2474
Sök

Smörja glidpinnar?

1 313 Inlägg
11 oktober 2011
#2
Kopparpasta..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 oktober 2011
#3

jag kör på kopparpasta:) men annars ska du ha ett fett som tål höga tempraturer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

300 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#4
Volvofarfar skrev:
Kopparpasta..

Kopparpasta vill jag gärna inte använda, då det sliter på gummiskyddet.
Senast redigerat av RoniisH (11 oktober 2011)


1 313 Inlägg
11 oktober 2011
#5
Sliter på gummiskyddet? nu får du förklara?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

73 Inlägg
156 Inlägg
11 oktober 2011
#7
Du ska ha ett silikonbaserat fett, som du köper på ad bildelar, mekonomen eller dylikt, inget annat ;P


309 Inlägg
11 oktober 2011
#8

Läser och släcker felkoder. pm för info

2 419 Inlägg
11 oktober 2011
#9
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!


1 313 Inlägg
11 oktober 2011
#10
strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

2 419 Inlägg
11 oktober 2011
#11
Volvofarfar skrev:
strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Konstigt, får typ in en bil i veckan på jobbet som pinnarna sitter fast på!! Sen blir det ju så jäkla kladdigt med kopparpasta wink


300 Inlägg
11 oktober 2011
Trådstartare
#12
jonas_ahman skrev:
finns ju denna annars http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … inderfett/

Provade denna... Den glider inte alls, den torkar in direkt.


1 313 Inlägg
11 oktober 2011
#13
RoniisH skrev:
jonas_ahman skrev:
finns ju denna annars http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … inderfett/

Provade denna... Den glider inte alls, den torkar in direkt.

Den där är ju till för tex vid montering av bromsokskolvar,Bromscylindrar efter renovering typ....så att packningarna ska glida in lättare...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 313 Inlägg
11 oktober 2011
#14
strandberg31 skrev:
Volvofarfar skrev:
strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Konstigt, får typ in en bil i veckan på jobbet som pinnarna sitter fast på!! Sen blir det ju så jäkla kladdigt med kopparpasta wink

Hur många kilo har du på bulten då?? big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
11 oktober 2011
#15
Volvofarfar skrev:
strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Kan inte mer än hålla med.
Aldrig hitils haft bekymmer.

C H E V R O L E T <3

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 oktober 2011
#16
så länge kopparpastan inte är mineralbaserad så sliter det inte på gummit och vad jag förstått så är det ingen idag som har det .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 419 Inlägg
12 oktober 2011
#17
Volvofarfar skrev:
strandberg31 skrev:
Volvofarfar skrev:

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Konstigt, får typ in en bil i veckan på jobbet som pinnarna sitter fast på!! Sen blir det ju så jäkla kladdigt med kopparpasta wink

Hur många kilo har du på bulten då?? big_smile

En tub roll


271 Inlägg
12 oktober 2011
#18
Jag kör alltid med bromcylinderfett på glidisarna, då vet man att inte gummit tar skada


6 Inlägg
14 oktober 2011
#19
Har precis bytt bromsbelägg bak på min Ford Mondeo Ghia Kombi -04.
Märkte att oket på ena sidan kärvade och konstaterade att det var nedre glidpinnen, som fastnade med typ ett vacuum sug av gummihylsan som sitter i botten på pinnen.
Rengjorde och smörjde upp med silikonfett men det blir typ bara värre. Var svårt att rubba pinnen pågrund av suget, ungefär som en cykelpump som man håller för hålet på.

Jag tog bort gummihylsan och oket gled lätt efter det, så jag monterad ihop och kör så sålänge utan några problem.
Vad har den här gummihylsan för funktion? Finns endast på den nedre glidpinnen.
Kan det vara farligt eller skada något att köra utan denna gummihylsa på glidpinnen?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 oktober 2011
#20
legostar skrev:
Har precis bytt bromsbelägg bak på min Ford Mondeo Ghia Kombi -04.
Märkte att oket på ena sidan kärvade och konstaterade att det var nedre glidpinnen, som fastnade med typ ett vacuum sug av gummihylsan som sitter i botten på pinnen.
Rengjorde och smörjde upp med silikonfett men det blir typ bara värre. Var svårt att rubba pinnen pågrund av suget, ungefär som en cykelpump som man håller för hålet på.

Jag tog bort gummihylsan och oket gled lätt efter det, så jag monterad ihop och kör så sålänge utan några problem.
Vad har den här gummihylsan för funktion? Finns endast på den nedre glidpinnen.
Kan det vara farligt eller skada något att köra utan denna gummihylsa på glidpinnen?

om du menar den som sitter på glidpinnen, så sitte den där för att det inte ska komma in massa skit så att det inte kärvar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök