2259
Sök

Hur ser besikningen på kapade fjädrar?

SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#1
tjena min fråga är hur besikningen sen på kapade fjädrar har inte så många varv kvar varken fram eller bak..
bilen är en volvo 740. men hjälper den om man sätter fast dom så dom inte är lösa så går det igenom?
Senast redigerat av bmwvol (13 oktober 2011)


Saab 9000 dåre
13 Inlägg
SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#3
Chillarn1 skrev:
dom får inte gå att vrida på när bilen är upphissad

så slangklämmor borde göra susen allså? smile


Saab 9000 dåre
13 Inlägg
SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#5
Chillarn1 skrev:
dom brukar inte gilla de, men kanske

hur ska man då sätta fast dom ? tongue


x40
1 209 Inlägg
13 oktober 2011
#6
svetsa fast dom???

Volvo S40 turbo.

SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#7
mr_Hasse skrev:
svetsa fast dom???

men om man kanske vill byta fjädrar nån gång i tiden då?


785 Inlägg
13 oktober 2011
#8
Mitt spontana svar var : underifrån.. Men kanske inte det svar du ville ha? wink

Its not the fart that kills, its the smell...

SÄNK MER!
389 Inlägg
13 oktober 2011
#9
är inte lagligt.. men prova fäst dom med slangklämmor så dom sitter fast, får du nedslag ändå är det bara att byta till längre fjädrar


56 Inlägg
13 oktober 2011
#10
små avgasklämmor godkänner dom . bara borra ett litet hål i skålen i fram smile

47 Inlägg
13 oktober 2011
#11
kompisen fick beröm  av bes manen när han sätte fast de med slang skämmor så de borde gå tongue


749 Inlägg
13 oktober 2011
#12
Alla kapade fjädrar räknas som brustna och ska om det är riktigt alltid underkännas.
Oavsett om de är fastspända eller inte.
Senast redigerat av Bjornn (13 oktober 2011)


Golle
448 Inlägg
13 oktober 2011
#13
Fick påpekan på slangklämmor senast förra veckan. Varken det eller ens gummimellanlägg är tillåtet längre. Har blivit mycket hårdare.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

582 Inlägg
13 oktober 2011
#14
Så länge dom "hänger med o sitter i spänn" så brukar det vara lugnt. Hade grymt låg frigång på finfocusen förut med kapat o det funkade o besikta med. men det kan vara från besiktningsman till besiktningsman hur det accepteras.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
13 oktober 2011
Trådstartare
#15
tack för alla svar

mvh michael


x40
1 209 Inlägg
14 oktober 2011
#16
bmwvol skrev:
mr_Hasse skrev:
svetsa fast dom???

men om man kanske vill byta fjädrar nån gång i tiden då?

då kanske har man råd att bytta allt!! då gasdämparen mår inte bra efter att ha jobbat e d läget, så va d för mig när jag köpte min 740, då hade d kapade fjäder och fick ej godkänd på bes så fick jag bytta allt...

Volvo S40 turbo.

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
14 oktober 2011
#17
funkar med både avgasklämmor som Jesper skrev, och slangklämmor. så länge inte de finns risk för fjädern att hoppa ur läge så godkänner dom de..
boka bes tid i tidaholm Michael wink
här släpper dom igenom allt big_smile


SPC : skaraborg performance club
205 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#18
Brinley skrev:
funkar med både avgasklämmor som Jesper skrev, och slangklämmor. så länge inte de finns risk för fjädern att hoppa ur läge så godkänner dom de..
boka bes tid i tidaholm Michael wink
här släpper dom igenom allt big_smile

då fåre bli slangklämmor big_smile jo har hört de också att dom gör de big_smile


749 Inlägg
14 oktober 2011
#19
Man kan ju prova att besiktia eftersom det är helt beroende på vem som besiktiar.

Men detta är vad som gäller.
Alla kapade fjädrar räknas som brustna och ska om det är riktigt alltid underkännas.
Oavsett om de är fastspända eller inte.
Detta är vad reglerna säger.

Sen är det ju bekvämare att åka i en bil med riktig fjädring, annars blir de så hoppigt, bullrigt och stötigt.
Det frestar även bilen hårdare både med rost, leder, busstningar och chassi.
Bilens cambervinkel står garanterat helt fel och styrningen är annorlunda jämfört med riktiga fjädrar.
Det är jobbigt med sänkta bilar som inte går upp på billyftar och skrapar i alla fartbulor.
Senast redigerat av Bjornn (14 oktober 2011)


Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
15 oktober 2011
#20
Bjornn skrev:
Man kan ju prova att besiktia eftersom det är helt beroende på vem som besiktiar.

Men detta är vad som gäller.
Alla kapade fjädrar räknas som brustna och ska om det är riktigt alltid underkännas.
Oavsett om de är fastspända eller inte.
Detta är vad reglerna säger.

Sen är det ju bekvämare att åka i en bil med riktig fjädring, annars blir de så hoppigt, bullrigt och stötigt.
Det frestar även bilen hårdare både med rost, leder, busstningar och chassi.
Bilens cambervinkel står garanterat helt fel och styrningen är annorlunda jämfört med riktiga fjädrar.
Det är jobbigt med sänkta bilar som inte går upp på billyftar och skrapar i alla fartbulor.

Obekvämt med kapat ?
Tkr snarare de e äckligare att åka i en bil med bra fjädring, känns som att åka ett jävla skepp..
De ska vara lågt, oavsett om de e kapat eller coils (Y)



Sök