Garfield skrev:
Rquired skrev:
-Jag har inte någonstans skrivit ordet
"fakta", däremot så skrev jag
"Kan som BMW-ägare konstatera" i början av mitt inlägg vilket jag hade tänkt skulle uppfattas som att det var mina erfarenheter som ägare utav en 328i som skrevs ner. Om du tolkar det annorlunda är det beklagligt.
Det är beklagligt att du framför dina åsikter som om de vore fakta. Du inser att forumsdeltagare i värsta fall tolkar dina inlägg som fakta?
Jag förstår att du skriver om dina upplevelser och jag tror inte du ljuger men du kan likväl ha fel. Så snälla, var tydlig med att det är dina egna åsikter du skriver om.
Hur hade du till exempel tolkat meningen "Men den stora ekonomiska vinsten med en 328i M52 mot en Volvo Turbo är att det blir en markant skillnad i förbrukning."?
Med dig bakom ratten är det förmodligen så, men med någon annan bakom ratten på en annan bil kan det likväl slå åt andra hållet.
Jag har inte skrivit något som jag tolkar som ett påstående om att det är fakta jag skriver, utan tvärt om jag förtydligade till och med att det var mina upplevelser som 328i-ägare jag skrev ner. Detta är ett internet-forum där åsikter slängs fram som fakta varje dag, varje minut, och det är upp till var och en att tolka innebörden av det som skrivs.
Jag har gått ett steg längre och ovan dessutom förtydligat att det är mina erfarenheter jag skriver ner, trots att det egentligen borde vara självklart. Om du och jag talades vid i verkliga livet, skall jag då förtydliga vad som är fakta eller skall jag förtydliga att allt annat
inte är fakta? Det senare tror jag hade blivit väldigt omständigt.
Jag tolkar exempelmeningen precis som den lyder, Volvo är eller om man så vill var kända för att vara törstiga bilar och jag har trots att ha kört de flesta modeller aldrig varit med om en Volvo som kan matcha prestanda/förbrukning-kvoten en BMW har. Detta är också något BMW fått pris för, det är fakta och den redovisade jag ovan.
Men likväl, exempelmeningen är skriven i en form som jag utan tvekan tolkar som att det är min erfarenhet. Därav kan den inte heller tolkas som annat än att så är fallet
när jag sitter bakom ratten, hur skall jag kunna uttala mig om vilken förbrukning andra förare har?
Detta är internet, om jag så vill påstå att jorden är platt är det fritt fram så länge jag följer Garaget´s regler. Det är alltid läsaren som måste vara kritisk, för lägger man ansvaret på skribenterna kan en oärlig skribent lura i läsaren precis vad som helst om inte denna tänker kritiskt. Eller hur?