4890
Sök

Saab 9000 Screampipe Edition's motorrenovering + trim 450hk

Bra gatbil och rolig banbil är syftet med denna bil.

127 967 Visningar
Projektet avslutat 6 februari 2014
294 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#81
Igår byggdes det fästen till Ic:n gick jäkligt bra. bara tryckrören kvar.
Idag blev det att montera dit lite smått så man kan börja bygga downpipe, vilket inte verkar så lätt, för innan var det trångt, men nu är det snäppet värre med två rör bredvid varandra.



https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-bf9bf53e766d439b20b65b186a45ecf0.jpg
flyttat på främre fästena för att ha IC:n i mitten. och en bit ner, för att annars går huvlåset i. så den är långt fram! smile

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

294 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#82
Lite update. Downpipe klar, Ic:n på plats! bilder!


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-53761a587eda4d6931cd72837589c0be.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-6e4b6198f8b890013f54b9ddeb433604.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-4a67475f835d5ed55b3d193883915017.jpg

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

294 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#83
Så nu är tryckröret klart, ska bara helsvetsats sen målas. ska även fixa slangarna från turbon till Ic:n


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-3565315c9195b2ba8de971291ca6258a.jpg

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

294 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#84
Efter att byggt färdigt tryckröret och så, ä original turbo monterad inför bes,idag blev det provstart
http://www.youtube.com/watch?v=KCsgHaWx … O5vEn5AZdM
Senast redigerat av Micke_9000 (6 mars 2012)

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 mars 2012
#85
Micke_9000 skrev:
Efter att byggt färdigt tryckröret och så, ä original turbo monterad inför bes,idag blev det provstart
http://www.youtube.com/watch?v=KCsgHaWx … O5vEn5AZdM

hur tyckte du att det gick? lol

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

294 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#86
kwansa skrev:
Micke_9000 skrev:
Efter att byggt färdigt tryckröret och så, ä original turbo monterad inför bes,idag blev det provstart
http://www.youtube.com/watch?v=KCsgHaWx … O5vEn5AZdM

hur tyckte du att det gick? lol

För jäkla bra alltså. Läcka vid termostathuset, bilen startar inte, detta fel fick jag i sommras. Ingen gnista och sprutar inte in soppa. Slår man på tändningen går pumpen hela tiden. Stannar inte efter en stund.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

294 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#87
Ingen bild idag, då jag inte fick gjort så mycket.
Tog hem tech II men kom på att jag valt felkontakt, så blev inget med den, lånade hem ny vevaxelgivare, hjälpte inte, efter lite kollande i el-schemen så blev jag inget smartare då haynes inte har för trionic, så kollade säkringarna, alla är hela, så slog som fan på instrumentpanelen för jag blev lite små arg, provade starta då gick hon igång, jordfel? elr glapp i huvudrelä?? blir att forksa sen.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

588 Inlägg
8 mars 2012
#88
du som har en öppen WG kan du inte förklara vad som är skillnaden med en öppen oh en stängd?


294 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#89
Hamster skrev:
du som har en öppen WG kan du inte förklara vad som är skillnaden med en öppen oh en stängd?

stängd är den när den inte reglerar trycket (flödet på avgaserna i turbinen) öppen när man uppnår rätt laddtryck (skämto sido, tror du vet detta redan.  Men jag har "öppen" WG alltså att avgaserna från WG går inte ut till downipen, utan bara med ett rör rakt ner i marken (olagligt) och men "stängd" (sluten) så går avgaserna tillsammans ner i downpipen genom katten och ut där bak.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

4 299 Inlägg
8 mars 2012
#90
Gutt att du fått i maskin igen, finns ju inte mycket att klaga över under huven på denna kärran! Synd bara att bilen ska tjaffsa, låter absolut som en bra idé att kolla glapp i reläerna om det räckte med en smäll på panelen för att få den att hoppa igång. För du har inte startspärr (imobilizer heter det kanske på bilspråk iof tongue)?


294 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#91
Rallyhalle skrev:
Gutt att du fått i maskin igen, finns ju inte mycket att klaga över under huven på denna kärran! Synd bara att bilen ska tjaffsa, låter absolut som en bra idé att kolla glapp i reläerna om det räckte med en smäll på panelen för att få den att hoppa igång. För du har inte startspärr (imobilizer heter det kanske på bilspråk iof tongue)?

