24 augusti 2006
Trådstartare
tjena, har en volvo 740 som det sitter en 940ins 16v motor (b234f) monterad av volvo 1992 men bilen gick inte igenom besiktningen pga av fel avgasvärden:( (har besiknings papper på att den gått igenom förut sen 92) när jag hadde den på besiktningen så höll den på å dö e jävlades på tomgången. när jag kommer hem å kollar runt lite i motorrumet så upptäcker jag att gaspjälskontakten inte sitter som den ska skruvarna satt löst så sjysterade in den rätt men bilen fick fortfarande för mycket bensin å tomgång på 1400 v/m på köpet när man kör diagnossystemet visar den 2-3-2 Adaptiv lambdakontroll, mager eller fet blandning vid tomgång. har testa alt jag kommer på men hittar inte felet tex bytt lamda testat en annan lmm å mycket mera e nog ingen som orkar läsa inlägget om jag skriver allt. så jag lämnade in bilen hoss okq8 här där jag bor dom har en kille som jobbat på volvo i 15 år där men så fick jag tilbax den han ville att jag skulle motera orginal luft filter på den för att det satt öppet på å att det kunde störa efter som dom kapat insugs röret, så sa han att co va så högt att hans instrument visade max asså att co är högre än instrumentet kan visa. efter som inte jag hadde moterar öppna luftfiltrer utan föra ägaren så har jag inte orginal rör biten så jag åkte ut till skroten hittate inte ett orginal rör utan tog ett från en gl å kapaded å limade med silikon å grejer för att få dit den, men det luktar som han fortfarande får för mycket soppa å han går ojämt på tomgången kan det va så att det måste va precis exakt rätt rör bit för att det ska funka med lmm? ska själv klart fixa en orginal men det lär dom ju få beställa hem så man får vänta innan man får den sen undrade killen på macken om det va rätt lmm på så om nån här har en 940 glt 16v så skulle jag gärna vilja veta vilken lmm som sitter på era bilar? vart ett lånt inlägg hoppas ni orkar läsa det skulle va jätte tacksam för hjälp/jimmy