2609
Sök

Driva 6 högtalare med huvudenheten, går det?

12 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Har en liten micra 98, tänkte ge mig på att byta stereo i den och koppla in högtalare i hatthyllan. köpte en stereo på 4*50 watt. Nu till problemet det sitter 2 små högtalare vid vindrutan och 2 nere vid dörren orkar stereon dra alla 6 isåfall??? Tacksam för svar för en nybörjare big_smile

(Rubrik redigerad, tänk på att en bra och informativ rubrik ger fler och bättre svar. /Moderator)

8 883 Inlägg
3 oktober 2011
§3 Rubriksanvisningar
Låser och ber dig åtekomma med en informativt och beskrivande rubrik.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh
Hamilton

Och jag låser upp igen med redigerad rubik, kan vara lite snäll så här i början. wink /Christoffer

Fotograf på tierpidag.se

16 197 Inlägg
3 oktober 2011
conta skrev:
Har en liten micra 98, tänkte ge mig på att byta stereo i den och koppla in högtalare i hatthyllan. köpte en stereo på 4*50 watt. Nu till problemet det sitter 2 små högtalare vid vindrutan och 2 nere vid dörren orkar stereon dra alla 6 isåfall??? Tacksam för svar för en nybörjare big_smile

(Rubrik redigerad, tänk på att en bra och informativ rubrik ger fler och bättre svar. /Moderator)

eftersom de troligtvis sitter nån form av delningsfilter fram så går de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 Inlägg
9 oktober 2011
Lånar din tråd litegrann, så slipper jag göra en ny wink
Har en JVC stereo med 4x50w och tänkte koppla in ett par 6x9or i hatthyllan.
Eftersom högtalarna i dörrarna är inkopplade finns det inga utgångar kvar i stereon. Då behöver jag väl serie eller parallellkoppla?

Högtalarna är på 4 ohm och med parallelkoppling blir det 2 ohm. Klarar stereon detta eller ska jag koppla i serie?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Seriekoppla för säkerhetsskull, men då är frågan hur det blir med delningsfiltren. Det bästa och enklaste vore att driva ett par högtalare med steg. Men varför ska du i med fler högtalare?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
9 oktober 2011
Högtalarna sitter redan i hatthyllan så tänkte att det är väl lika bra big_smile

Hittade den här sidan på forumet
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … fer_imp=1#

Skulle det gå att koppla såhär? Så att jag får 4 Ohm.
Och sedan lägga 6x9orna på en egen kanal.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2011
Njae, det blir inge vidare, då blir det snedbelastning istället. Kör på 4st högtalare istället så slipper du problem, eller så driver du ett par med slutsteg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
9 oktober 2011
Okej, tack!

Sök