3398
Sök

Finns det guider till att lätta bilar?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena.

Jag försöker hitta guider eller något detaljerat projekt som jag kan lära mig av hur man lättar bilar grovt. Altså "rallybilslätt". Finns det något som min hjärna kan glufsa i sig någonstans?


Forummoderator
26 373 Inlägg
6 oktober 2011
#2
Behövs det guider till sånt..?

Är väl bara att gnugga geniknölarna lite extra och ta bort det som inte fyller en funktion, och väger bly.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#3
AirOne skrev:
Behövs det guider till sånt..?

Är väl bara att gnugga geniknölarna lite extra och ta bort det som inte fyller en funktion, och väger bly.

Mjo men t.ex. vilka tekniker går bra när man ska lätta dörrar och förstärka dem på lättaste sätt? Man kan alltid missa saker. Och vad kan man borra i för att spara vikt utan att skapa risker. Kan man byta ut golvet? sådana saker.


Forummoderator
26 373 Inlägg
6 oktober 2011
#4
Eddy skrev:
AirOne skrev:
Behövs det guider till sånt..?

Är väl bara att gnugga geniknölarna lite extra och ta bort det som inte fyller en funktion, och väger bly.

Mjo men t.ex. vilka tekniker går bra när man ska lätta dörrar och förstärka dem på lättaste sätt? Man kan alltid missa saker. Och vad kan man borra i för att spara vikt utan att skapa risker. Kan man byta ut golvet? sådana saker.

Det är väl därför man gnuggar geniknölarna lite extra, hehe.
Alla bilar är ju olika, så en universalguide vet jag inte om det går att skriva till vilken bil som helst.
Men som sagt. Sånt märker man ju när man börjar lätta.
Plus att man lättar efter förstånd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 255 Inlägg
6 oktober 2011
#5
Du kan ju alltid gjuta dörrarna i kolfiber de kommer du spara mycket på så får du väl bara ha någon form av förstärkning i dörrarna.

Sen kan du ju alltid riva ner hela tanken o skaffa en lite fulecell på typ 20L tongue

bort med AC och ABS

Riv ur mattan i bilen bort med fram o baksäte in med 2 kolfiber stolar fram tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

645 Inlägg
6 oktober 2011
#6
Eddy, nog ska vi kunna göra bilen lättare åt dig! wink
Sen finns ju lexanrutor, kapa bort bakskärmarna och popnita/plasta in plasta in skärmar i plast (kan du ev köpa breddade om de finns, fåru in fläskigare däck), glasfiber huv/baklucka, rensa ljudisolerng m.m

//Marcus Saari

Performance meck
342 Inlägg
6 oktober 2011
#7
tänk bara att allt gör skillnad minsta gram som försvinner gör bilen lättare!
allt även små grejer räknas börja med att demontera dörrsidor överallt inertack bagae inredning reservhjul bälten bak baksäte högtalare bort med elhiss motorer centrallås motorer spolarvätske behållare onödiga slangar onödiga fästen bort med underreds massa och endast lacka underredet byt ut alla stag och grejer till aluminium börja rensa i elsystemt på onödigt så som elhissar centrallås som du redan demonterat motrerna till.
något som väger mycket är även krockdämpare och krock balkar som man inte ska ha om man inte tänkt krocka dessa ersäts med endast plasten från kofångarna som skruvas fast men kortast möjliga skruvar!
sen kapas dörrarna förutom förarens helt ren så du endast har kansterna kvar efter du gjort allt detta har du lätt fått bort över 300kg
obs det är beroende fram kallande så ta det lungt...
Mvh


Sök