2899
Sök

S60 varvstoppar vid 4000 varv?!

Traversförare
16 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Har en s60 2.4t -01 Chiptrimmad..
Sen jag köpte den så har motorlampan lyst, och den har felkodat på gasspjället/spjällhus ?

Vid körning och gaspådrag så kommer och går effekten om ni förstår vad jag menar..

Vid tomgång så går det ej att gasa mer än 4000varv sen fräser det bara...

Har trott att det varit gasspjället som krånglat eftersom den felkodat på det så nu är det bytt men ingen skillnad..

Någon som kan hjälpa mig eller vet vad problemet är??

Tohu Tehom Theli Than Leviathan Tanin'iver Taninsam!

1 353 Inlägg
12 oktober 2011
efter bytet måste dom programeras..
du kan aldrig varva mer än 4000rpm när du står still, sitter inbyggt i programmet iomed elektroniskt gasspjäll..

vad är gjort i övrigt med bilen? när bytter stiften och vanlig service osv?

3 860 Inlägg
13 oktober 2011
Precis som tidigare skrev så räcker det inte med att byta spjället, måste i med uppdatering på mjukvaran. På polarens så försvann även trimm programet så har du typ en PPC från BSR eller APC från Autotech så ta ur trimmet innan den nya mjukvaran åker i!!

Är felkoden på spjället kvar me kanske?
Monterat NYTT spjäll eller begagnat?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Traversförare
16 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Aha okej tack för svar då vet jag att det inte är varvtalet som är tokigt iaf smile
Men varför går det att göra på tex v70 och andra s60?

Tändstift nyligen bytta och service också..

Begagnat spjäll, Verkstäderna och skroten säger att man inte behöver programmera in mjukvaran om det är beg. med samma nr på.

På autotech sa de att trimmet försvinner när man gifter in spjället så det får man ju göra om igen.

Hur får man ur trimmet utan dator då?

Byggt avgassystem på bilen...

7 280 Inlägg
13 oktober 2011
Lajs_ skrev:
Aha okej tack för svar då vet jag att det inte är varvtalet som är tokigt iaf smile
Men varför går det att göra på tex v70 och andra s60?

Tändstift nyligen bytta och service också..

Begagnat spjäll, Verkstäderna och skroten säger att man inte behöver programmera in mjukvaran om det är beg. med samma nr på.

På autotech sa de att trimmet försvinner när man gifter in spjället så det får man ju göra om igen.

Hur får man ur trimmet utan dator då?

Byggt avgassystem på bilen...

Vilka har chippat den åt dig?
Rimligtvis om du berättar din situation för dom så anser jag att dom borde kunna programmera om din styrbox igen för en väldigt billig peng...

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 oktober 2011
Är det en automat?

Har för mig att det finns ett varvstopp som gör att du inte kan stå och varva på med friläget i vid stillastående. Någon slags "safe-mode".

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 860 Inlägg
14 oktober 2011
Har okså för mig att automaterna har tidigare varvstopp vid stillastående... ?!Och jo, spjället måste gifta sig med bilen annars kommer dn inte gå mycket bättre... Oavsett om det är ett begagnat eller ej, det är elektroninskt och tror knappt du kan dra ur kontakten utan att den vill bli uppdaterad igen..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Traversförare
16 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Det är ingen automat.

Ja det tror jag också då får jag fixa uppdatering och hoppas att varvandet också löser sig. Någon som vet får gärna skriva om jag inte löser det själv !

Tack så mycket för all hjälp smile

1 353 Inlägg
16 oktober 2011
Lajs_ skrev:
Det är ingen automat.

Ja det tror jag också då får jag fixa uppdatering och hoppas att varvandet också löser sig. Någon som vet får gärna skriva om jag inte löser det själv !

varvandet löser inte sig FÖR DE SKA VA SÅ..

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
16 oktober 2011
Crille88 skrev:
Lajs_ skrev:
Det är ingen automat.

Vadå "Ska va så"? Menar du att man inte ska kunna varva mer än 4k? neutral

7 280 Inlägg
16 oktober 2011
F4S4N skrev:
Crille88 skrev:
Lajs_ skrev:
Det är ingen automat.

När man står på tomgång, nej.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
16 oktober 2011
Brains skrev:
F4S4N skrev:
Crille88 skrev:

På en automat ska man inte kunna detta nej. Men detta var ju en manuell smile

1 353 Inlägg
16 oktober 2011
Brains skrev:
F4S4N skrev:
Crille88 skrev:

på tomgång varvar man inte,, tomgång är 800rpm wink heheh

nej man ska inte kunna varva just dom årsmodellerna med det styrsystemet mer än 4000rpm när man står still med bilen.. har för mig att om man rullar i 50km/h så kan du varva ut den..

1 997 Inlägg
16 oktober 2011
Crille88 skrev:
Brains skrev:
F4S4N skrev:

på tomgång varvar man inte,, tomgång är 800rpm wink heheh

nej man ska inte kunna varva just dom årsmodellerna med det styrsystemet mer än 4000rpm när man står still med bilen.. har för mig att om man rullar i 50km/h så kan du varva ut den..

Min s60 2,4T 2001 går då att varva till varvstopp, 6500 rpm. Varför skulle inte det fungera när bilen står still i friläge på en manuell???

Att det kan vara någon spärr på automat kan jag köpa, men på en manuell?

24 Inlägg
16 oktober 2011
Min c70 (t5) går inte varva mer än 4000rpm å den e manuel.Spjälhuset e oxå byt för inte länge sen å den e bytt till ett nytt.Som Crille säger så finns det spärr i databoxem som tillåter inte o varva mer i frilägge!!

1 353 Inlägg
16 oktober 2011
isak90 skrev:
Min s60 2,4T 2001 går då att varva till varvstopp, 6500 rpm

om din bil är helt org så kan du inte stå stilla och och varva till 6500rpm, då är nån gjort med programmet.
org kan du inte varva när du står still, punkt slut. vad är det folket har svårt o fatta?

1 997 Inlägg
16 oktober 2011
Om det finns en sådan spärr så tycker jag att det är konstigt att jag kan varva ur båda mina bilar stillastående utan växel.

Jag har aldrig hört talas om någon sådan spärr..

1 353 Inlägg
17 oktober 2011
men jag vet om den eftersom ja själv kört bilar som inte går varva när man står still, detta KAN spärras just pga att man har elektroniskt gasspjäll, hade det varit hederligt med vajer kan kan man inte justera detta..

din v70 som ex har vajjer o därmed kan du varva den, gällande s60:in.. är du helt säker? filma gärna o lägg upp när du står stilla och kan varva förbi 4000rpm.
annars kan gärna nån annan som läser i tråden visa..

1 997 Inlägg
17 oktober 2011
Visst, jag kan ta mig till garaget nån dag och filma. Ligger ett klipp uppe under bilen men det är bara från utsidan men där är det varvstopp.

1 353 Inlägg
17 oktober 2011
Crille88 skrev:

citerar mig själv då jag är osäker på exakt VILKA årsmod de gäller. däremot är jag säker på varvtalsbegränsningen då jag själv använt den som "launch" när ja provkörde en kompis V70 2,4(5?)T AWD -99

Sök