar inte att kolla. Sitter framför turbon under värmeskölden. (Armen ska mot AVGASRÖRET. Inte mot klockan! - Det ska vara motstånd men inte kärv.)
Trionicsystemet kräver att du har rätt stift (resistorstift, de ni pratat om här) för att fungera som det ska.
Normalt sett brukar vevaxellägesgivaren ge symptomet att den blir svårstartad när den blivit avstängd varm. Alltså du springer in någonstans och köper något, kommer tillbaka ut och så startar inte bilen. - Den här ger ingen felkod om du slagit av tändningen efter felet uppstått! -
Den kan ge andra symptom såsom ditt också, men det är inte lika vanligt.
Det låter inte som soppapump heller.
Kolla att inga stift är spruckna i porslinet. (De brukar iofs gå på 3 burkar då, eller börja missa på hård gas)
Och för de som undrar på "varför inte öppen dump"/som inte såg länken, är det för att Trionic får fel värden på hur mycket luft som finns i insuget och kommer gå för fett.
Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.