3045
Sök

Hur kan man se/ta reda på olika bilarns bensinförbrukning?

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Funderar på att köpa mig en nyare bil och skulle då vilja kolla upp bilarna och se hur mycket dom drar per mil i olika förhållanden innan jag bestämmer mig för märke och modell.

Finns det någon sida eller dylikt som man kan skriva in reg nummer på? Eller kanske på annat sätt snabbt och enkelt kan få reda på förbrukningsfrågor?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
13 oktober 2011
Kolla i biltidningar där de provar bilen, i slutet i till exemepl teknikens värld beräknar de bränsleförbrukningen efter "EU-cykeln"

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 oktober 2011
Dixieman skrev:
Kolla i biltidningar där de provar bilen, i slutet i till exemepl teknikens värld beräknar de bränsleförbrukningen efter "EU-cykeln"

Jag skulle tro att bilarna får orättvist hög bensinförbrukning i tidningarnas tester. De testkör ju inte snällt...

711 Inlägg
13 oktober 2011
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

De flesta bilar har angivna förbrukningssiffror. Hur väl de stämmer vet jag inte.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 oktober 2011
Något att faktiskt tänka på är siffrorna vid blandad körning. Jag har själv fått "skit" när jag sagt att "Min bil drar under 0.7l/mil blandad körning, men då är det nog ungefär 30% stad och 70% landsväg". Och folk har då gapat hej vilt om att blandad körning minsann är 50/50, MEN, det upptäckte jag igår att så är det inte alls.

Kan säga att redovisad förbrukning vid blandad körning, för en A6:a, är; 37% stad och 73% landsväg.

Visserligen bara en parentes i förhållande till vad siffrorna säger, vad man kanske kan tro och givetvis, den faktiska bränsleförbrukningen. Kan tillägga att på min A4, så stämmer siffrorna äckligt bra mot vad Audi säger. Men i slutet handlar det mycket om hur tung foten är givetvis.

Som sagt, aningen OT, men som parentes till det hela

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 oktober 2011
thelaughingmadman skrev:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

De flesta bilar har angivna förbrukningssiffror. Hur väl de stämmer vet jag inte.

De är som sagt tagna ur EU-körcykeln, vilket bilarna tyvärr optimeras för. Skiljer sig din körning från EU-cykeln (det gör nog de flestas körning) kommer också förbrukningen att bli högre. Det hade varit bättre för konsumenten om programmen optimerades för mer normal körning, men då hade ju förbrukningen i cykeln stigit lite...
Det är ju bara en spekulation, men det är säkert en del i att förbrukningen normalt sjunker när man trimmar bilen, man får ett program som passar bättre för normal vardagskörning.

1 171 Inlägg
13 oktober 2011
Kolla även uppgifterna om bilen som oftast finns i annonser på blocket. Siffran ex, 200g/km översätts direkt till l/100km genom att ta den ggr 0,042 vilket blir 8,4l/100km blandad körning EU-körcykel.

Det står ännu mer om man går in på regnummret på transportstyrelsens hemsida och kolla uppgifter om annat fordon. Där står även landsvägsförbrukning, stadskörning och blandat om det är en lite nyare bil registrerad i sverige.

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
Tackar för det! Dock kunde jag inte hitta förbrukningssiffror på en enda bil jag var intresserad av hmm

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
13 oktober 2011
Www.cars-data.com Bästa sidan! Du ser effekt, 0-100 tider samt förbrukning och allt som har med vikt o storlek att göra

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Lastbilschaufför
257 Inlägg
13 oktober 2011
PITSTOP skrev:
Www.cars-data.com Bästa sidan! Du ser effekt, 0-100 tider samt förbrukning och allt som har med vikt o storlek att göra

Den där sidan var förbannat bra big_smile

Four Rings To Rule Them All

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 oktober 2011
Danne_nkpg skrev:
PITSTOP skrev:

Nej, inte särskilt. Slog upp 9000 2,3T av nyfikenhet, och tyckte tiderna och förbrukningen var lite väl dåliga. Visade sig att de bara testat en bil med automatlåda. Dessutom finns 9000 tydligen inte med klimatanläggning hmm
Senast redigerat av Andromeda (13 oktober 2011)

88 Inlägg
13 oktober 2011
Andromeda skrev:
Danne_nkpg skrev:
PITSTOP skrev:

Nej, inte särskilt. Slog upp 9000 2,3T av nyfikenhet, och tyckte tiderna och förbrukningen var lite väl dåliga. Visade sig att de bara testat en bil med automatlåda. Dessutom finns 9000 tydligen inte med klimatanläggning hmm

Jahaaa, jag började också jämföra lite, bland annat min Peugeot jämfört med familjens Volvo V70 D3 (manuell såklart)... Enligt den sidan drar min bil 0-100 0,8 sek snabbare, aldrig säger jag smile

EDIT: Mitt fel, såg inte att du syftade på SAAB 9000 smile
Senast redigerat av Svolte (13 oktober 2011)

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Lite lustigt uppbyggd sida samt att man inte kan se bilar äldre än -01?

58 Inlägg
14 oktober 2011
hedley skrev:

Visst finns det äldre än -01 smile Kanske inte alla tillverkare då, men Volvo kunde man kolla ända tillbaka till 240 ^^
Senast redigerat av erikor (14 oktober 2011)

Volvo V40 2.0T, - 00

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Länka gärna så man ser hur du har gått till väga. Skulle kolla upp en M5.a från 00 men det gick inte :S

Edit: Hittade det nu, sweet smile
Senast redigerat av hedley (14 oktober 2011)

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Lite intressant är det dock att enligt sidan drar en M5.a ca 1l/mil på landsväg.. men enligt en/ett par säljare av dessa bilar drar dom 0.8.. frågan är vem som har rätt och vem som har fel? (00 årsmdl)

1 482 Inlägg
14 oktober 2011
Beror på körsätt, växlingar, varvtal, hastighet.

En m5a går säkert att få ner till 0.8 landsväg men då måste man ju köra med skallen. Tråkigt blir det också.

Snitt drar en M5a 2l/milen om man brukar den som man "ska" smile

BLT Service
Theracords Music Label

2 230 Inlägg
14 oktober 2011
erikor skrev:
hedley skrev:

Visst finns det äldre än -01 smile Kanske inte alla tillverkare då, men Volvo kunde man kolla ända tillbaka till 240 ^^

nja ännu längre volvo 66 finns med.. men längs upp på sidan så finns bara 2001-2011 att välja på men bläddrar man ner så finns dom gammla dära med ^^

så kan det vara då det inte blev som det skulle

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
14 oktober 2011
www.fueleconomy.gov är en jätte bra sida och förbrukningen stämmer överaskande bra med verkilgheten, dock så finns bara de bilar som sålts nya i usa från 80 talet till i dag, så typ franska bilar finns inte med då dom inte sålts nya i us.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Volvo850-92
1 680 Inlägg
14 oktober 2011
Du får fråga ca 10 personer om samma bil. Då får du ett bra svar smile
Frågar du mej om Volvo 740 så säger jag 0.8.

Allt beror på hur man kör och planerar körningen. Sen beror det på också hur bra skick motorn är i också.

Sök