Haha tack, ja längtan har varit stor efter att vrida om nyckeln!
Nej den är bortprog när vi fixade trimmet smile

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

588 Inlägg
8 mars 2012
#92
Micke_9000 skrev:
Hamster skrev:
du som har en öppen WG kan du inte förklara vad som är skillnaden med en öppen oh en stängd?

stängd är den när den inte reglerar trycket (flödet på avgaserna i turbinen) öppen när man uppnår rätt laddtryck (skämto sido, tror du vet detta redan.  Men jag har "öppen" WG alltså att avgaserna från WG går inte ut till downipen, utan bara med ett rör rakt ner i marken (olagligt) och men "stängd" (sluten) så går avgaserna tillsammans ner i downpipen genom katten och ut där bak.

med din ''Öppna'' WG så går väl ändå de mästa avgaser ut i downpipen? om man snacka extraktorrör och ''extern'' wg alltså som sitter i grenröret och inte i turbon, vad äre för skillnad mellan en sådan och en orginal ?


294 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#93
Hamster skrev:
Micke_9000 skrev:
Hamster skrev:
du som har en öppen WG kan du inte förklara vad som är skillnaden med en öppen oh en stängd?

stängd är den när den inte reglerar trycket (flödet på avgaserna i turbinen) öppen när man uppnår rätt laddtryck (skämto sido, tror du vet detta redan.  Men jag har "öppen" WG alltså att avgaserna från WG går inte ut till downipen, utan bara med ett rör rakt ner i marken (olagligt) och men "stängd" (sluten) så går avgaserna tillsammans ner i downpipen genom katten och ut där bak.

med din ''Öppna'' WG så går väl ändå de mästa avgaser ut i downpipen? om man snacka extraktorrör och ''extern'' wg alltså som sitter i grenröret och inte i turbon, vad äre för skillnad mellan en sådan och en orginal ?

På min turbo, är där en vägg mellan WG och avgashuset, vilket gör att jag kan bygga ett rör till wg separat, har intern WG och inte extern smile
extern monterar man på kollektorn på grenröret om man nu inte har en intern.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

43 Inlägg
10 mars 2012
#94
blir skit bra detta ser jäkligt bra ut ditt grenrör är det ifrån kl-racing?


294 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#95
Har har de inte uppdaterats på länge. har inte hänt så mkt mer än att återställa bilen inför besiktning, har ett fel att kylfläkten inte vill starta själv, men får bli en tillfällig bygling så länge. Mina nya Dunlop däck har kommit så har krängt på dom. och tryckröret målas, ska snart i sen blir det till att provköra.


Äntligen står hon på egna tassar! och väldigt dammig är hon med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-b78e75d7a4b777517bf6c0fbe6dcce9d.jpg

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
21 mars 2012
#96
Härligt projekt:). Vart köpte du ic:n ?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

294 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#97
Driftkungen skrev:
Härligt projekt:). Vart köpte du ic:n ?

Tack! Ic:n kommer från kl-racing

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

294 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#98
Så idag vart tryckröret färdigt, så blev montering av det, och en uppstart fick det ju bli, vilket resulterade i att samma fel är framme igen, pumpen bara går och ingen gnista, hittade felet, måsate vara kortis i min mappningkabel för plugga ur den sen gick den igång fin fint, sen fick det bli en provtur, gick inte jätte bra i början, kom inte ihåg hur en ofjädrar sinter lamell skall tas, lite ryckigt, tryckte på gasen och hon gck ju ganska fint. tills slangen elr röret som sitter till tomgångsmotorn på spjället lossnade från spjälluset, jaha, blir väl att försöka få dit den bra nu innan det blir ladd på 1,8bar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71898/71898-9f848fdb65614fafd135bd4e22296c0d.jpg
Mitt fina 2,5" tryckrör med dubbla bypassventiler.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

434 Inlägg
22 mars 2012
#99
Får man fråga varför du har två stycken bypassventiler? Sjukt snyggt tryckrör förövrigt smile

294 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#100
Dometros skrev:
Får man fråga varför du har två stycken bypassventiler? Sjukt snyggt tryckrör förövrigt smile

Jo för när jag körde med min gt30 och laddade upp runt 1,5-1,7 så fick jag dubbla dumpljud, ett psssh sen ett ljud när trycket går tillbaka till kompressorhuset, spooluptisdsförlust, så därför är där nu monterat dubbla, dock lilla snurran på nu inför besiktning.  Tack!! big_smile

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB


Sök